Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Jeep Gladiator: Ambiciózny pick-up

Návrat do kategórie pick-up po 25 rokoch! Tak by sa dala stručne charakterizovať vydarená premiéra vozidla Jeep Gladiator na autosalóne v Los Angeles. Univerzálny gladiátor si rozhodne nájde svojich fanúšikov aj v „európskej aréne“.

Zámorskí zákazníci sú známi svoju posadnutosťou terénnymi pick-upmi a úžitkovými vozidlami, čoho dôkazom sú hlavne predajné čísla. Legendárny výrobca terénneho “džípu” z II. svetovej vojny, ktorý má aj vo výrobe pick-upov slušné skúsenosti, tak prichádza na trh so svojou novinkou v správny čas. Navyše, Jeep Gladiator okrem toho avizuje univerzálnu voľnočasovú využiteľnosť.

Prečítajte si aj: Zabudnite na Jeep Willys! Indický náhradník z Detroitu sa volá Mahindra Roxer

Gladiator, ktorý by sa mal od roku 2020 predávať aj na starom kontinente, má v pláne ovládnuť trh stredne-veľkých pick-upov Výrobca totiž sľubuje najväčšiu ťažnú silu a nákladovú kapacitu vo svoje triede. V praxi by to však znamenalo, že minimálne v USA by museli dostať na frak konkurenčné vozidlá ako Toyota Tacoma, Chevrolet Colorado / GMC Canyon alebo Ford Ranger. A to je slušná výzva…

Prečítajte si aj: Nový Jeep Compass určený aj pre Európu ozdobou Milano Design Week

Značka Jeep produkovala pick-upy už v rokoch 1947 – 1992, takže v podstate nadväzuje na „rodinnú tradíciu“. Výrobné linky vtedy opúšťali modely v piatich základných generáciách vrátane trambusového typu FC (Forward Control). Mimochodom, ani bojovné označenie Gladiator nie je úplnou novinkou, pretože sa tak volala Séria J z rokov 1963 – 1972 a rovnaký pracovný názov dostala aj štúdia z roku 2005.

Prečítajte si aj: Jeep Wrangler: Všade dobre, všade najlepšie

Posledný pick-up od ikonickej značky Jeep tak bol dvojdverový nákladiak odvodený od vtedajšieho modelu Cherokee. Ešte predtým vyrábal Jeep pick-upy, ktoré stáli na základoch veľkého modelu Wagoneer alebo vychádzal zo série CJ, teda od predchodcu modelu Wrangler Scrambler. Spomínané verzie sa však odlišovali kratšou kabínou.

Prečítajte si aj: Jeep Grand Cherokee: Ešte extrémnejší

Základom pre pick-up Jeep Gladiator sa stal aktuálny Wrangler Unlimited respektíve jeho predĺžená verzia s kvartetom dverí. Ale aj tento dlhý model bol napick-up logicky krátky, takže sa musel rám predĺžiť o ďalších takmer 80 centimetrov na výsledných 5,18 metra. V porovnaní so zámorskou konkurenciou „bez rozdielu hmotnosti“ to však nie je veľa. Napokon, Ford F150 meria na dĺžku s veľkou kabínou viac ako šesť metrov.

Prečítajte si aj: Start-up Rivian očaril Los Angeles!

Predĺžil sa aj rázvor na 3,5 metra, čo je takmer o pol metra viac než je rázvor staršieho brata Wrangleru s dlhou kabínou. S ním pick-up v podstate zdieľa celú prednú časť aj kabínu až po zadné dvere. Potom nasleduje korba, ktorú je možné uzavrieť elektricky ovládaným krytom po výšku bočníc. V prípade záujmu je možné dokúpiť aj nadstavbu.

Prečítajte si aj: Prvý pick-up Mercedes-Benz vyrobili už pred viac ako polstoročím

Jeep Gladiator bude disponovať rovnakými vychytávkami ako bežný Wrangler. Takže napríklad v letnej sezóne si majiteľ môže odmontovať dvere alebo sklopiť čelné sklo. V prípade, že si objedná verziu s plátenou strechou, tak môže kabínu v podstate celú odstrojiť. Zostanú len rámy a stredový stĺpik. Stiahnuť je možné aj zadné sklo, čo v podstate u iných pick-upov možné nie je.

Prečítajte si aj: Pick-up Mitsubishi L200 je alternatívou pre odvážnych

Výhody oproti konkurencii sa ešte zvýraznia, keď vezmeme do úvahy terénne možnosti nového pikc-upu. Pohon všetkých kolies je samozrejmosťou, v ponuke sú dva systémy: Command-Trac a Rock-Trac. Upravené zadné zavesenie kolies umožňuje prevážať v teréne náklad. V nápravách sú samosvorné diferenciály Tru-Loc a elektronicky nastaviteľné stabilizátory umožnia vyššiu priechodnosť.

Prečítajte si aj: Šejkovia sa idú zblázniť! Môže za to pick-up Bentley Bentayga 6×6 Mega?

Pre terénnych fajnšmekrov a milovníkov náročných terénov ešte doplníme niekoľko číselných informácií. Jeep Gladiator ponúkne nájazdový uhol 43,6 stupňa, prejazdový uhol 20,3 stupňa a zadný uhol 26 stupňov. Jeho svetlá výška je 282 milimetrov a brodivosť 762 milimetrov. V závese by mal Gladiator utiahnuť náklad s hmotnosťou až 3 470 kg a na korbe uvezie až 725 kg.

Prečítajte si aj: Štúdia pick-upu Volkswagen Atlas Tanoak ako sonda na zámorskom trhu

Pod kapotou nájdete známy zážihový vidlicový šesťvalec Pentastar s 213 kW (289 k) a 352 N.m. Štandardne je spárovaný so šesťstupňovou priamo riadenou skriňou, za príplatok s osemstupňovým automatom. Krútiaci momente sa prenáša štandardne na obe nápravy. Pre európsky trh sa uvažuje s agregátom turbodiesel V6 s objemom tri litre, ktorý poskytuje 194 kW (264 k) a 599 N.m. Predávať sa však bude len s automatom.

Prečítajte si aj: Bollinger: elektrické SUV a pick-up

Záverečné resumé: Hlavnou prednosťou pick-upov je v prvom rade ich úžitková hodnota. Jeep Gladiator však rozširuje skupinu týchto užitkových vozidiel o automobil na voľný čas. Prirodzene, na 250 cm dlhú korbu naložíte aj nemalý náklad (max. 725 kg), avšak najmä mladší zákazníci budú určite preferovať iný náklad. Aktívny životný štýl a prežitie voľného času v prírode však nahráva skôr bicyklom, surfom a iným športovým doplnkom.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov