Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda 3: Revolučný motor Skyactiv-X

Na autosalóne v Los Angeles vzbudila rozruch štvrtá generáciu modelu Mazda 3, ktorá sa dostane do Európy v roku 2019. Revolučnou zmenou pre štvordverový sedan aj päťdverový hatchback je motor Skyactiv-X, ktorý dokáže fungovať ako zážihový aj vznetový agregát.

Mazda 3 je viac ako kvalitným konkurentom pre ostatné automobily vo svojej triede na svetovom trhu od roku 2003. Z prvej edície sa predalo viac ako šesť miliónov exemplárov! Druhá generácia s kvalitnejšou karosériou a ochranou proti hrdzaveniu sa začala vyrábať o šesť rokov neskôr.

Od roku 2013 sa na trh dostalo tretie vydanie, ktoré sa však už výraznejšie odlišovalo od svojich dvoch predchodcov vďaka technológii Skyactiv, pohonnej jednotky, prevodovke aj podvozku. Samozrejme, to všetko v duchu dizajnérskeho jazyka Kodo. Dizajnérsky smer Kodo je cítiť aj v najnovšej generácii „trojky“.

Prečítajte si aj: V Paríži aj v Ženeve vyhral rovnaký koncept roka – Mazda Vision Coupé

V prípade hatchbacku sa dizajnéri inšpirovali masívnymi C stĺpikmi z vlaňajšieho konceptu Kai (viď. video a foto), ktorý bol v podstate predlohou nového modelu Mazda 3. Čo sa týka sedanu, ten má odlišnú okennú líniu v porovnaní so svojim predchodcom, pričom chrómová linka sa premiestnila z dolnej do hornej časti okien. Ako vzor respektíve predloha poslúžil koncept Vision Coupe (viď. video a foto).

Prečítajte si aj: Mazda 6 Wagon: Najťažšia úloha v živote

Nemožno hovoriť úplne o japonskom minimalizme, avšak podstata estetiky z krajiny vychádzajúceho slnka zostala zachovaná. Výsledkom je „puristický“ dizajn zbavený zbytočných a rušiacich prvkov. Mazda 3 sa tak zbavila presne vymedzených kriviek, hrán a pravých uhlov, ktoré nahradila plynule nadväzujúcimi plochami s rôznymi záhybmi.

Prečítajte si aj: Mazda 2: Atmosféra východu

V porovnaní s modelom z tretej generácie disponuje nová Mazda 3 aj väčšími rozmermi. Doteraz mala Mazda 3 rázvor náprav 2700 mm, ktorý má japonská novinka predĺžený o 25 mm. Sedan je dlhý 4662 mm, kratší hatchback meria 4459 mm. Šírka oboch modelov je 1797 mm, výška 1445, respektíve 1440 mm.

Prečítajte si aj: Mazda odhalila nový model CX-3

Najzásadnejšie zmeny sa však udiali pod kapotou. Motor z rady Skyactiv-X vďaka funkcii SCCI (pozn. Sviečkou riedené kompresné zapaľovanie) kombinuje výhody klasických benzínových a naftových agregátov. Revolučný motor dokáže fungovať ako klasický benzín so zapaľovacou sviečkou (zážihový) aj ako ako klasický diesel, v ktorom sa zmes vznieti sama (vznetový).

Prečítajte si aj: Jeep Gladiator: Ambiciózny pick-up

V praxi to znamená, že noví majitelia vozidla Mazda 3 zo štvrtej generácie, dosiahnu neskutočne vysokú efektivitu v spotrebe a nízke emisie škodlivín, pretože stále spaľuje len benzín, nie naftu. SkyActiv-X je tak v podstate prvý vznetový benzínový motor na svete, hoci zapaľovaciu sviečku pre určité riadenie spaľovania má.

Prečítajte si aj: Audi e-tron GT? Dokonalé dielo!

Nová Mazda 3 má mať benzínové motory SkyActiv-G s objemom 1,5, 2,0 a 2,5 litra a 1,8 SkyActiv-D. Zákazníci budú mať na výber medzi šesťstupňovým manuálom a automatom. Vozidlo dostane aj pohon na všetky kolesá, avšak samotné technické riešenie zostáva zatiaľ tajomstvom automobilky.

Prečítajte si aj: Start-up Rivian očaril LA

V interiéri je jedným z kľúčových prvkov športovo pôsobiaci trojlúčový volant, volne stojaca obrazovka infotainmentu s uhlopriečkou 8,8 palca alebo čalúnená palubná doska, ktorú dopĺňa rada chrómových detailov. Za pozornosť stojí aj radiaca páka a jej okolie, ktoré bolo vytvorené s ohľadom na pocit luxusu.

Nová Mazda 3 ponúkne aj upravený podvozok, ktorý bude vpredu využívať zavesenie MacPherson a vzadu novo vyvinutú nápravu s torznou žrďou. Chýbať nemôže ani vylepšený pohon všetkých kolies i-Activ, ktorý spolupracuje s novým systémom G-Vectoring Control Plus. Ten automobilka po prvý raz ukázala svetu vďaka modelu Mazda CX-5 pre rok 2019.

Dnes sa nové luxusné automobily už prakticky bez pokročilých asistenčných a bezpečnostných systémov ani nevyrábajú. Tomuto trendu sa neubránila ani nová Mazda 3. Napríklad modus Front Cross Traffic Alert využíva bočné radary, vďaka ktorým môže detekovať aj automobily ukryté na slepých križovatkách. Chýbať vo výbave nemôže ani systém Cruising & Traffic Support.

Ten pomáha s automatickým rozbiehaním, zatáčanim a brzdením počas jazdy auta v kolóne alebo zápche. Záujem laickej i odbornej verejnosti vzbudil aj systém monitorovania šoféra (Driver Monitoring), ktorý za pomoci infračervených kamier sleduje vodiča a vyhodnocuje jeho stav únavy, ospalosti alebo rozptýlenosti. Ak zistí podozrenie, upozorní šoféra zvukovým signálom a nápisom na displeji.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov