Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Kolesá HRE3D+: Titánová revolúcia

Futuristické štúdie a koncepty elektrických automobilov naznačujú, ako by mohla vyzerať motoristická budúcnosť. Prvé titánové pneumatiky HRE3D+ vyrobené pomocou 3D tlače zase demonštrujú možnosti moderných výrobných technológií.

Automobilka General Motors sa nedávno pochválila, že 3D tlačiarne sú súčasťou už všetkých jej výrobných tovární. Napokon, viacero firiem už využíva spomínanú sofistikovanú technológiu na výrobu automobilových súčiastok.

Kolaborácia kalifornskej značky kolies HRE Performance Wheels a firmy GE Additive posúva využitie technológie 3D tlače v automobilovom priemysle na ďalší level. V podstate ide o prvý pokus vyrobiť titánové kolesá na autá.

Prečítajte si aj: Goodyear ukázal inteligentné pneumatiky budúcnosti

Set kolies HRE3D+ má dva rozmery. Vpredu sú k dispozícii dvadsaťpalcové “gumy”, pričom zadný pár sú o jeden palec väčšie. Kolesá obúvajú pneumatiky Michelin a pre praktickú prezentáciu ich môžeme vidieť na exemplári britského športiaku McLaren P1.

Prečítajte si aj: To ste ešte nevideli! Pneumatiky „Ball Pin Tyre“ otočné o 360°!

Výhodou sofistikovaného výrobného procesu pneumatík sú okrem iného aj minimálne straty a škody na vstupných materiáloch. Výrobca udáva štatistické údaje, podľa ktorých nový výrobný proces zaznamenal len 5% straty, konvenčný spôsob výroby „gúm“ si vyžiadal zhruba 80% straty.

Prečítajte si aj: Hankook Tire alebo koncepčné pneumatiky z inej planéty

Celý projekt je zatiaľ v skúšobnej fáze, ale prvý výsledok dáva autorom diela dôvod na optimizmus. Vďaka výrobe 3D tlačou prišlo k viacerým zmenám, dizajnéri mali voľnejšie ruky a mohli upustiť od niektorých doterajších zákonitostí potrebných pri klasickom obrábaní materiálov.

Lúče disku sú zložito prepletené, sú čiastočne duté a celá konštrukcia vďaka tomu vyzerá veľmi jednoducho. Stred kolesá je tvorený celkovo šiestimi dielmi, ktoré sú titánovými skrutkami upevnené na karbónový golier kolesa. Kompletne z titánu teda disk nie je.

Prečítajte si aj: Totálny prevrat: Toyota vyvíja pneumatiky bez vzduchu!

Jednotlivé diely disku sú vytvorené z titánového prášku, ktorý je vrstvu po vrstve zváraný do požadovaných tvarov. K produkcii sa využíva proces tavenia elektrónovým lúčom, s ktorým už má GE Additive bohaté skúsenosti. Hudbou blízkej budúcnosti je zrejme aj tlač kolesa ako  jednotného dielu.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov