Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: MAZDA CX-80 3,3 e-Skyactiv-D 254 k 4WD Takumi Plus – Priamy ťah na prémiovky

Mazda CX-80 je dizajnovo aj technicky veľmi podobná CX-60-ke, je však väčšia a ponúka aj sedemmiestnu verziu.

Mazda už dlhé roky nie je takpovediac badžetová značka a s CX-80 má absolútne jasný cieľ – poriadne podkúriť prémiovkám. A tomu podriadili všetko, počnúc dizajnom, ktorý je skôr konzervatívny než extravagantný, až po výbavu a konfiguráciu.

V porovnaní s CX-60-kou, s ktorou má rovnakú platformu, je viditeľne aj citeľne väčšia – v rázvore osí náprav aj v dĺžke karosérie je rozdiel 250 mm, ale je aj o „pár čísel“ širšia a vyššia. Mimochodom, cenový rozdiel medzi dieselovou CX-60-kou s rovnakým výkonom – pretože v CX-60 je tento motor dostupný aj s nižším výkonom a pohonom iba zadných kolies – v top výbave Takumi Plus je 3 700 eur. A to pri sume okolo 70 000 eur nie je taká hrôza, takže CX-80-ka tak trochu kanibalizuje „medzi vlastnými“. Skôr však chce loviť v revíre prémioviek – Audine, bavoráku, Mercedesu či Volva – a testovaný exemplár je toho najlepším dôkazom. Vo výbave Takumi Plus totiž má exkluzívne čalúnenie bielou kožou Nappa, dekoračné obklady na stredovej konzole a dverách zo svetlého javorového dreva, prístrojovú dosku obšitú bielou látkou so stehmi Musubu, ktoré vychádza zo stáročného umenia japonského viazania uzlov, a množstvo pochrómovaných lemov, líšt a lištičiek. Fakt luxus. K tomu všetkému volič prevodovky s poriadnou hlavicou, ktorú môžete uchopiť, nie nejaký pahýľ, otočný ovládač či zapustený kolískový „čudlík“ alebo tlačidlá; priame ovládanie klimatizácie; inteligentné ovládanie centrálneho displeja multifunkčným ovládačom zo stredovej konzoly a prístrojový štít, ktorý je síce plne digitálny, no pôsobí ako klasické budíky.

Žiaľ, dnes aj takúto elementárnu vec už musím pochváliť, obzvlášť, keď si uvedomím, čo urobilo so svojím prístrojovým „kokpitom“ BMW. Samozrejmosťou je vyhrievaný volant, vyhrievané a ventilované sedadlá. Spočítané a podčiarknuté, v Mazde sa budete cítiť ako doma. Jedinú výčitku môžeme mať k tomu, že volant nie je vyhrievaný po celom venci, ale iba v oblasti, kde ho bežne držíte, horná a spodná časť venca už nie je, a to je v tejto triede viac ako malý „kiks“. Tobôž, ak má byť časť cieľovej skupiny zo zákazníkov prémiových značiek. Samozrejmosťou je hlasové ovládanie Alexa, nie však v slovenčine; aplikácia MyMazda s mnohými funkciami; prémiová audiosústava Bose s technológiou Master Sound Revive Noise Reduction, ktorá odstraňuje neželané zvuky, ktoré prirodzene obsahujú digitálne zdroje; bezdrôtové zrkadlenie a bezdrôtové nabíjanie mobilu, privítal by som však chladenie pri nabíjaní.

Kapitáni

Pri rázvore náprav 3 120 mm vám musí byť jasné, že ani vzadu nebude núdza o miesto. V testovanom exemplári vzadu neboli obyčajné sedadlá s troma miestami, ale dve samostatné „kapitánske“ sedadlá s mohutnou lakťovou opierkou medzi nimi. Obe sedadlá sú posuvné, majú meniteľný sklon operadiel, sú vyhrievané – a pozor – aj ventilované. Samozrejmosťou je samostatne nastaviteľná klimatizácia, pričom si nenastavujete iba teplotu ako obvykle, ale aj otáčky ventilátora a rozvod vzduchu, dokonca máte k dispozícii aj funkciu Auto. Takto nejako vyzerá priamy ťah na prémiovky. Aby som to uviedol na správnu mieru, v ponuke sú tri verzie konfigurácie sedadiel v druhom rade – klasické usporiadanie s troma sedadlami, dve kapitánske sedadlá s voľným priestorom medzi nimi a dve kapitánske sedadlá s konzolou medzi nimi, ktoré mala aj naša Mazda. V treťom rade sú dve sedadlá a musím povedať, že keby som si posunul sedadlá v druhom rade trochu dopredu, tak aj vzadu by som vydržal nejakú tú rozumnú cestu. Nie je to tam ako na trestaneckej lavici. Navyše, aj celkom vzadu sú výduchy klimatizácie, USB-C konektory, držiaky na nápoje, ale nie sú tam kotevné oká ISOFIX, čo môže byť pre rodiny problém. Pochváliť musím veľký uhol otvorenia dverí, skoro až do 90 stupňov a to sa vzťahuje na predné aj zadné dvere.

V sedem-, resp. šesťmiestnom usporiadaní má kufor skromných 258 dm3, no chválim, že napríklad roletu môžete schovať dozadu pod dno kufra a pod ním je ešte veľká priehlbeň na ďalšie drobnosti, na boku kufra zasa 230 V konektor. V päťmiestnom usporiadaní sa však situácia pre batožinu zásadne mení – k dispozícii máte až 566 dm3 a keď si sedadlá v druhom rade posuniete dopredu, potom to bude až 687 dm3.

Šesť v rade

Čo sa týka pohonu, na výber máte dve možnosti – plug-in hybrid alebo diesel, oba štandardne s pohonom všetkých štyroch kolies. Ja som testoval dieselovú verziu, ktorá je v našich podmienkach atraktívnejšia. Ide o 3,3-litrový radový šesťvalec s mild hybridnou technológiou. Je naladený veľmi kultivovane, hneď od štartu je veľmi tichý a svoju kultivovanosť si zachováva aj pod záťažou, ale objektívne musím povedať, že napríklad trojlitrovému šesťvalcu BMW sa nevyrovná.

Páči sa mi, že mild hybrid nijako nejde na úkor komfortu. Najnovšie mild hybridy totiž rekuperujú úplne nezmyselne silno, auto po uvoľnení plynu intenzívne – až otravne intenzívne – spomaľuje a v niektorých prípadoch to robia dokonca aj pri jemnom „milimetrovom“ povolení plynu, keď chcete iba udržať rýchlosť. Mazda to nerobí, pri uvoľnení plynu spomaľuje celkom prirodzeným spôsobom – ako keď v aute bez MHEV technológie pustíte plyn so zaradeným prevodovým stupňom. Motor spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je výborne zladená s charakteristikou motora. Vyzdvihnúť musím, že na bežné pridanie plynu zbytočne nepodraďuje, ale to vyrieši z pozície sily motora. A to je dobré, pretože zrýchlenie je tak prirodzené a kontinuálne, bez trhnutia. Zaujímavé je, že prevodovka je klasická planétová, ale namiesto hydrodynamického meniča využíva elektronicky ovládanú spojku. Takéto riešenie prináša rytmickejšiu zmenu prevodových stupňov – podobnú ako pri manuálnej prevodovke – a tiež nižšiu spotrebu.

Mazda CX-80 využíva pohon všetkých štyroch kolies i-Activ AWD, ktorý predstavili v modeli CX-60. Bežne sú poháňané kolesá zadnej nápravy, zapojenie predných kolies má na starosti elektronicky ovládaná viaclamelová spojka. Robí to proaktívne, teda v závislosti od rôznych údajov a vstupov, nie až vtedy, keď zadné kolesá prekĺznu.Samozrejmosťou sú jazdné režimy Sport, Normal, Off-road a s ťažným zariadením aj štvrtý režim Towing.

Mimochodom, s normovanou spotrebou 5,7 – 5,8 l/100 km, resp. emisiami CO2 na úrovni 148 – 151 g/km sa Mazda CX-80 stáva pre právnické osoby zaujímavou alternatívou k dieselovému Volkswagenu Tiguan, v porovnaní so silnejšou 193-koňovou verziou má dokonca nižšiu spotrebu a emisie CO2. Pritom Tiguan je v nižšej kategórii. Ja som jazdil v priemere za 7,6 l/100 km, no pri rozumnejšom štýle som dosahoval priemer pod 7 l/100 km.

Zaujímavá je aj skutočnosť, že Mazda CX-80 je najlacnejší dieselový šesťvalec vo svojej triede. Audi Q7 s dieselovým šesťvalcom je od 72 020 eur, za BMW X5 s dieselovým šesťvalcom dáte minimálne 88 370 eur a za Mercedes-Benz GLE dokonca až 102 748 eur.

Radosť, nie povinnosť

Mazda CX-80 je po CX-60-ke druhým modelom v Európe, ktorý je postavený na platforme Large Architecture Platform, oproti CX-60-ke sú však šasi a elektronika výrazne preladené. O tom, koľko práce urobili konštruktéri na podvozku, by sa dal napísať celý článok. V porovnaní s CX-60-kou je podvozok naladený citeľne mäkšie, riadenie má trochu menej ostré reakcie, CX-80-ka si však stále zachováva ťah na dynamiku, resp. na vodičov, pre ktorých je šoférovanie ešte radosťou a nie povinnosťou. Vzadu sú použité mäkšie pružiny a tlmiče s výrazne väčším tlmením v odskoku. Samotné pružiny majú väčší zdvih. Vďaka všetkým úpravám jazdí CX-80-ka komfortnejšie ako CX-60-ka. Ja by som však privítal adaptívne tlmiče, ktoré by boli v komfortnom režime ešte o kúsok mäkšie ako teraz a tento „setap“ by som použil pre športový režim. Mne sa totiž k takémuto veľkému SUV oveľa viac hodí pokojná a plavná jazda než dynamická.

Unikátnosťou Mazdy je systém Kinematic Posture Control. Ten pri rýchlom prejazde zákrut mierne pribrzdí vnútorné zadné koleso, čím vytvára opozičnú silu dvíhaniu karosérie a „ťahá“ ju k zemi. V konečnom dôsledku tak prispieva k vyššej stabilite a hladšiemu prejazdu zákrut.

Samozrejmosťou je celý rad bezpečnostných a pomocných systémov vrátane matrixových LED svetlometov, ktoré majú dobrý dosvit a aj vykrývanie funguje celkom dobre.

Čísla nepustia

Mazda CX-80 je veľké SUV, ktoré výbavou, použitými materiálmi, spracovaním, pohonom a technológiami mieri do prémiového segmentu, cenovo je však hlboko pod ňou. A z toho môžete ťažiť len a len vy. Čísla proste nepustia.

Stručne

Čo treba uznať

  • Podvozok zameraný na radosť z jazdy.

Čo nám chýbalo

  • Masážna funkcia sedadiel, volant vyhrievaný v celom obvode venca.

Čo nás prekvapilo

  • Na výber máte až tri konfigurácie sedadiel v druhom rade.

 

Mazda CX-80 3,3 e-Skyactiv-D 254 k AWD Takumi Plus

Cena (základ/test)                                         58 890/71 290 €

Záruka                                                           6 rokov alebo 150 000 km

 

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 3 283 cm3, max. výkon 187 kW (254 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 550 Nm pri 1 500 – 2 400 ot.min-1. Emisie CO2 148 – 151 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,4 s, vmax=219 km/h, spotreba WLTP/test 5,7 – 5,8/7,6 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – áno
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 6×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 566 – 687 dm3

Prva jazda: MAZDA CX-60 facelift – Nielen marketingové reči

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov