Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain – Odpovedá na pseudopotreby

Mercedes-Benz C 220 d All-Terrain je žiarivým dôkazom toho, že nie každý, kto si kupuje SUV, ho aj reálne potrebuje.

SUV sú v trende a ich obľuba už niekoľko rokov po sebe neutíchajúc stúpa. Sú žiadané v každej veľkostnej triede, v každej karosárskej verzii, s každým pohonom – benzínovým, dieselovým, hybridným aj čisto elektrickým. Mnohí ich chápu ako ostrov bezpečia, iní ako symbol statusu. Pravda je taká, že z čisto pragmatického hľadiska nemajú vždy opodstatnenie. Mercedes však našťastie myslí aj na tých, ktorí síce potrebujú trochu vyššiu svetlú výšku, ale nenechávajú sa uniesť pseudopotrebami. Aj v novom modelovom rade triedy C uvádza verziu All-Terrain, ktorá vychádza z exteriérovej a interiérovej línie Avantgarde.

Trochu off-roadu pre oko

Od klasických „céčok“ sa odlišuje pozmenenými nárazníkmi s integrovanými imitáciami nábehových líšt, ochranou prahov dvier a blatníkov kolies, ale aj o 40 mm vyššou svetlou výškou. To spolu vytvára robustnejší, naďalej však elegantný optický dojem z auta a tiež lepšie nájazdové uhly, resp. lepšiu prejazdnosť nerovnosťami. Ako zaujímavosť uvádzam, že pneumatiky majú priemer 690 mm namiesto štandardných 660. Dodávam, že podvozok ako taký je mimoriadne plavný a dobre odhlučnený, no nerovnosti s ostrými hranami nedokáže poriadne odfiltrovať od karosérie a mal som aj taký pocit, že pri rýchlej jazde kolesá po prejazde určitého typu nerovnosti odskočia od vozovky. Ešte väčšie sklamanie vo mne vzbudil príliš mäkký brzdový pedál s nelineárnym nástupom bŕzd, vďaka čomu som len veľmi ťažko odhadoval správny tlak, aby brzdný výkon zodpovedal mojim požiadavkám. V interiéri sa All-Terrain od bežných modelov triedy C nijako nelíši, akurát koberčekmi, na ktorých je nápis All-Terrain. Inak nič neodkazuje na špecifickú verziu. Žiadne logo na sedadlách, žiaden špecifický dekor… skrátka nič. Na druhej strane, práve vďaka tomu si aj verziu All-Terrain môžete vyskladať podľa vlastných predstáv, preferencií a požiadaviek. My sme mali napríklad balík Energizing masážne sedadlá s možnosťou privretia bočných výplní atď. Pravda, predné sedadlá sú aj v najširšom nastavení už aj na moju konfekčnú veľkosť tesné.

Aby som bol korektný, isté odlišnosti tu nájdete. 12,3-palcový digitálny prístrojový štít má napríklad novú kontextovú položku Terén, ktorý má špecifický obsah – pozdĺžny a priečny náklon karosérie, natočenie kolies, kompas, nadmorská výška a zemepisné súradnice.

Trochu off-roadu fyzicky

Samozrejmosťou verzie All-Terrain je permanentný pohon všetkých štyroch kolies Avšak v závislosti od aktuálnych požiadaviek sa tento pomer, samozrejme, môže meniť. Na jazdu mimo spevneného podkladu má All-Terrain dva špeciálne režimy – Terén na jazdu v piesčitom podklade, resp. pod., a Terén+ na jazdu v skalnatom podklade a pod., v ktorých sa mení charakteristika motora a činnosť prevodovky, stabilizačného, resp. trakčného systému a pohonu 4×4. Prvý z nich funguje do 110, druhý do 45 km/h. C All-Terrain nie je off-road, ani to od neho nikto nečaká, v skutočnosti však zvládne viac, než na čo si ohľadom na charakter auta trúfnete vy sami, bežnú cestu na chatu s veľkou rezervou. Jedným dychom dodávam, že na Slovensku oceníte vyššiu svetlú výšku a lepšie nájazdové uhly aj v mestských podmienkach – pri strmých výjazdoch z garáží, pri parkovaní nad obrubníkmi atď.

Pravda je taká, že aj drvivá väčšina esúvéčok terén vidí akurát tak z cesty, ale naživo sa doň nikdy nedostane. Majú tak zbytočne vyššiu hmotnosť, horšiu aerodynamiku, a teda aj vyššiu spotrebu. Druhá strana mince je, že SUV poskytujú svojmu majiteľovi vyšší status a ten sa na Slovensku počíta, v SUV sa ľudia cítia bezpečnejšie, hoci by sme o tom mohli diskutovať, či je to tak aj v skutočnosti, a do SUV sa ľahšie nastupuje a ľahšie sa z neho aj vystupuje. Nech už sa pozeráte na vec tak či onak, All-Terrain triedy C je slušná alternatíva k esúvéčkam.

Rekuperuje inteligentne

Náš All-Terrain mal pod kapotou dieselový dvojliter s výkonom 147 kW (220 k) podporený 15 kilowattmi mild-hybridného systému. Výkonový prejav motora je taký dobrý, že toto auto je jediným, na ktorom som reálne využíval režim Eco, pretože ani v ňom mi nechýbal výkon a dokonca ani na reakciách motora som režim Eco nevnímal otravne uškrtene. S deväťstupňovou prevodovkou dokáže fungovať motor mimoriadne úsporne – čo dokazuje aj môj priemer. Mild-hybridný systém má inteligentnú rekuperáciu. Napríklad ak v spomínanom režime Eco uvoľníte plyn a máte pred sebou voľno, auto začne plachtiť, dokonca s úplne vypnutým motorom. Keď sa priblížite k miestu s obmedzenou rýchlosťou, akým je napríklad začiatok obce, križovatka, ale trebárs aj zákruta, do ktorej by ste inak šli nebezpečne rýchlo, tak elektronika „nahodí“ motor a začne rekuperovať. Navyše podľa rýchlosti, akou sa približujete k miestu so zníženou rýchlosťou, mení intenzitu plynule od slabej ku silnejšej. Ani silná rekuperácia však nie je veľmi silná a zväčša budete potrebovať aj brzdy. Podobne systém reaguje aj v situácii, keď počas plachtenia dobehnete nejaké auto. Mercedes je skrátka inteligentný.

Vyzdvihnúť musím digitálne svetlomety, ktoré vykrývajú premávku tak natesno, že sa do priestoru medzi vykrývané auto a svetelný kužeľ nezmestí ani človek. Svetlomety majú v režimoch Terén a Terén+ upravený svetelný kužeľ. Zaujímavosťou je tiež, že pri cúvaní osvetľujú bočný priestor auta svetlá z vonkajších zrkadiel a osvetľujú ho veľmi intenzívne. Jednak sa tak zlepšuje váš priamy rozhľad a jednak aj kvalita obrazu 360-stupňového kamerového systému.

Stručne

Čo treba uznať

  • Geniálna osvetľovacia technika vrátane bočného osvetlenia auta pri cúvaní.

Čo nám chýbalo

  • Lepšia filtrácia prenosu rázov do karosérie.

Čo nás prekvapilo

  • Fantastická spotreba.

Mercedes-Benz triedy C – Manažérska noblesa

Mercedes-Benz C 220 d 4Matic All-Terrain

Cena (základ/test)                                          57 588/75 174 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • preplňovaný vznetový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 993 cm3, max. výkon 147 kW (200  k) pri 3 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 440 Nm pri 1 800 – 2 800 ot.min-1. Emisie CO2 129 – 147 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,8 s, vmax = 231 km/h, spotreba WLTP/test 4,9 – 5,6/5,6 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 6×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 490 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov