Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda Forza 125 – S puncom výnimočnosti

Honda Forza 125 patrí k najpredávanejším maloobjemovým skútrom v tele maxiskútrov. A nie náhodou.

Forza bola v roku 2015 navrhnutá špeciálne pre európskych zákazníkov, ktorí majú komplexnejšie a náročnejšie požiadavky. To, že sa to podarilo, dokumentujú predajné čísla – k novembru minulého roka, keď Honda uvádzala model na sezónu 2022, sa predalo viac ako 80 000 exemplárov. Kľúčom k úspechu boli športové a GT prvky zabalené do výrazného dizajnu, čo sa v podstate z roka na rok formovalo do dnešnej formy, ktorú vlastne nadobudla predvlani na sezónu 2021. Na sezónu 2022 dostala Forza iba dve nové farebné kombinácie: šedú Pearl Falcon Grey a testovanú matnú modrú Mat Pearl Pacific Blue.

Všetko bez kľúča

Posed na skútri je vďaka veľkému a pohodlnému sedadlu, ale aj vďaka dlhým stúpačkovým plošinám, ktoré sú v prednej časti dvihnuté, aby ste si mohli natiahnuť nohy a tiež vďaka širokým riadidlám mimoriadne komfortný. Nielenže denné presuny, ale ani dlhšie víkendové výlety vás preto nebudú unavovať. O to viac, že výšku plexištítu si môžete nastavovať elektricky. V najvyššej polohe vám poskytne výbornú ochranu pred náporom vetra, ale trebárs aj kvapkami dažďa, v najnižšej vás zasa bude príjemne prefukovať. Musím zdôrazniť, že veľké a pohodlné sedadlo má aj spolujazdec. Navyše s horným kufrom Smart Topbox má aj operadlo. Mimochodom, horný kufor je „smart“, pretože funguje bezkľúčovo, podobne ako aj odkladací priestor pod sedadlom, krytka palivovej nádrže, uzamykanie, resp. odomykanie riadidiel a štartovanie motora. Stačí mať pri sebe transpondér a všetko funguje… Tomu hovorím užívateľsky príjemné „fíčurky“. Pri tej technologickej úrovni sa mi páči, že Forza aj v tejto sezóne ešte ostala verná klasickým analógovým budíkom a palubnému počítaču uprostred. Ja tie digitálne displeje nemám veľmi rád.

Blesk to nie je, ale…

Forza 125 nie je žiaden trhač asfaltu ani blesk, no z miesta to odpichne oveľa rýchlejšie ako bežné autá, v typicky mestských rýchlostiach okolo 40 až 60 km/h reaguje na plyn vcelku svižne a maximálka je 108 km/h – samozrejme, v závislosti od hmotnosti jazdca, jeho pozície atď., ale predbiehanie z rýchlostí okolo 80 km/h a vyššie si treba zvážiť. Na druhej strane, hoci maximum je „iba“ 108 km/h, ani v rýchlosti blížiacej sa 100 km/h sa Forza 125 vôbec necíti nekomfortne. Dodávam, že keď chcete vyššiu rýchlosť a najmä viac dynamiky vo vyšších rýchlostiach, potom si môžete kúpiť verziu Forza 350. Tá má síce ešte raz taký výkon, no na rozdiel od 125-kubíkových skútrov na ňu už budete potrebovať vodičák skupiny A2 alebo A. Vráťme sa však k našej Forze 125. Motor využíva balík technológií eSP, ktoré znižujú trenie takpovediac naprieč celým motorom. Tak napríklad presadený valec voči osi kľukového hriadeľa znižuje trenie medzi piestom a stenou valca a zároveň optimalizuje prenos energie zo spaľovania na kľukový mechanizmus. Osobne nemám rád systém štart-stop, no na Forze funguje tak geniálne, že mi ani nenapadne ho vypínať. On sám nevypne motor okamžite po zastavení, ale až po chvíľke, keď si je istý tým, že budete stáť a opätovne naštartuje zároveň s prvým náznakom pootočenia plynovej rukoväte – rýchlo, hladko a bezhlučne. Skrátka ani neviete, že funguje. Neštartuje totiž štartérom. Motor tak dokáže jazdiť veľmi úsporne – bez najmenších problémov aj za 1,8 l/100 km, čo je pod výrobcom deklarovanou spotrebou 2,39 l/100 km. Dokonca aj ja som v týždňovom priemere podliezol normovanú spotrebu. Užitočným prvkom, najmä za dažďa v meste, kde je milión klzkých priechodov pre chodcov, rôznych čiar a pásov, je trakčná kontrola HSTC. Samozrejmosťou je tiež podpora ABS.

Forza ako taká je vzhľadom na dlhý rázvor osí kolies 1 505 m a veľké – vpredu 15-, vzadu 14-palcové – kolesá veľmi stabilná v každej rýchlosti. Vzhľadom na strmý uhol prednej vidlice, nízko položenému ťažisku a tiež nízkej hmotnosti je zasa veľmi ľahko ovládateľná a na povely reaguje agilne. Akurát dosah zo sedadla na zem nebude pre nízkych ľudí jednoduchý. To je daň za široké sedadlo a široké stúpačkové plošiny.

Cenu si obháji

Honda Forza 125 ani zďaleka nie je najlacnejší skúter vo svojej objemovej triede na trhu, no svoju cenu obhajuje dizajnom, veľkosťou, komfortom, technológiami, jazdnými vlastnosťami a v neposlednom rade aj imidžom prémiovosti.

Čo treba uznať

  • Ľahká ovládateľnosť.

Čo nám chýbalo

  • Trochu živelnejší prejav motora vo vyšších rýchlostiach.

Čo nás prekvapilo

  • Spotreba pod výrobcom deklarovanou hodnotou.

Honda CB650R – Drogy sú len slabý odvar

Honda Forza 125 

  • Cena (základ/test)                                                         4 990/5 390 €
  • Záruka                                                                                3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 124,9 cm3, max. výkon 10,7 kW (14,5 k) pri 8 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 12,3 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 54 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 162 kg, vmax= ~108 km/h, spotreba výrobca/test 2,4/2,2 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov