Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz triedy C – Manažérska noblesa

Mercedes-Benz triedy C patrí k najúspešnejším modelom značky a v novej generácii dokazuje, že to nie je náhoda.

Skúste dať dieťaťu nakresliť autíčko a to, čo potom na papieri uvidíte, sa pravdepodobne bude približne podobať na nový Mercedes-Benz triedy C. Prečo? Lebo manažérsky obľúbenec vyzerá presne tak, ako má sedan strednej triedy intuitívne vyzerať. Mám na mysli elegantnú siluetu s dlhou kapotou, prednými kolesami pekne v rohoch, kabínu končiacu až nad zadnou nápravou a oblé ukončenie s krátkou zadnou časťou.

Áno, viem, nehovorím nič nové, no aj tak sa mi páči dizajnová evolúcia, ktorú nová trieda C vôbec neskrýva. Na ceste si ju dokonca môžete celkom ľahko pomýliť s o triedu väčším éčkom a je tam tiež citeľná inšpirácia novou vlajkovou loďou značky Mercedes-Benz, triedou S. Novinka pôsobí elegantne a luxusne, pričom absolútne nepotrebuje akékoľvek extravagantné prvky karosérie, ktorými by dráždila okolie. Uznávam, nový Mercedes-Benz triedy C vyzerá skvelo, ale mňa viac zaujíma, ako sa s ním jazdí a žije.

Ako v „esku“

Ak som pri pohľade na novú triedu C zvonku hovoril o evolúcii, tak vo vnútri je to už skôr revolúcia. To preto, že sedan strednej triedy preberá interiérovú architektúru, ktorú nemecký výrobca po prvý raz predstavil príchodom novej generácie luxusnej limuzíny – triedy S. Máme tak možnosť opäť si vyskúšať fungovanie druhej generácie multimediálneho systému MBUX a treba povedať, že funguje parádne. Toto je jeden z momentov, keď cítite, že sedíte v aute prémiovej značky. Vertikálne orientovaný stredový displej s veľkosťou 12,3 palca je v porovnaní s eskom vytočený viac smerom k vodičovi. Výrobca hovorí, že o 6 stupňov, no to v praxi len ťažko overíme. Chválime perfektné rozlíšenie, sýtosť farieb aj rýchle reakcie systému na dotykové povely. Veľký displej so sebou prináša aj nevýhodu vo forme neustáleho utierania odtlačkov, ktoré je skrátka vidno. To isté platí aj o stredovom tuneli, ktorého povrch je v našom prípade potiahnutý lesklým klavírnym lakom.

Ešteže sa povrch dá pri konfigurácii vymeniť za matný. Oceňujeme permanentné zobrazovanie panelu klimatizácie v spodnej časti stredového displeja, takže je poruke a jednoducho sa ovláda. Ak už nastavovať vzduchotechniku cez displej, tak takto. Keď sme už pri klimatizácii, malé plus dávame Mercedesu-Benz za mechanické otváranie/zatváranie okrúhlych výduchov vzduchu na vrchu palubnej dosky. Čierny bodík im však zároveň dávame za to, že sa na slnku odrážajú v čelnom skle. V rámci už spomínanej novej generácie multimediálneho systému pribudol v novej triede C aj rozmerný head-up displej so schopnosťou premietať údaje pomocou virtuálnej reality (príplatok necelých 1 800 eur). Jeho schopnosti najlepšie vidno pri spolupráci s online navigáciou, ktorá na centrálnom displeji tiež využíva prvky rozšírenej reality. Digitálne šípky vám presne ukážu, do ktorej uličky máte zabočiť, pričom na displeji vidíte priestor pred sebou prostredníctvom prednej kamery a správny smer tam tiež ukazujú modré šípky. Ak by vám ani to nestačilo, mapu a navigačné povely si môžete nechať zobraziť aj prostredníctvom digitálneho kokpitu. Musíme uznať, že celé to na nás pôsobí tak trochu sci-fi a nie vždy úplne intuitívne.

Pocit pohodlia

Ešte kým prejdeme k sedadlám a priestrannosti interiéru, neodpustíme si výčitku smerom k multifunkčnému volantu, ktorý po novom na ovládanie všetkých funkcií využíva dotykové plôšky. Nehovoríme, že sa na ne nedá zvyknúť, ale predchádzajúce riešenie s mechanickými ovládačmi nám prišlo pocitovo príjemnejšie. Na dotykové ovládanie prešli aj nastavovače polohy sedadiel, avšak tu nám zmena až tak neprekáža. Jednak si sedadlo neupravujeme až tak často a jednak je to celé „user friendly“. Zaujala nás hlavová opierka, ktorú si výškovo nastavujeme pomocou elektroniky, avšak v pozdĺžnom smere si jej polohu upravujeme iba mechanicky.

Z pohľadu priestrannosti je nový Mercedes-Benz triedy C štandardom v rámci strednej triedy. Látkové sedadlá sú pohodlné, poskytujú slušnú oporu chrbtici aj stehnám a nie je problém stráviť v nich aj veľa kilometrov. Nová trieda C v porovnaní s predchodcom narástla do dĺžky o 65 milimetrov, má o 25 mm dlhší rázvor osí kolies a je o centimeter širšia. Vpredu je tak novinka citeľne priestrannejšia a na nedostatok miesta si nemôžu sťažovať ani pasažieri na zadných sedadlách. Aj keď sme mali obavu, ako to bude s priestorom nad hlavou, problém napokon nemali ani vysokí figuranti. Za zadnými sedadlami sa ešte nachádza kufor s objemom 455 litrov, čo je štandard v rámci triedy a je to tiež rovnaká hodnota, akú dosahovala aj predchádzajúca generácia.

Náznak športovosti

Na ceste býval Mercedes-Benz triedy C doteraz skôr pohodlný ako športový. Tento fakt mu bol dokonca v porovnaní s konkurenčným BMW radu 3 niektorými vyčítaný. Po novom však cítiť, že inžinieri zo Stuttgartu si dali záležať na tom, aby vás jazda v céčku bavila. A že sa im to podarilo. Áno, samotné riadenie nie je až také strmé ako v BMW a volantom treba otáčať trochu viac (čo sa môže zmeniť v prípade verzie s natáčacou zadnou nápravou), ale prémiový sedan jazdí určite zábavnejšie ako predchodca.

Náš testovaný model bol navyše vybavený selektívnym pasívnym systémom tlmenia, čo autu zabezpečuje vyvážený komfort jazdy tým, že mieru odvaľovania, tlmiaci účinok a stabilizáciu optimalizuje podľa stavu vozovky. Frekvenčná selektívna funkcia tlmenia znižuje pri malých nárazoch tlmiaci účinok, čím zlepšuje mieru odvaľovania. Pri väčších nárazoch na zlom povrchu vozovky je k dispozícii plný účinok pasívneho tlmenia a vozidlo je výraznejšie stabilizované. V praxi to znamená, že koleso pri rýchlejšom prejazde priečnej nerovností nepodskočí, ale zostane v pevnom kontakte s vozovkou bez toho, aby tlmiče preniesli buchnutie do karosérie. A to je dôležitý fakt. Pocit prémiovosti totiž nie je len o použitých materiáloch alebo špičkových technológiách. Je to aj o pocite z jazdy, ide o komfort a o stabilitu auta na ceste za každých podmienok. A to nová trieda C spĺňa veľmi dobre.

Prvá jazda: Mercedes-Benz Triedy C – Elegantný športovec

Prečo má takýto motor skončiť?

My sme mali možnosť testovať nové céčko vo verzii 220d, čo znamená, že pod kapotou pracoval naftový štvorvalec s objemom 2 litre. V tejto verzii má motor výkon 147 kW (200 k) a disponuje najvyšším krútiacim momentom 440 Nm. Keďže je v rámci pohonu prítomná aj 48 V mild-hybridná technológia, tak pri prudkej akcelerácii je malý elektromotor schopný dodať spaľovaciemu ešte ďalších 15 kilowattov navyše. Asi aj preto motor v skutočnosti „ťahá“ lepšie, než nasvedčujú suché čísla na papieri. Stovku zvláda za 7,3 sekundy a maximálna rýchlosť je stanovená na 245 km/h.

Zvonku je motor pomerne hlučný, no smerom do interiéru je jeho akustická odozva veľmi príjemne odizolovaná a to aj pri nízkych otáčkach. Chválime prácu 9-stupňovej automatickej prevodovky, ktorá necháva motor, aby sa pri pokojnej jazde oprel o veľký krútiaci moment, avšak pri športovej jazde ochotne podradí aj o viac stupňov. Výborne pracuje tiež mild-hybridná technológia, ktorej význam sa najlepšie ukáže pri využívaní štart-stop systému, kde citeľne spríjemňuje opätovné štartovanie motora a celý proces robí hladším. Čo nás však úplne dorazilo, bola spotreba paliva. Na diaľnici si Mercedes-Benz vypýtal iba 4,9 litra nafty na sto kilometrov (!). V meste spotreba narástla na asi 6,5 litra, no kombinovaná sa ustálila na hodnote 5,5 litra, čo je perfektný údaj. Pri veľkosti nádrže 66 litrov tak na jedno tankovanie prejdete 1 200 kilometrov. Aj preto si myslím, že do sedanu strednej triedy patrí nafta a nerozumiem, prečo nám takýto motor chcú euroúradníci už onedlho zakázať.

Čo treba uznať

  • Trieda C si zachovala typickú eleganciu.

Čo nám chýbalo

  • Mechanické ovládače niektorých funkcií.

Čo nás prekvapilo

  • Perfektná efektivita motora a nízka spotreba.

MERCEDES-BENZ E 450 All-Terrain – Antistresový vankúš

Mercedes-Benz C 220d Avantgarde

Cena (základ/verzia/test)                                           47 052 /53 838/63 510 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia počtu km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 993 cm3, max. výkon 147 + 15 kW (200 + 20 k) pri 4 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 440 Nm pri 1 800 – 2 800 ot.min-1. Emisie CO2 134 – 151 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,3 s, vmax=245 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP /test 5,1 – 5,8 /5,5 l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 751 / 1 820 / 1438
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 865
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 755 / 565

Plusy a mínusy 

  • multimediálny systém MBUX
  • digitálne svetlá
  • komfortný podvozok
  • absencia mechanických ovládačov
  • absencia šesťvalcových motorov

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 455 dm3

Mercedes V300 d Marco Polo -Symbol cestovateľa

Mercedes-Benz triedy C a konkurencia:

BMW 320d

  • Cena (základ/verzia/test)                                           33 100 /39 800 / –  €
  • Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia počtu km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 2 500 ot.min-1. Emisie CO2 118 – 131 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 6,8 s, vmax = 240 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 4,5 – 5,0 / –   l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 709 / 1 827 / 1 435
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 851
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 615/600

Plusy a mínusy

  • jazdné vlastnosti
  • intuitívne ovládanie multimediálneho systému
  • spojenie elegancie a dravosti
  • využiteľnosť odkladacích priestorov
  • pocitovo menej miesta vpredu

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 480 dm3

 

Audi A4 40 TDI

Cena (základ/verzia/test)                                           34 760 /44 100 / – €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia počtu km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 150 kW (204 k) pri 3 800 – 4 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 3 250 ot.min-1. Emisie CO2 118 – 126 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,4 s, vmax = 210 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 4,5 – 4,8 / –   l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 762 / 1 847 / 1 428
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 820
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 1 650/352

Plusy a mínusy

  • športový dizajn
  • 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic
  • dobre tvarované sedadlá
  • menej kvalitné materiály v interiéri
  • horší pomer cena/hodnota

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,1
  • Batožinový priestor: 515 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov