Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Čistota je pol života alebo ako správne umyť auto na bezkontaktnej autoumyvárni

Bezkontaktnú autoumyváreň navštevuje väčšina motoristov, no viete, ako správne umyť svoje auto?

My sme sa na správny postup pri umývaní auta na tzv. vapke rozhodli opýtať odborníkov. S testovanou Hondou Jazz sme sa vybrali na jednu z bratislavských ručných bezkontaktných autoumyvární, aby sme si vyskúšali, ako vyzerá vzorový proces umývania a aké najčastejšie chyby robia motoristi pri čistení svojho auta.

Premávku na rozkopávkach často komplikuje nedisciplinovanosť

Šampón na úvod

Umývací proces začíname nanesením šampónu, ktorý slúži na predumytie a mal by uvoľniť hrubú špinu. Začínať je pritom dobré od kolies a podbehov, kde sa spravidla drží najviac špiny. Vysokotlakovú pištoľ držíme v jednej ruke a hadicu v druhej. Túto fintu nám až po čase poradil odborník priamo z prostredia ručnej autoumyvárky. Ľudia si vraj totiž hadicu často nepridržia a tá im následne môže poškodiť karosériu auta, pretože počas umývania do nej opakovane naráža. Udržať pištoľ v jednej ruke v čase, keď z nej strieka tekutina pod vysokým tlakom, si vyžaduje určitú dávku sily.

Po tom, čo sme na auto dôkladne naniesli úvodný šampón, by mala nasledovať aktívna pena. Na jej použitie treba vymeniť typ pištole a odborník pripomína, že na niektoré citlivé materiály môže aktívna pena pôsobiť agresívne. Ide skôr o výnimočný jav, avšak pokiaľ máte na karosérii citlivejšie miesta, môžete sa aktívnej pene úplne vyhnúť. My sme aktívnu penu použili a po nanesení nechali chvíľu pôsobiť. Tabuľka postupnosti krokov nás následne nabádala použiť kefu s aktívnou penou. Pri tomto kroku sme obzvlášť opatrní, pretože v kefe môžu byť usadené rôzne nečistoty, za ktoré sa vám lak na vašom aute nepoďakuje. Kefu odporúčame použiť maximálne na lacné plechové disky, inak si môžete spôsobiť viac škody ako úžitku.

Tieto vedomosti vám v tuneli zachránia život!

Môžeme oplachovať

Aktívna pena splnila svoju úlohu a autu po nej treba dopriať poriadnu sprchu. Zatiaľ obyčajnou vodou s vysokým tlakom, no nie príliš zblízka. Rada od profesionála v tomto prípade znie – prvé sekundy odpúšťajte striekajúcu vodu mimo auta, pretože v rúrkach sa ešte môžu nachádzať zvyšky šampónu z predchádzajúceho úkonu. Auto následne dôkladne sprchujeme dočista. Ak sa už na karosérii nenachádzajú zvyšky šampónu alebo peny, nasleduje konzervačný vosk pre lepšie stekanie vody po karosérii, na ktorej vosk zanecháva ochranný film. Opäť však platí, že najskôr treba pištoľ nechať chvíľu striekať naprázdno, aby sa rúrky očistili od aktívnej peny. Po nanesení vosku prichádzame do finálnej fázy umývania auta.

Posledným krokom pred vysušením je oplach osmotickou (špeciálne upravenou a demineralizovanou) vodou, aby na karosérii nezostali fľaky od uschýnajúcich kvapiek. Záverečným úkonom je sušenie karosérie, ktoré sa bežne robí dvomi spôsobmi. Buď autom vybehnete na cestu a pri vyššej rýchlosti vodu z karosérie jednoducho sfúknete, alebo si so sebou do autoumyvárne prinesiete vlastný uterák, ktorým vysušíte karosériu. Ručná autoumyváreň v bratislavskej časti Lamač, kde sme auto umývali my, klientom poskytuje zaujímavú službu navyše. Za 2 eurá si môžete dať bezkontaktne umyté auto vysušiť do umývacej linky. Na záver ešte jedna malá rada od nás – auto na „vapke“ umývajte vždy v pracovnom alebo aspoň športovom oblečení. Voda striekajúca na auto totižto prská a aj pri tej najväčšej snahe sa môže stať, že si na oblečení nájdete bodky od špinavej vody.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov