Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Premávku na rozkopávkach často komplikuje nedisciplinovanosť

Leto, čas opráv diaľnic a ciest, často komplikujú nedisciplinovaní vodiči, či už vodiči kamiónov, alebo autobusov, či ľahkých úžitkových áut, ba dokonca aj obyčajných osobných áut.

Polícia permanentne apeluje na vodičov prostredníctvom médií aj sociálnych sietí, aby sa správali v inkriminovaných úsekoch disciplinovane. Polícia počas obmedzení prijíma desiatky telefonátov o neúnosnej situácii v mnohých úsekoch, bohužiaľ upratať auta nevedia, môžu ich len usmerňovať a aj to nie vždy a všade. Jednoducho sa to nedá. Problémy sa tvoria na viacerých úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest, či cestách nižšej triedy. Preto vyzývame aj my touto cestou, aby ste už pred zastavením vytvárali bezpečný prejazd pre vozidlá s právom prednostnej jazdy.

Ulička záchrany je všade rovnaká

Na klasickej ceste s obojsmernou premávkou sa vozidlá uhýbali na kraj, na viac pruhovej ceste sa všetky autá posúvajú najviac vpravo, iba ľavý pruh najviac vľavo. Toto pravidlo platí v rámci celej EÚ.

Nenaťahujte to

Problémom mnohých prejazdov okolo rozkopávok je fakt, že ľudia, resp. vodiči sa nevedia rozbiehať. Často narazíte na to, že aj napriek pomerne dlhému zelenému signálu prejde cez inkriminované miesto len minimum vozidiel. Vodiči totiž dodržujú megaveľké rozostupy, prameniace z toho, že nesledujú situáciu pred sebou. Ideálnym príkladom, ktorý sledujem opakovane sú rozkopané cesty na východe Slovenska, medzi Vranovom nad Topľou a Prešovom. Tam sa často medzi rozostupy zmestí kamión, ak nie dva. A to bezprostredne po rozbehu!

Blikajte a vypínajte svetlá

Dorazíte na záver kolóny? Zapnite výstražné smerovky, kým za vás nedorazí ďalšie auto. Ak stojíte v hmle alebo v silnom daždi, nebojte sa zapnúť aj zadné hmlovky a stojte na brzde. Byť videný je v tomto prípade základ. Keď je už za vami ďalšie auto, myslíte na to, že ho silnými svetlami (hmlovky, brzdy) oslepujete a naozaj to v noci nie je príjemné. V tomto prípade pozor aj na auto-hold, keďže zvykne svietiť. Viete si to odsledovať v spätnom zrkadle.

Naopak, ak stojíte prvé auto pred semaforom v noci, vypnite stretávacie svetla, ponechajte si len obrysovky. Pri nových svetlách resp. pri zle nastavených svetlometoch je to skutočne otravné a tiež nebezpečné. Vodič oproti prechádzajúceho vozidla ľahko môže stratiť orientáciu a skončiť tak mimo cesty, keďže množstvo úsekov je úzkych a majú pofidernú krajnicu bez dostatočného  značenia.

Meníte počas prejazdu rozkopávky jazdný pruh? Použite smerovku, aspoň letmo, nech vodič za vami vie, čo sa pred ním deje a vie sa na situáciu včas pripraviť.

Nejazdite na červenú

Áno, vieme bohužiaľ veľmi dobre, ako sú nastavené signálne plány na striedavú premávku. Sú semafory, kde čakáte zhruba 10 minút, kým naskočí zelená a v kombinácii so „šuchtavým“ vodičom pred vami mnohým vodičom dôjde rýchlo trpezlivosť a skúšajú aj s poriadnym oneskorením prebehnúť úsek na červenú. Nemusí sa to vyplatiť a potom neostáva nič iné len cúvať, lebo vyhnúť sa nie je kam.

Foto: archív + pz sr

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov