Pripomeňme si základné pravidlá, ktoré by ste na alebo pri železničných priecestiach nemali porušiť – nikdy nepredchádzajte iné vozidlo, nikdy sa neotáčajte, nikdy necúvajte, nikdy nezastavujte ani nestojte na priecestí.
S vlakom sa naozaj neoplatí merať si sily. Ani keby ste mali tank. samotný rušeň váži 40 ton, a to sa bavíme o malom rušni. Pri bežnom rušni sa už bavíme o hmotnosti 80 ton a viac. A kde to sú ešte vagóny!? Celková hmotnosť súprav nákladných vlakov môže lusknutím prsta prekročiť tisíc ton. Akákoľvek vlaková súprava má nepredstaviteľnú kinetickú energiu a zastaviť takýto kolos vôbec nie je ľahké.
Kto má tú moc?
Zákonodarcovia vedia, že vlak je silnejší než auto a, že rušňovodič ani pri správnej reakcii nevie urobiť zázraky. Preto zodpovednosť vložili na plecia vodičom vozidla, ktorí sú povinní pred železničným priecestím počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môžu bezpečne prejsť. Ako vodiči sa nemôžete spoliehať len na to, či napr. bliká biele svetlo, ale reálne sa vždy pozrite oboma smermi! Zabezpečovacie zariadenia sú staré a železničiari evidujú technické problémy neraz aj niekoľko rokov, no aj tak s tým nič nerobia. Napríklad nedávno medializovaný prípad z Vranova nad Topľou, keď nákladný vlak prechádzal cez mesto a zabezpečovacie zariadenie ani len necinklo. Jednoduchým pohybom hlavy doľava a doprava môžete zachrániť život. Moc zabrániť nehode má teda slabší účastník, vodič, a to svojím rozvážnym preventívnym konaním.
Akou rýchlosťou?
Medzi najčastejšie prehrešky vodičov patrí nedodržanie rýchlosti na železničnom priecestí. Mnohí vodiči akoby zabudli, že vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní je vodič povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h! Výnimkou je, ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení bliká biele svetlo, vtedy vodič môže 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlejšie, avšak aj v tom prípade najviac 50 km/h. A to platí, pochopiteľne, aj o priecestiach mimo obce, kde je inak na dovolené jazdiť rýchlosťou 90 km/h. Stav slovenských priecestí je však taký, že už aj 30 km/h je niekedy veľa. Upozornenie pre motorkárov začiatočníkov – obzvlášť veľký pozor za mokra, ak je priecestie v zákrute. Rozdiel povrchov a adhézie, nerovnosť môže znamenať, že motorku položíte rýchlosťou svetla.
Iný kraj, iný mrav
Nie všade to takto funguje s rýchlosťami na priecestí. Totožne so Slovenskom to má napr. Česká republika, ale napr. v Rakúsku rýchlosť pri prejazde priecestím nie je nijak zvlášť ohraničená. Iným extrémom je v niektorých krajinách, kde musíte aj pred chráneným priecestím vždy zastať, keďže vám to dáva príkazom dopravné značenie.
Foto: M. Poracký
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov