Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Obrnené vozidlo Gerlach 4×4? No limit!

Slovenský projekt obrneného taktického vozidla Gerlach 4×4 vzbudzuje zaslúženú pozornosť všade, kde sa objaví. Produkt spoločnosti Zetor Engineering predstavuje moderný európsky modulárny koncept splňujúci najvyššie stupne ochrany.

Gerlach úspešne prešiel ďalšími skúškami svojich schopností nielen v náročnom teréne, ale dokonca aj na pretekárskom okruhu. Výsledky testov pritom prekonali výrobcom deklarované parametre a potvrdili predpoklad vývojárov, že vozidlo jednoducho zvládne viac.

Nad rámec už aj tak náročných armádnych testov z leta tohto roka sa vozidlo podrobilo ďalším skúškam vo vojenskom priestore na Záhorí. Cieľom bolo otestovať ďalšie méty a pomyselnú latku odolnosti vozidla posunúť čo najvyššie.

Prečítajte si aj: Obrnený nezmar Rezvani Tank Military Edition

Vozidlu sa tu okrem iného podarilo prekonať tzv. 100 % stúpanie, keď v plnej 14-tonovej záťaži zdolalo nájazdový uhol 45 stupňov. Gerlach zároveň opäť potvrdil svoje nadštandardné off-road schopnosti a priechodnosť rôznymi terénmi vrátane piesku.

Prekvapujúco skončili tiež výsledky testov na pretekárskom okruhu Slovakia Ring. Gerlach tu aj za daždivého počasia dosiahol maximálnu rýchlosť 125 km/h oproti výrobcom deklarovaným 110 km/h.

Prečítajte si aj: Dve muchy jednou ranou!

Nad rámec už vykonaných štandardných testov sa tiež realizovali špeciálne záťažové skúšky motora a prevodovky. Obrnené vozidlo s celkovou hmotnosťou 14 ton sa okrem iného postavilo do „ringu“ s 28-tonovým ťahačom.

Prečítajte si aj: S luxusným tankom Ripsaw EV2 môžete mať všetko na háku!

Aby preukázalo vozidlo svoju ťažnú silu, s 28 tonovým ťahačom sa rozbehlo a krúžilo 1 hodinu po okruhu pri zachovaní požadovaných teplotných parametrov. Testy takisto preukázali, že toto meranie síl nezanechalo na pohonnom systéme Gerlacha žiadne deštrukčné následky.

Taktické obrnené vozidlo 4×4 preukázalo svoje nadštandardné schopnosti už počas testovania Armádou SR v lete tohto roka vo vojenskom priestore na Záhorí. Gerlach vtedy zdolal terénny schod s výškou 500 mm a prekonal zákop so šírkou jedného metra.

Pri prekonávaní oboch prekážok malo vozidlo záťaž 6x 120kg, ktorú tvorila posádka a 1000 kg náklad. Pri vývoji boli zohľadnené najnovšie technické a konštrukčné požiadavky na vozidlo 21. storočia, ako aj reálne skúsenosti z vojenských konfliktov.

Prečítajte si aj: Najstráženejší most v Rusku

Koncept je unikátny vďaka vysokej bezpečnosti, agilite a univerzálnosti. Jeho kabína je koncipovaná ako bezpečnostná pancierová kapsula, ktorá oproti bežným 4-5 ponúka miesto až pre 6 členov posádky o výške až 190 cm a váhe 120 kg vrátane výstroje.

V prípade potreby a života ohrozujúcich situácii poskytne priestor aj pre ďalších dvoch členov posádky. Pancierová kabína je uchytená nezávisle na podvozku vozidla a tak pri jeho poškodení mínou zostane posádka chránená. Zároveň konštrukcia kabíny umožňuje jej veľmi rýchle opustenie.

Gerlach je pripravený na montáž rôznych stupňov balistickej a protimínovej  ochrany podľa   STANAG 4569 – a to balistická ochrana volume (stupeň) 1 a level (úroveň)  3 a protimínová ochrana – volume (stupeň) 2 a level (úroveň) 3a, 3b. V praxi to znamená, že vozidlo by mohlo byť pripravené odolať aj náloži o sile 8 kg TNT.

Prednosťou vozidla Gerlach je aj vysoko variabilný nakladací priestor, ktorý môže odviesť ďalších 1,5 tony v podobe potrebnej výstroje alebo vybavenia a počíta s ponukou najrôznejších verzii carga podľa požiadaviek zákazníka. V základnej verzii s pohotovostnou hmotnosťou 12 ton je už zabudovaná filtroventilácia s klimatizáciou a ochranou proti chemickým, biologickým a jadrovým zbraniam.

Projekt výroby obrneného vozidla Gerlach počíta s maximálny možným zapojením domáceho obranného priemyslu. Vo finančnom vyjadrení to znamená, že pri výrobe základnej verzie bude až  80 % z ceny vozidla alokovaných na Slovensku.

Prečítajte si aj: Kalašnikov, ktorý nestrieľa. Elektrická motorka má slúžiť polícii a armáde

Výrobu vozidla je pritom možné rozbehnúť prakticky okamžite, do pár mesiacov, nakoľko je na báze modulárneho konceptu. Zetor môže pritom stavať na desaťročiach skúseností so strojárskou výrobou a inžinierskymi činnosťami na Slovensku i v Česku. Skupina HTC Investments, a.s., ktorej je členom už dnes, má viac ako 1300 zamestnancov na výrobných plochách o rozlohe viac ako 100.000 m2.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov