Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Formula E: Na úvod testy vo Valencii

Piata sezóna elektrického seriálu Formula E pod hlavičkou Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) odštartovala testami vo Valencii. V novom ročníku sa fanúšikovia okrem iného môžu tešiť aj na monoposty druhej generácie, ktoré už zvládnu celé preteky na jedno nabitie!

Aj preto prišlo do Španielska na okruh Ricarda Tormu po prvý raz testovať súčasne všetkých 11 tímov s 22 formulami vrátane obhajcu trofeje a úradujúceho šampióna Jeana-Érica Vergneho z Francúzska. K videniu tak boli monoposty s upraveným dizajnom aj ochrannou „svätožiarou“ nad hlavami pilotov.

Nové súťažné vozidlá prešli v porovnaní so svojimi predchodcami aj ďalšími technickými a dizajnérskymi úpravami. Tie sa prejavili napríklad na zakrytých kolesách alebo zadnej časti karosérii, kde dominuje veľký difúzor.

Prečítajte si aj: Formula E: San-ja dejiskom čínskej ePrix

Prirodzene, že zmeny sa odohrali aj pod kapotou, takže nové monoposty sú výkonnejšie. Maximálny výkon bude od štartu piatej sezóny zvýšený na 250 kW, vďaka čomu elektrické formule akcelerujú z pokoja na stovku za 2,8 sekundy a budú dosahovať maximálnu rýchlosť 280 km/h.

Maximálny výkon pohonnej jednotky budú môcť jazdci využiť v kvalifikácii, v pretekoch potom budú mať k dispozícii 200 kW. V príslušných zónach na trati však bude pilotom umožnené aktivovať takzvaný „power mode“, čím zvýši výkon svojho vozidla na 225 kW a ľahšie tak zaútočí na súpera.

Prečítajte si aj: Formula E: Je to čierne na bielom! Porsche vstupuje do elektrického kolotoča

Okrem tejto novinky budú mať fanúšikovia naďalej k dispozícii aj „fanboost“, pomocou ktorého môžu fanúšikovia svojim obľúbencom zvyšovať výkon. Rozhodne však za prelomovú novinku v histórii Formule E treba označiť spomínané dvojnásobné zvýšenie kapacity batérie. V praxi tak odpadnú zastávky v boxoch a preskakovanie z vybitého monopostu do nabitého.

Na zoznam súťažných tímov pribudla jedenásta stajňa HWA, ktorá v ročníku 2018/2019 pripraví pôdu pre plnohodnotný vstup automobilky Mercedes v roku 2019. Za HWA bude jazdiť dlhoročný pilot „strieborných šípov“ v DTM Gary Paffett a súčasný pilot McLarenu v „efjednotke“ Stoffel Vandoorne.

Prečítajte si aj: Formula E: Audi e-tron Vision Gran Turismo alebo z obľúbenej videohry do reality!

Seriál pretekov s oficiálnym názvom ABB FIA Formula E Championship 2018/2019 bude mať v prelomovej sezóne prvú zastávku na programe ešte v závere tohto kalendárneho roka. Elektrická šou zavíta 15. decembra do saudskoarabského Ad Dirijahu, ktorý sa nachádza na predmestí Rijádu.

V piatom ročníku elektrickej formule sa navyše postavia na štartovacie rošty aj monoposty nových prestížnych značiek a tak zoznam súťažných tímov tvoria Audi, BMW, DS Automobiles, Jaguar Land Rover, Mahindra Racing, Mercedes-Benz, NextEV NIO, Nissan, Penske Autosport, Venturi Automobiles a Porsche.

Prečítajte si aj: Formula E: Nissan ukázal elektrinou poháňaného „nadzvukového vtáka“

V sezóne 2018/2019 sa monoposty vrátia na osvedčené destinácie, ale pribudli aj nové okruhy. Okrem premiéry v Rijáde čaká na pretekárov aj úplne čerstvý okruh v Santiagu de Chile a novú trať ochutnajú piloti aj v čínskom San-ji. K internej rošáde došlo vo Švajčiarsku, Zürich vystriedal Bern a Monako po dlhšej odmlke bude v jednej sezóne hostiť kolotoč F1 aj Formuly E.

Prečítajte si aj: Formula E: Bloom s DiCapriom zažili v Marakéši elektrický šok

Formula E 2018/2019 – kalendár pretekov:
15. decembra 2018: Ad Dirijah (Saudská Arábia)
12.  januára 2019: Marakéš (Maroko)
26. januára 2019: Santiago (Čile)
16. februára 2019: Mexico City (Mexiko)
10. marca 2019: Hongkong (Hongkong)
23. marca 2019: San-ja (Čína)
13. apríla 2019: Rím (Taliansko)
27. apríla 2019: Paríž (Francúzsko)
11. mája 2019: Monako (Monako)
25. mája 2019: Berlín (Nemecko)
22. júna 2019: Bern (Švajčiarsko)
13. júla 2019: New York City (USA)
14. júla 2019: New York City (USA)

Kalendár s ďalšími podrobnosťami o dejiskách pretekov v sezóne 2018/2019 nájdete tu:

 

Zoznam tímov a jazdcov v sezóne 2018/2019

Audi Sport ABT Schaeffler
Lucas di Grassi (Brazília)/Daniel Abt (Nemecko)

BMW i Andretti Motorsport
Alexander Sims (Veľká Británia)/Antonio Felix da Costa (Portugalsko)



DS Techeetah Formula E Team (Čína)
Jean-Éric Vergne (Francúzsko)/André Lotterer (Nemecko)

Envision Virgin Racing (Veľká Británia)
Sam Bird (Veľká Británia)/Robin Frijns (Holandsko)


Geox Dragon
José María López (Argentína)/Maximilian Günther (Nemecko) alebo Antonio Fuoco (Taliansko)

HWA Racelab (Nemecko)
Gary Paffett (Veľká Británia)/ Stoffel Vandoorne (Belgicko)

Mahindra Racing (India)
Jerome d’Ambrosio (Belgicko)/Pascal Wehrlein (Nemecko)

NIO Formula E Team (Veľká Británia)
Tom Dillmann (Francúzsko)/Oliver Turvey (Veľká Británia)

Nissan e.dams (Japonsko)
Alexander Albon (Thajsko)/Sébastien Buemi (Švajčiarsko)

Panasonic Jaguar Racing (Veľká Británia)
Nelson Piquet ml. (Brazília)/Mitch Evans (Nový Zéland)

Venturi Formula E Team
Felipe Massa (Brazília)/Edoardo Mortara (Švajčiarsko)

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov