Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Ani Mission E, ani Cayman-E, ale Porsche Taycan

Zabudnite na koncept Mission E! Prvé čisto elektrické a sériovo vyrábané Porsche ponesie názov Porsche Taycan. Pri príležitosti osláv 70-ročnej histórie svojich športových vozidiel predstavila nemecká automobilka aj štúdiu Porsche 911 Speedster.

Máme tu nové „slovíčko“ s koreňmi z Orientu, ktorého výslovnosť si však zrejme motoristickí nadšenci rýchlo osvoja (pozn. vyslovuje sa „Tajkan“). A to nielen fanúšikovia značky Porsche. Slovo Taycan odkazuje na logo automobilky s koňom a dalo by sa voľne preložiť ako „energický alebo temperamentný mladý kôň“.
Prečítajte si aj: Stretnutie Porsche na Bratislavskom hrade

O tom, že to Porsche myslí s výrobou čisto elektrického športiaku vážne, sa presvedčili už v septembri roku 2015 návštevníci autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom. Úplne prvým elektromobilom Ferdinanda Porsche však bol Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton z roku 1898. Porsche so štúdiou Mission E vtedy odkazovalo práve na tento prvý elektromobil.
Prečítajte si aj: LEGO a Porsche 911 Turbo v reálnej veľkosti

Model Taycan, ktorý sa dostane na trh na v priebehu budúceho roku, sa bude vyrábať  v nemeckom Zuffenhausene. V súčasnosti tam prebieha prestavba továrne a úprava všetkých výrobných liniek. Zástupcovia automobilky Porsche tam plánujú ročne vyrobiť 20.000 kusov, preto museli do výroby a spomínaného rozširovania továrne v Zuffenhausene investovať 700 miliónov eur. Súčasne vytvoria 1200 nových pracovných miest.
Prečítajte si aj: Kultové modely od Porsche, ktorým podľahli aj James Dean a Steve McQueen

Porsche Taycan disponuje dvomi synchrónnymi elektromotormi s permanentným magnetom, ktoré poskytujú celkový maximálny výkon vyšší než 440 kW (600 k). Športový elektromobil vďaka tomu dokáže akcelerovať z pokoja na stovku za menej než 3,5 sekundy a na 200 km/h za necelých dvanásť sekúnd. Pozoruhodný je v kategórii elektromobilov doteraz nevídaný trvalý výkon.

Bez straty výkonu je možné absolvovať niekoľko akcelerácií v rade. Maximálny dojazd presahuje 500 kilometrov podľa metodiky EU. Automobil s pohonom všetkých kolies disponuje elektrickou sústavou s napätím 800 V a je pripravený pro nabíjanie v sieti rýchlonabíjacích staníc. V tomto prípade bude možné v priebehu štyroch minút doplniť dostatok energie na absolvovanie ďalších 100 km.
Prečítajte si aj: Formula E: Je to čierne na bielom! Porsche vstupuje do elektrického kolotoča

Porsche investuje do roku 2022 viac ako šesť miliárd eur do elektrické mobility. Spoločnosť tak zdvojnásobila pôvodne plánované výdavky. Z dodatočných troch miliárd eur bude približne 500 miliónov eur vynaložených na vývoj variant a derivátov modelu Taycan, jedna miliarda eur na elektrifikáciu a hybridizáciu produktovej palety a 700 miliónov eur je vyhradených na nové technológie, ponúkajúce infraštruktúru a chytrú mobilitu.

V Zuffenahusene však pri príležitosti spomínaného jubilejného výročia pripravili ešte jeden darček pre svojich fanúšikov. Návrat ku koreňom predstavuje Porsche 911 Speedster, ktorý sa môže pochváliť tradičnou benzínovou spaľovacou jednotkou.

Zatiaľ ide o koncepčný model, ale v budúcom roku dorazí aj produkčná verzia. Tento automobil v podstate prenáša do súčasnosti ducha prototypu Porsche 356 „č. 1“ Roadster, ktorý dostal schválenie na prevádzku v júni roku 1948.

Rovnako by mal disponovať kratším a sklopenejším čelným oknom, ktoré na druhej strane vyváži dvojica „bublín“ z karbónu. Pod nimi sa skrývajú ochranné oblúky, medzi ktoré potom umiestnili brzdové svetlo osvetľujúci nápis „Porsche“. Nechýba ani celá rada ďalších detailov, ktoré rovnako odkazujú na Speedster z 50. rokov minulého storočia.

Prečítajte si aj: Reinkarnácia Porsche 356 Carrera Zagato Speedster a Coupé

Ako príklad môžeme uviesť centrálny otvor do palivovej nádrže alebo retro štylizované spätné zrkadlá upevnené na dverách. Čerešničkou na torte je potom odľahčený „hardtop“, ktorý je jedinou dostupnou strechou. Skladacie plátno nebude k dispozícii ani pre produkčný variant, takže tento kabriolet bude mať namiesto plnohodnotnej strechy len ľahkú plachtu, ktorá chráni interiér vozidla pred dažďom.
Prečítajte si aj: Ženeva: Fascinujúce Porsche Panamera TechArt GrandGT

Interiér vychádza z filozofie ľahkej konštrukcie, ktorá je pre verziu Speedster charakteristická. Vnútorný priestor vozidla zdobí koža v odtieni Cognac. Klimatizácia padla za obeť odľahčovania. Automobil Porsche 911 Speedster do veľkej miery vychádza z modelu GT3, pričom okrem titánového výfuku sa náš roadster môže pochváliť aj  21-palcovými  kolesami s centrálnou maticou a dizajnom v štýle pôvodných ráfikov Fuchs.
Prečítajte si aj: Aj traktor veterán môže byť Porsche!

Porsche Taycan – technické údaje:
Typ: 4-dverový, 5-miestny sedan (sportback)
Výkon: 440 kW (600 k)
Zrýchlenie (0 – 100 km/h): pod 3,5 s
Zrýchlenie (0 – 200 km/h): pod 12 s
Max. rýchlosť: 250 km/h
Dojazd: minimálne 500 km (NEDC)
Nabíjanie: podpora 350 kW nabíjania (800V), na 80 % za 15 min
Uvedenie na trh: 2019

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov