Po bradatých ôsmich rokoch pripravila značka Audi druhú generáciu modelovej rady A1. Nové Audi A1 Sportback sa vyznačuje dynamickým dizajnom a je ideálnym partnerom nielen pre cestovanie v mestských oblastiach.
Na slovenských cestách sme možnosť zazrieť Audi A1 z prvej generácie nemali príliš často. Napriek tomu sa ich celkovo predalo viac ako 800.000 exemplárov. Ešte podstatnejšie pre samotnú automobilku so štyrmi kruhmi v znaku je fakt, že cestu k tomuto modelu si našlo až 75 % nových majiteľov, ktoré predtým žiadne Audi nevlastnili.
Športovo ladený kompaktný automobil zapustil pevné korene v digitálnom svete svojimi informačnými, zábavnými a asistenčnými systémami na úrovni vyššej triedy. Veľký priestor pre individualizáciu vytvárajú nové línie vo výbave.
Prečítajte si aj: Svetová premiéra nového SUV Audi Q8 bola v Číne!
Druhá generácia v porovnaní s predchodcom výrazne vyrástla do dĺžky aj šírky. Na dĺžku narástla o 56 milimetrov na 4,03 metra, šírka sa zväčšila o 34 mm na finálnych 1,74 m a výška klesla o 13 mm na 1,41 metra. Aktívnemu životnému štýlu nahráva aj batožinový priestor, ktorý „nabotnal“ na 335 litrov a po sklopení druhej rady sedadiel narastie jeho objem až na 1090 litrov.
Markantnej prednej časti dominuje široká, nízko uložená maska chladiča Singleframe spoločne s naznačenými bočnými otvormi pre prívod vzduchu. Pod hranou kapoty motoru sa nachádzajú tri nízke otvory ako spomienka na Sport quattro, súťažnú rely ikonu značky z roku 1984.
Prečítajte si aj: Ani Audi Lunar Quattro na Mesiac nepoletí
Vonkajší vzhľad auta do veľkej miery ovplyvnia tri línie vo výbave – Basis, Advanced a S line, ktorá sa odlišuje inou mriežkou chladiča, prepracovanými nárazníkmi a zadným spojlerom. Audi dáva potenciálnym záujemcom na výber z 11 farebných prevedení.
Okrem toho, na želenie je možné upraviť kontrastné prevedenie strechy, rovnako ako kryty zrkadiel, v kontrastnom odtieni budú tiež bočné prahy a krajné lišty predného spojleru. Pokiaľ medzi prvým zákazníkmi siahnete po verzii Edition, dočkáte sa okrem osemnásťpalcových kolies práve kontrastných bronzových, bielych alebo čiernych prvkov.
Prečítajte si aj: Audi Sport Racing alebo „bajk“ pre fajnšmekrov
Výrazné usporiadanie LED svetiel pre denné svietenie sa svojimi dynamickými krídlovitými tvarmi odvoláva na jachtársky športu (tzv. hydrodynamické krídla). Rovnaký zdroj inšpirácie využili dizajnéri pri návrhu krytov pre funkcie hlavných svetlometov.
Viacero motoristických odborníkov sa už kriticky vyjadrilo, že nová „A-jednotka“ tak trochu pripomína nablýskané VW Polo. Podvozok Audi A1 sa totiž vpredu spolieha na zavesenie McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami, vzadu sa nachádza náprava s vlečnými ramenami a torznou priečkou.
Na výber však budú hneď tri verzie podvozku. Okrem štandardného bude v ponuke tiež športovejšie ladené odpruženie, vrcholná verzia využíva adaptívne tlmiče. Športovejšie a akčnejšie založení šoféri sa môžu tešiť na paket Performance, ktorý okrem adaptívnych tlmičov a „optimalizácie zvuku motoru“ disponuje väčšími brzdovými kotúčmi.
Prečítajte si aj: Ženeva: Lietajúce auto Pop.Up Next – mobilita budúcnosti podľa Audi
Pod kapotou nájdete štandardné pohonné jednotky, ktoré nebudú prekvapením. Základom je motorizácia 25 TFSI s výkonom 70 kW a 175 Nm, ktorá sa spolieha na litrový trojvalec. Rovnaký základ využíva aj verzia 30 TFSI, výkon sa ale v takom prípade posunie na 85 kW a 200 Nm.
Štyri valce budú k dispozícii až pod označením 35 TFSI, konkrétne ide o agregát s objemom 1,5 litra, ktorý produkuje 110 kW a 250 Nm so systémom vypínania poloviny valcov. Vrchol predstavuje jednotka 40 TFSI naladená na 147 kW a 320 Nm. V tomto prípade môžete počítať so šesťstupňovou samočinnou prevodovkou S tronic. V prípade ostatných motorizácií je dostupná automatickú sedemstupňová prevodovka.
Prečítajte si aj: Formula E: Audi e-tron Vision Gran Turismo alebo z obľúbenej videohry do reality!
Interiér novej Audi A1 je výrazne orientovaný na šoféra a v mnohom sa dizajnéri inšpirovali u vlajkovej lodi, ktorou je model A8. Ovládanie klimatizácie síce zostáva tradičné, ale tlačidiel a celkovo ovládačov výrazne ubudlo. Netypický je napríklad prepínač režimu svetiel, avšak ergonómia auta sa javí ako príkladná.
-jj-
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov