Citroën ë-Jumpy – Svetová pocta
Citroën ë-Jumpy predstavuje ďalší elektrický osobno-úžitkový automobil, ktorý neprodukuje lokálne emisie.
ë-Jumpy spolu s ostatnými pokrvnými súrodencami na rovnakom základe získali medzinárodné ocenenie Van of the Year 2021. Významný svetový titul už niečo znamená, a preto sme boli zvedaví, aká je osobná verzia s tradičným označením Combi. Elektrovan je postavený na pôvodnej spaľovacej platforme a Francúzi doslova kúzlili, aby doň napratali všetko príslušenstvo. Motor je vpredu, poháňa prednú nápravu a je známy zo všetkých ostatných elektromobilov koncernu Stellantis. Líši sa však opciou kapacity batérií. My sme mali drahšiu 75 kWh verziu batérií, ktoré umiestnili pod podlahu a sú chránené plechom. Nárast hmotnosti je v porovnaní so slabšou 50 kWh verziou zhruba +130 kg a v cene +5 640 €. Elektrickú verziu rozlíšite zvonku len vďaka inej časti masky v prednom nárazníku a decentným nápisom „ë“ vpredu a vzadu. Najvýraznejšou odlišnosťou je otvor na nabíjanie v prednom ľavom blatníku, pôvodný otvor na tankovanie fosílnych palív a vodíka v zadnom blatníku len zaslepili neotvárateľnou krytkou.
300
Po usadnutí za volant mi je architektúra veľmi dobre známa. Rozdielom sú len do modra ladené budíky, kde namiesto otáčkomera je jeho elektrická obdoba znázorňujúca záťaž elektromotora a ukazovateľ teploty nahradil ukazovateľ termo-manažmentu. Otočný volič prevodovky vystriedal posuvný a pridali aj funkciu ovládateľnú cez maličké tlačidlo „B“, pri ktorej dodávka výraznejšie rekuperuje a deceleruje. Ešte by som privítal aspoň jednu výraznejšiu možnosť spomaľovania, najmä pri zjazde z dlhého klesania a pri plnej záťaži. Spaľovacie verzie majú klasickú mechanickú ručnú brzdu, tu je v štandarde elektrická s vlastným tlačidlom medzi sedadlom vodiča a dvojmiestnou lavicou. Pri elektromobiloch podvedome vždy očakávam štartovanie tlačidlom, predsa je to pre narábanie s elektrinou prirodzenejšie. Množstvo elektromobilov sa však stále štartuje klasickým kľúčom v spínacej skrinke a ë-Jumpy nie je v tomto smere žiadnou výnimkou. Markantný rozdiel som pocítil aj v naladení riadenia. Je výrazne tuhšie v porovnaní so spaľovacími verziami, čo osobne hodnotím pozitívne. Elekromobily, či už osobné alebo úžitkové, sú prioritne určené do mesta a priľahlého okolia, diaľkové presuny by som s nimi absolvoval len výnimočne.
Sympatická dodávka akceleruje do zhruba 90 km/h skutočne slušne a fluidne, čiže netrhá so sebou a ani nekreslí čiary po asfalte. Posádka to určite ocení, a tiež aj prepravovaný tovar bude stáť dlhšie na určenom mieste. S vyššou rýchlosťou už dynamika pomerne rýchlo vädne a s veľkou čelnou plochou, vyššou hmotnosťou geometricky rastie aj spotreba. Preto sa rozhodli rýchlosť obmedziť na 130 km/h, aj keď tachometer ukazuje o chlp vyššiu hodnotu. Toto tempo zvláda veľmi dobre, avšak bleskovo klesá dojazd. Pri miernom protivetre nie je ničím výnimočná spotreba 35 – 40 kWh na 100 km, a teda diaľničný dojazd sa môže skrátiť aj pod hranicu 200 km, ktorý je inak normovaný na 330 km. Reálnych 300 km v mestských a prímestských podmienkach sa však s prehľadom podarilo zajazdiť aj nám.
Rýchle nabíjanie
Čas sú peniaze. Remeselníci alebo živnostníci si nemôžu dovoliť prestoje, a preto aby mal pre nich tento typ pohonu zmysel, musí byť auto vybavené rýchlym nabíjaním. A presne to model ë-Jumpy spĺňa, keďže je prispôsobený na rýchlonabíjanie výkonom 100 kW, čo v teoretickej rovine predstavuje nabitie na 80 % za približne 30 minút. V praxi je to trochu náročnejšie a zdĺhavejšie a potrebuje približne 45 minút, čo je na dnešné pomery slušná hodnota.
Čo treba uznať
- Francúzi kúzlia s platformou a čoskoro bude v ponuke aj vodík pre vybrané trhy.
Čo nám chýbalo
- Viac stupňov rekuperácie.
Čo nás prekvapilo
- Rýchle nabíjanie.
Citroën ë-Jumpy Combi Electric XL 75 kWh
Cena (základ/test) 34 780 /48 304 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km. Záruka na vysokonapäťovú batériu 8 rokov alebo 160 000.
Motor:
- synchrónny elektromotor, max. výkon 100 kW (136 k) pri 3 673 – 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 pri 300 – 3 673 ot.min-1. Emisie CO2 0 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
- 0 – 100 km/h za 11,9 s, vmax= 130 km/h, spotreba WLTP/test 21,7 – 26,1/23,5 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 7,0
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov