Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Citroën Spacetourer – Ručne – stručne

Citroën Spacetourer. Manuálna prevodovka je určená tým, ktorí citlivo vnímajú náklady. Ako funguje?

Za 5 rokov, odkedy Citroën uviedol na trh model Spacetourer, sme testovali viacero verzií tohto veľkopriestorového auta. A testu sme podrobili aj jeho súrodenecké modely Opel Vivaro, Peugeot Traveller a Toyotu Proace. Všetky mali automatickú prevodovku, ktorá patrí v tejto triede na absolútnu špičku, pretože je dobre odstupňovaná, radí logicky a hladko, takže jazda s ňou je úsporná a komfortná. Zvlášť vyzdvihujem, že nepodtáča motor. Ešte aj na manuálne povely reaguje dobre.

Segment veľkopriestorových áut je citlivý na peniaze. Nielen na vstupnú investíciu, ale aj na prípadné servisné náklady. A povedzme si otvorene, keď sa pokazí automat, tak je jeho oprava násobne drahšia ako oprava manuálnej prevodovky. Navyše v prípade poruchy automatickej prevodovky sa auto hodí do núdzového režimu a ďalšia jazda je problematická, ale s manuálnou jazdí až kým sa prevodovka takpovediac „nerozsype“. Minimálne do cieľa dôjdete bez väčších obmedzení. Preto sme radi privítali možnosť vyskúšať si Spacetourer s manuálnou prevodovkou. Hneď na úvod poviem, že šlo o verziu M, teda s dlhým rázvorom osí náprav 3 275 mm, ale krátkym previsom vzadu, takže karoséria mala dĺžku 4 959 mm, v konfigurácii 2 + 3 + 3 a na pohon slúžil dvojlitrový turbodiesel BlueHDi 145k s výkonom 106 kW a krútiacim momentom 340 Nm. To sú parametre, ktoré cítiť aj v chrbte. Keď totiž dopnete na plyn, tak vás to pekne zatlačí do sedadla. Navyše, motor je nesmierne kultivovaný.

Manuálna prevodovka má 6 stupňov a je veľmi dobre odstupňovaná. V každej rýchlosti nájdete prevodový stupeň, v ktorom sa motor bude cítiť dobre, to znamená, aby bol mierne nad 1 500 ot.min-1. Samotná prevodová páka má mohutnú hlavicu, je v dobrom dosahu pravej ruky – blízko volantu a aj jej chod je príjemný, dráhy nie sú príliš dlhé. Páči sa mi aj to, že ovládanie spojky nevyžaduje veľkú silu, takže ani po dlhšej jazde po meste nechytáte do ľavej nohy svalovicu a ani spojku nemusíte púšťať do záberu príliš citlivo. Prvá zaujímavá vec je, že šiesty prevodový stupeň manuálnej prevodovky je zhruba rovnaký ako ôsmy automatickej.  Druhá, že výrobca udáva pri automatickej prevodovke nižšiu spotrebu ako pri manuálnej, a to vo všetkých režimoch – v meste, mimo mesta aj v kombinovanej premávke. V mimomestskej premávke je rozdiel deciliter nafty na 100 km, vo zvyšných dvoch dva decilitre. Ja som pri ostatnom teste verzie automatom dosiahol priemernú spotrebu 7,3 l/100 km, teraz s manuálom 6,9 l/100 km. Nie je to však celkom korektné porovnanie, pretože neboli rovnaké podmienky a pri teste manuálnej verzie platili prísnejšie pravidlá lockdownu, na cestách bolo menej áut.

Čo treba uznať

  • Prevodová páka je poruke.

Čo nám chýbalo

  • Príjemnejšie riadenie.

Čo nás prekvapilo

  • Spotreba pod 7 l/100 km.

Minitest: Citroën Grand C4 Spacetourer – Pablo, kde si?!

Citroën Spacetourer M 2,0 BlueHDi 145k S&S Feel

Cena (základ/test)                                          29 184/35 600 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • preplňovaný dieselový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 997 cm3, max. výkon 106 kW (145 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 340 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 188 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za n. u., vmax=185 km/h, spotreba WLTP/test 7,2/6,9 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – nie
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 7,0

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov