BMW R 18: Veľryba podľa Šinju Kimuru
Shinya Kimura dostal priestor po Rolandovi Sandsovi a Dirkovi Oehlerkingovi.
Projekt SoulFuel, ktorý je výsledkom spolupráce medzi medzi BMW Motorrad a elitnými odborníkmi na úpravu motoriek, má svoje tretie „dieťa“. Japonský umelec Shinya Kimura (Šinja Kimura) nazval svoj prepracovaný motocykel BMW R 18 – „The Wal“.
Dizajnér a motocyklový karosár z krajiny vychádzajúceho slnka dostal priestor ako tretí v poradí po Rolandovi Sandsovi a Dirkovi Oehlerkingovi. Kimura premenil motorku BMW R 18 na atraktívny unikát pre sériu motocyklov SoulFuel. Tento motocyklový maniak ešte nedávno pracoval prevažne na starších motocykloch, ale tento japonský úpravca sa stále častejšie venuje tiež projektom, ktoré zahrňujú moderné motocykle.
„Základom motorky „The Wal“ R 18 je najnovší a najlepší motoro, na ktorom som kedy pracoval. Všetko začalo návštevou vývojového tímu BMW Motorrad R 18 v Nemecku. Nakoniec som vo februári 2021 v Kalifornii absolvoval na štandardnom modeli R 18 niekoľko stoviek kilometrov, aby som spoznal jeho charakter. Po celej sérii rozhovorov to nakoniec viedlo k mojej osobnej interpretácii R 18, v ktorej som uplatnil celú škálu svojich aktivít ako úpravca,“ vysvetlil Kimura.
Kimura vzápätí začal pracovať a „The Wal“ postavil až koncom júna. „Stále sa však objavovali mechanické problémy, ktoré ma zamestnávali ešte ďalšie dva týždne,“ pokračuje Kimura. Pre remeselnú prácu a originálny rukopis Shinyu Kimuru je typické, že pri stavbe nepoužíva žiadne náčrty, výkresy, plány ani makety. Existuje však presná predstava o tom, čo si zákazník vysníval respektíve jednoducho objednal.
„Model R 18 som si postavil výhradne pre seba. Prevzal som rám, kolesá a pneumatiky, rovnako ako prvky odpruženia a brzdy. Chcel som tiež, aby som mohol so svojou R 18 jazdiť na dlhé vzdialenosti, a pritom cítiť a užívať si legendárny motor boxer. Bolo pre mňa veľmi dôležité zachovať oba charaktery R 18 tak, ako som ich zažíval pri jazde. Vďaka mohutnému motoru je motocykel divoký a má takmer nevyčerpateľný výkon. Presne ako veľryba. Wal totiž po nemecky znamená veľryba,“ pokračoval Kimura.
The Wal oproti originálu zaujme úplne inak navrhnutou palivovou nádržou, predĺženým, harmonicky zaobleným hrbom za sedlom a polokapotážou. Došlo tiež k posunu stupačiek o dva centimetre dozadu, zníženie riadidiel a úprave sedla, ktoré vyrobila japonská firma BACKDROP Leathers. V polokapotáži sa nachádzajú dva asymetricky usporiadané svetlomety, ktoré vypadajú takmer ako oči. Farebná schéma a lak s hrubou štruktúrou rovnako odpovedajú téme „The Wal“.
„Na mojej verzii R 18 sa mi najviac páči, že som mohol zmeniť štýl a pozíciu sedenia podľa svojich predstáv, bez toho že by som zničil vynikajúcu pôvodnú funkčnosť R 18. To sa mi páči. Dramatická zmena pozície sa mi páči a pridanie vlastného štýlu a vkusu však boli v mojej interpretácii BMW Heritage veľkou výzvou,“ tvrdí spokojný Kimura, ktorý sa narodil v centre Tokia v rodine, ktorá prevádzkovala malú fabriku na nity. Takže oceľ, zvuk strojov a kovov mu boli vždy blízke. V roku 1992 založil ako úpravca japonskú spoločnosť Zero Engineering a postupne si získal štatút krstného otca tzv. „Zero Style“ motocyklov.
Medzinárodný ohlas a slávu si získal už v 90. rokoch minulého storočia, keď vznikol na objednávku jeho Harley-Davidson „Samurai Chopper“. Vychádzal z jeho charakteristického štýlu ovplyvneného wabi-sabi. Pri hľadaní novej inšpirácie sa Kimura neskôr presťahoval do Azusy v Kalifornii, kde v roku 2006 založil vlastnú nezávislú spoločnosť Chabott Engineering. Vyhľadávaný úpravca dnes vyrába len niekoľko motocyklov ročne pre zákazníkov, s ktorými je duševne spriaznený a nevytvárajú na neho časový tlak.
-jj-, zdroj a foto: bmwblog.com, BMW Mottorrad
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov