Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Citroën BX 4TC – Dokonalá nedokonalosť na predaj za šialenú sumu

Citroën BX 4TC je zaujímavým príkladom Rely skupiny B a tiež, povedzme si na rovinu, jedným z najväčších neúspechov v histórii rely.

Všetko zle je ale na niečo dobré. Práve neúspech v dobe vzniku mu praje práve teraz, dekády neskôr. Jeho cena rastie do astronomických výšin.

Citroën BX 4TC patril do najslávnejšej kategórii v histórii rely, a aj napriek tomu málokto o ňom počul. Zmizol tak rýchlo, ako sa objavil, zatienený úspechmi a charizmou jeho úspešnejších konkurentov. Ide o projekt, ktorý bol od samého začiatku odsúdený na neúspech. Citroën nemal rozpočet na to, aby postavil auto s motorom v strede, podobne ako napríklad spriaznený Peugeot 205 T16. Ako základ teda zvolil BX s patričnými úpravami. Pod kapotou bol pozdĺžne uložený 2,2-litrový motor Simca-Chrysler s výkonom bezpečnejších 380 k, pôvodne však 405 k. Na to museli výrazne predĺžiť prednú časť karosérie, čím narušili rozloženie hmotnosti. Tu nepomohol ani pohon všetkých štyroch kolies, auto bolo strašne ťažké na čumák. Po niekoľkých štartoch zakončenými neúspechmi sa Citroën rozhodol preteky opustiť.

Po BX 4TC tak zostala len tŕpka kombinácia smútku a znechutenia. Lenže, ostalo ešte aj cenné dedičstvo, v podobe 62 (iný zdroj uvádza 68) kusov s cestnou homologáciou, z ktorých sa dodnes údajne zachovalo asi 30.
Povinná homologačná séria 200 kusov už ani v čase vzniku nešla prakticky vôbec na odbyt kvôli vysokej cene. Motor bol podobne ako pri športovej súťažnej verzii N9TE 2,2L a generoval výkon 200k pri 5250 ot.min-1 s maximálnym krútiacim momentom 294 Nm pri 2250 ot.min-1. Civilná verzia mala pohon všetkých kolies a samozrejmosťou bol hydropneumatický podvozok. Po skončení skupiny B sa automobilka rozhodla spätne odkúpiť vozidlá, a ich aj zošrotovať, predovšetkým kvôli problémom so spoľahlivosťou.

Tento konkrétny kus sa vydražil v roku 2018, a následne putoval do americkej Philadelphie. Auto má zatiaľ najazdených 52 532 km, má novú spojku, rozvody a je vraj v super stave. Pre svoj jedinečný charakter a zaujímavú, aj keď smutnú históriu je skutočným lahôdkou pre zberateľov. Cena? Aukčný dom LBI Limited požaduje 198 tisíc dolárov.

Citroën DS PLR Break – Dôvod vzniku tohto hebeda je dnes poriadne bizarný!

Cenovka je však viac než šialená. V roku 2019 sa objavil v aukcii tiež jeden kus, ktorý mal nabehané 15 000 km a vyvolávacia cena sa pohybovala niekde medzi 68 až 91 000 dolárov.

Zdroj: lbilimited.com

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov