Autá sú čoraz drahšie. Vieme, čo to má na svedomí
Autá sú každým dňom drahšie, a to nielen kvôli nedostatkom polovodičov či ostatných dôležitých surovín. Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares poukázal na dôvod vysokej ceny nových áut a vysvetlil, prečo sa situácia nebude zlepšovať.
Nie je cesta, že všetky dodatočné náklady na nákup nového prenesieme na zákazníka, pretože väčšina strednej pracujúcej triedy to nebude schopná zaplatiť – povedal Portugalčan na konferencii Reuters Next.
Zaujímavé je, že Tavares predpovedal takúto situáciu ešte pred krízou spôsobenou pandémiou.
A má pravdu. Rodina, ktorá si teraz len tak-tak dokázala dovolit nové auto za 10-12 tisíc eur, teraz za porovnateľný elektromobil musí zaplatiť 30 tisíc. A nepomôže tomu ani štátna dotácia, ktorá je banálna v porovnaní s celkovou cenou.
Pri veľkom tlaku na výrobu automobilov s nulovými emisiami, ktoré si vyžadujú drahé batériové články, čelia výrobcovia zložitým riešeniam: môžu zvýšiť ceny a predávať menej, alebo akceptovať nižšiu maržu a riskovať prepúšťanie. Len v Taliansku to znamená 60 tis. pracovných miest. Na Slovensku je automobilový priemysel jedným z najdôležitejších pilierov ekonomiky. Česi chcú brániť aj „klasické“ autá – „Nebudeme súhlasiť so zákazom predaja áut poháňaných fosílnymi palivami,“ povedal pred pár mesiacmi český premiér Andrej Babiš.
Riaditeľ Stellantis tiež poznamenáva, že výrobcovia potrebujú čas na otestovanie a uistenie sa, že nová technológia bude fungovať. Urýchlenie tohto procesu spôsobí vznik problémov s kvalitou a množstvo ďalších doteraz sekundárnych či terciárnych prekážok.
Európska únia chce byť klimaticky neutrálna od roku 2050 a od roku 2030 má byť tento cieľ dosiahnutý na 55 %. Emitovaný oxid uhličitý je zodpovedný za globálne otepľovanie a tým aj klimatické zmeny, ktoré čoraz viac ovplyvňujú počasie a životné prostredie.
Zlomovým bodom bude vyrovnanie ceny elektromobilu so spaľovacím autom, ku ktorému má dôjsť v druhej polovici tohto desaťročia. Riešením môže byť batéria s pevným elektrolytom, ktorá umožní výrobu článkov až na 40 %. bežnej ceny. Avšak nemyslíme si, že cena bude nejako prudko atraktívna pre bežného slovenského súkromného spotrebiteľa. Celkovo, nie len na Slovensku, v čase krízy, bude nákup nových eko-áut problémom. Lenže to je ešte extrémne dlhá doba vzhľadom na nátlak EÚ.
K tomu si prirátajte všemožné dokumenty prijímané na národnej či nadnárodnej úrovni, a jednoducho to môže dopadnúť tak, že kúpna sila na automobily upadne, a tým upadne aj ekonomická sila krajiny. A nie, netýka sa to len Slovenska.
K tomu si prirátajte rekordnú infláciu, extrémny nárast cien základných komodít, a neuveriteľný boom na trhu s nehnuteľnosťami… Som zvedavý, kedy tento domček z kariet padne a ako ohneme chrbty.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov