Blog: Smrteľná dopravná nehoda, príde vôbec niekto zasiahnuť?!
Podstavy policajtov a hasičov. Ľudia, na ktorých sa bežne spoliehame v krízových situáciách, možno jednoducho neprídu.
Videli ste niekedy nehodu? Potrebovali ste policajtov a hasičov? „Pumpovali“ ste niekedy nevládne telo? Ako pomaly vtedy beží čas? Sekundy sa javia ako hodiny! Ako je možné, že na miesto tragédie príde skôr reportér z televízie ako samotné záchranné zložky? Odpoveď je prostá. Roboty je veľa a hrdinov všedných dní extrémne málo. Čím je „drahšie“ mesto, tým menší záujem mladých o prácu v policajnom zbore a u hasičov.
Látajú, plátajú
Hasiči na Slovensku zachránili uplynulý rok 12 735 osôb. A je ich podstatne menej, ako by ich malo byť. Podobne sú na tom aj policajti. Štatistiky síce tvrdia, že v zboroch nechýba veľa ľudí, realita je však diametrálne odlišná. Škrtajú sa totiž neobsadené tabuľky v priamom výkone, a kde nie sú voľné tabuľky, tam nie je ani podstav. A ty človek, čakaj, a buď rád, keď sa dočkáš.
To isté, a predsa iné
Hasiči a policajti spadajú pod to isté ministerstvo, ale majú rozdielne podmienky. Hasiči si môžu privyrábať aj popri povolaní, policajti až na pár výnimiek činností si privyrábať nemôžu. Bol by to vraj konflikt záujmov. Policajti slúžiaci priamo v uliciach vo výkone majú spravidla preplácaný celý čas v službe, hasiči majú v noci pohotovosť na pracovisku, ktorá je inak hodnotená ako bežná služba. Podotýkam, ani policajti, ani hasiči nemajú príplatky odvíjajúce sa od reálneho počtu hodín cez víkendy a sviatky a v noci, ako je to v civilnom sektore. Policajti v hliadke berú paušálne 100 eur v hrubom za mesiac. Deje sa však to, že ministerstvo vnútra, aby nemuselo hasičom vyplácať náhrady za nadčas počas akcie, prikázalo poslať každý deň o 22.00 jedného hasiča z posádky domov.
Vzor Senec
Podľa sčítania obyvateľov z roku 2021 má trvalé bydlisko v tomto okrese zhruba 100-tisíc ľudí. V praxi je toto číslo ešte o polovicu vyššie. Na seneckej hasičskej stanici je minimálny počet slúžiacich zásahových hasičov šesť. Tento počet vychádza zo sčítania obyvateľov z roku 2011, keď bolo v okrese Senec registrovaných 66 265 obyvateľov. Koľko je dopravných policajtov? Pri policajtoch sa bavíme o celom oddelení, nie o počtoch ľudí v jednom pracovnom dni. Pre bežnú hliadku sú na tamojšom celom dopravnom oddelení vyčlenené až dve osoby, nehodových policajtov je na celom oddelení 6, z toho dvaja chodia v bežný deň navyše skúšať do autoškoly. Realita? Nehodoví policajti robia cez deň aj v noci po jednom, hliadka, ktorá chodí na preverenia, merať alebo riadiť premávku, niektoré dni v týždni ani nie je velená do služby. A teraz si predstavte situáciu, že horí napr. elektromobil po nehode pri obci Kalinkovo, robí sa odklon cesty z dvoch strán, nehodový policajt dokumentuje udalosť, hliadky sú už medzičasom stiahnuté aj z Bratislavy a riadia premávku, hasiči hasia a po uhasení monitorujú stav možného opätovného vzniku požiaru. Do toho sa môže stať, že na druhom konci okresu Senec v obci Blatné zrazí auto chodca, je to ťažké zranenie, ak nie smrť, a torzo je zaseknuté pod autom. Opäť mimoriadne náročná situácia, s ktorou si treba rýchlo poradiť. Kým riadnych hasičov do istej miery môže podporiť a zastúpiť dobrovoľný hasičský zbor, nehodového policajta v okrese nemá kto zastúpiť. Podotýkam, len samotný čas presunu z Kalinkova do Blatného je 40 minút. Riešenie? Poslať niekoho z Bratislavy, Pezinka alebo hliadku diaľničnej polície. Proste tú dopravnú hliadku, ktorá je najbližšie a aktuálne nemá robotu. Zavolať posily z Trnavského kraja nie je spravidla možné. A do toho si operačný dôstojník musí chystať zadné vrátka, aby vedel vykryť absenciu suplujúcej hliadky, ak by sa niečo udialo v jej rajóne.
Málo anjelov strážnych
Asi tušíte, že jedna záchranná zložka je závislá od druhej. Darmo vám pri nehode pristane záchranársky vrtuľník, keď nemá kto zakliesnenú osobu z auta vystrihnúť. Bez prítomnosti hociktorého prvku integrovaného záchranného systému sa nemusí podariť zachrániť život, zdravie, majetok. Od týchto ľudí sa zároveň čaká vždy stopercentný výsledok. Nie je dlhodobo udržateľné, aby sa hociktorá zložka integrovaného záchranného systému plánovala ľuďmi a technikou na bežný podpriemer, ktorý vychádza z metodiky starej viac ako desať rokov! Potom u zasahujúcich ľudí nastupuje frustrácia, vyhorenie, vyťaženie a s tým spoločné aj časté menšie či väčšie chyby, ktoré môžu spôsobiť smrť.
Riešenia sú…
Riešení na zlepšenie situácie je veľa. Zdvihnúť platy síce silno zabolí štátnu kasu, ale zlepšiť pracovné prostredie sa dá do istej miery aj bez toho. Nezaplateným časom stráveným v službe sa nespokojnosť síce len začína, ale problémov v zboroch, väčších či menších, sú stovky. Prečo však má bežný občan zaplatiť za to, že štát nedokáže zabezpečiť jednu zo svojich základných úloh, a tou je ochrana života, zdravia a majetku?
Foto: Archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov