Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Škoda Octavia RS iV – Bzučiace ereso!

Škoda Octavia RS iV predstavuje modernú alternatívu k spaľovacím motorom v športovom kabáte.

Motor, parametre, zrýchlenie, spotreba, jazdné vlastnosti… pri pohľade na rodinne založenú nevestu v bielom tieto údaje a dojmy napadnú nejedného mládenca. Vzal by som si ju ale za ženu, alebo by som od oltára utiekol?

2,4,6

Pohon len predných kolies, pod kapotou štvorvalcový konštrukčne starší motor s nižším objemom spárovaný so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, ku ktorej je pripojený elektromotor s výkonom 85 kW živený 10,3 kWh Li-ion akumulátorom. Klasická Octavia iV pritom poskytuje totožný spaľovací motor s rovnakým výkonom, akurát sa líši slabším elektromotorom a absenciou športových prvkov exteriéru a interiéru. Rozdiel v dynamických parametroch ale nie je vôbec extrémny. Dokonca aj svetlú výšku majú rovnakú. Tým som chcel len prezradiť, že RS iV nie je bližšie k zemi v porovnaní s klasickou Octaviou. Čisto na elektrinu sa nám podarilo prejsť 51 kilometrov v mimomestskom režime, výrobca deklaruje dojazd 52 – 73 km. Ako prijateľnú daň musíte vnímať aj papierovo menší opticky plytší kufor, absenciu rezervy a menšiu nádrž (39,5 l), keďže aj batéria potrebuje svoj priestor. 550 kombinovaných kilometrov však s prehľadom prejdete.

Smelo za volant

Na oko nepostrehnete, že sedíte vo verzii iV. Všetko vnútri je ako býva zvykom, doplnkové možnosti však poskytuje infotainment. Tie sa viažu k manažovaniu elektriny a viete si plánovať nabíjanie a detailne sledovať údaje jazdy. Srdce potešia decentné vnútorné detaily, čierna brúsená koža, červené prešívanie, športové pedále, imitácia karbónu a množstvo iného. Moje oči sa fakt do sýta najedli a to som ešte ani nezačal jazdiť.

Ostal som prekvapený, že v kombinácii s 19-palcovými diskami je RS-ka naladená rodinno-komfortne a ani ostré presuny po slovenských tankodrómoch jej veľmi nevadili. Od zadnej viacprvkovej nápravy bolo pri veľkej diere počuť silnejšie rázy, ale čakal podstatne tvrdšie pecky do karosérie. Isto vás zaujímajú hlavne športové ambície. Áno, vie byť rýchla, je však o 200 kíl ťažšia ako spaľovacia Octavia RS. Doplnkový adaptívný podvozok DCC vie aj príjemne pritvrdiť. Čo je trošku škoda, ak chcete akcelerovať, tak bude síce posúvať dosť sily na kolesá, ale z kolies na asfalt to bez problémov nepôjde, kolesá často bezradne prešmykovali. Namáhané sú aj ďalšie komponenty pohonu, ako napr. kĺby. Pri jazde by som si preto dával trošku väčší pozor, a to najmä v zime a na povrchu so slabšou priľnavosťou.

1,4-ka stačí, keď elektrika tlačí

Octavia RS iV pocitovo nejde vôbec zle, práve naopak. Tak zneli moje prvé dojmy. Plnú akceleráciu, kedy pracuje aj spaľovací motor aj elektromotor, musíte vždy korigovať volantom. Sám som bol z toho naozaj prekvapený, ale ja to do určitého momentu vnímam ako fun factor. A potom v zapätí mi prebehla rozumom myšlienka, že si musím dávať pozor aj na stav nabitia akumulátora, lebo po zvyknutí si na reakciu nabitej pohonnej sústavy auto ide ako vystrelené z praku, môže nastať situácia, tak ako sa to stalo aj mne, že pri predchádzaní jednoducho zvädne prípadne neťahá, lebo elektrický dojazd je nula %. Prízvukujem, že keď je slabá batéria, resp. úplne vybitá, manéver predchádzania sa môže časovo predĺžiť a teda aj časová rezerva sa neúmerne skracuje. Preto je dobré predchádzať, alebo živšie jazdiť výlučne v športovom režime, kedy si systém uchováva viac energie v batérii, aby ste neprišli o zážitok, predchádzali rýchlo a bezpečne a tiež si užívali tabuľkové parametre.

Aj malý objem robí divy!

Samozrejmosťou pri erese je aj Driving Mode Select, kde si viete nastaviť základné charakteristiky prejavu auta od ekologického, cez komfortný až po individuálny. Pre mňa je zaujímavou po rozkliknutí tlačidla Mode opcia jazdy na čistú elektrinu alebo hybrid. O čistej elektrine by ste mali vedieť to, že je preferovaná. Zvyčajne na ňu auto aj štartuje. Ak po prvom štarte na elektrinu chcete jazdiť krátko dynamicky, spaľovací motor síce naskočí, ale ani pri manuálnom prepnutí späť do elektrického režimu to systém nedovolí, a nechá spaľovací motor bežať kým sa aspoň trochu nezohreje aby nedochádzalo k zbytočnému nelogickému schladeniu. Jednoducho vám vyskočí hlásenie, že EV režim nie je k dispozícii.

Samodobíjacia

Zaujímavé je aj to, že v hybridnom režime si viete upraviť zostatok, resp. dobíjanie batérie hybridného systému. Zaujímavé preto, lebo Škoda sa tejto funkcie pred časom vzdala. Ja osobne vidím v tom zmysel iba vtedy, ak sa v budúcnosti plánujú zaviesť bezemisné zóny, čo je naozaj za dverami a vy svoju jazdu potrebujete zakončiť v tejto oblasti. Spaľovacím motorom si tak viete dobiť batériu, ale na úkor vyššej spotreby paliva. Pri športovej jazde by som to neriešil, systém to vytuší a podľa toho dobíja.

Rekuperácia je nemenej dôležitá. Poviem najprv to nepraktické. Veľmi zložito sa mení. Musíte vykonať viacero krokov na displeji multimediálneho systému. Následne, po zdĺhavom preklikaní, si viete vybrať z troch úrovní. Slabej, silnej a automatickej. Silná je vhodná do mesta, kedy auto celkom slušne deceleruje. Automatická rekuperácia je podľa mňa nastavená optimálne, keďže okrem iného čerpá údaje aj z navigácie a rýchlostných limitov, ale tiež aj podľa toho, či zošľapnete brzdový pedál a nepociťoval som nejaké negatívne prejavy. O povolení pedála akcelerátora za účelom maximálnej efektivity rekuperácie informuje hlásenie na prístrojovej doske. AC nabíjanie zo siete s 2,3 kW je pomerne zdĺhavé, silnejší konektor k dispozícii nie je. Na 80  % to trvá 3:45h na 100 % až 5 hodín.

Žili spolu až kým…

Kalkulačka síce nepustí, ale nie je to všetko len o peniazoch. Svoju úlohu hrajú aj preferencie. Je nutné si povedať pre a proti. Zoznam nie je krátky, vyberám len to najpodstatnejšie. V prospech čisto spaľovacej eresy hrá značne nižšia cena, trvalý a vždy dostupný výkon, opcia pohonu všetkých kolies, v neprospech zasa vždy vyššia (ale nie vysoká) spotreba. V RS iV hrá v neprospech menší, ľahší spaľovací motor, vyššia hmotnosť a aj iné rozloženie hmotnosti, nutnosť nabíjania. Naopak v prospech RS iV hrá napríklad citeľný ekologický tón.

Stručne                                                             

Čo treba uznať        

  • Zaujímavé kombinované parametre.

Čo nám chýbalo      

  • Viac trakcie na kolesách.

Čo nás prekvapilo   

  • Výborne odladený režim automatickej rekuperácie.

ŠKODA OCTAVIA SPORTLINE – športovejšia ako štandard, menej než RS

 

Škoda Octavia Combi RS iV

Cena a záruka:

  • Základ/test  38 660/43 665 €.
  • 5 rokov alebo 100 000 km..

Motor:

zážihový zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 395 cm3 , max. výkon 110 kW (150 k) pri 5000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 550 – 3 500 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 85 kW (116 k), max. krútiaci moment 330 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 180 kW (245 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 400 Nm. Emisie CO2 (vážený priemer) 27  – 29 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0-100 km/h za 7,3 s, Vmax = 225 km/h, spotreba benzínu výrobca (WLTP)/test 1,0/6,3 l/100 km.

Batožinový priestor a konektivita

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 490 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov