Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Šialené nuansy kvôli emisiám

Na pozadí koronakrízy sa v automobilovom svete dejú veci, ktoré sú prinajmenšom hodné zamyslenia. Zamyslenia nad tým, prečo k nim muselo dôjsť.

Na jednej strane totiž značka DS oznámila, že ako prvá prémiová značka splní emisné limity CO2 platné pre aktuálny a nadchádzajúci rok, teda, že flotilové emisie neprekročia hodnotu 95 g/km. V prvej polovici aktuálneho roka značka DS dokonca vykazuje priemernú flotilovú tvorbu iba 79,9 gramu CO2 na km, čo je výrazne pod limitom. Kľúčom k tomu je modelová paleta, ktorá aktuálne počíta iba 3 modely (DS 3 Crossback, DS 7 Crossback a DS 9) a do roku 2025 chce mať automobilka všetky svoje modely elektrifikované. Jasné, nie všetky plne elektrické, ale elektrifikované, teda drahšie ako autá s „holým“ benzínovým či dieselovým motorom. DS sa radí medzi prémiové značky, pre jej zákazníkov zrejme nie je problém, keď auto stojí o niečo viac. Ibaže keď chcú automobilky splniť šialene prísne limity CO2, tak musia elektrifikovať všetci. Lenže ich zákazníci oveľa viac pocítia navýšenie cien áut, nemajú na euroúradnícke huncútstva.

Je tu však aj druhá možnosť – jednoducho obmedziť predaj verzií s vyššími emisiami CO2 (rozumej modelov s väčšími a silnejšími motormi, ktoré majú vyššiu spotrebu) alebo v ešte krajnejšom prípade vypustiť z predaja celý modelový rad s vyššími emisiami CO2. Tak urobí Suzuki s modelom Jimny. Je to potvrdené, Suzuki postupne prestane v Európe predávať model Jimny. A to aj napriek enormnému záujmu zákazníkov. Napriek tomu alebo možno práve preto, že záujem je taký veľký, že nestačia výrobné kapacity. Suzuki jednoducho uprednostní také krajiny, kde nemusí platiť pokuty za vyššie CO2. Aby sme boli v obraze, o akých emisiách hovoríme, Jimny má v závislosti od výbavy a prevodovky emisie CO2 v testovacom protokole NEDC 154 – 170 g/km, podľa WLTP dokonca 178 – 198 g/km. A keďže váži iba 1 090 – 1 135 kg, tak naň neplatia bonusové gramy CO2 a musí splniť limit 95 g/km.

Je to šialené, to naozaj nikto nespočítal, aké budú následky takto prísne nastavených limitov? Ja tomu rozumiem, že musíme znižovať emisie CO2 (aj ďalšie emisie), ale musí to byť takto šialene?

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov