Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Lamborghini Diablo: Čert už má tri krížiky

Superšportiak Lamborghini Diablo nadväzoval na model Countach. Superšportiak Lamborghini Diablo nadväzoval na model Countach,

Na svete azda ani neexistuje motoristický fanúšik, ktorý by nepoznal tento diabolský športiak. Čas však nezadržateľne letí a ikonický automobil Lamborghini Diablo od dizajnéra Marcella Gandiniho už oslavuje 30 rokov.

Dvojmiestne športové vozidlo, ktoré vyrábala talianska automobilka 11 rokov (1990 – 2001), sa predával aj s karosériou roadster. Príbeh modelu Diablo sa však začal písať už v roku 1985, keď ho navrhli pod kódovým označením Project 132 s cieľom nahradiť model Countach z najvyššieho radu značky Lamborghini. Čisté a agresívne línie vozidla navrhol spomínaný Gandini, ktorý stojí za designom dodnes ospevovaných modelov ako Lamborghini Countach, Lamborghini Miura a Lancia Stratos.

Treba však povedať, že Gandiniho návrh mierne prepracovali v dizajnérskej centrále značky Chrysler, ktorý stal medzičasom vlastní1kom automobilky.z Apeninského polostrova. Superšportiak Lamborghini Diablo, ktorý nadväzoval na model Countach, sa vyrábal s dvoma rôznymi výkonnými agregátmi typu V12 Rovnako ako on mal motor umiestnený pred zadnou nápravou.

Diablo absolvovalo verejnú premiéru v roku 1990 v monackom Monte Carle a jeho dizajnový jazyk bol na svoje obdobie dosť agresívny. Pôvodne hranatú karosériu Gandiniho tím po skúškach v aerodynamickom tuneli zaoblil. Kvôli znížení hmotnosti boli použité odľahčené materiály so zvýšenou pevnosťou. Motor prvej generácie, ktorá sa vyrábala do roku 1994 pochádzal z modelu Countach. V porovnaní s ním však dostalo Diablo nové karburátory. Vďaka ním splňoval automobil emisné limity v USA.

Aerodynamickému designu napomáhal dvanásťvalcový motor s objemom 5,7 litra a výkonom 485 koní, a neskôr šesť litrov s výkonom 523 koní. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládol športiak za 4,2 sekundy a výrobca udával maximálnu rýchlosť 325 km/h. Pri testovaní na okruhu ale vozidlo prekonalo hranicu 340 km/h. Zavesenie bolo zaistené dvoma priečnymi ramenami, vinutými pružinami a priečnym stabilizátorom.

Vpredu nechýbali pneumatiky s rozmermi 245/40 R17 a vzadu 335/35 R18. Váha vozidla bola 1650 kg. V roku 1994 predstavili modernizovanú verziu Diablo VT, ktorá mala pohon všetkých kolies a objavil sa aj model VT Roadster. Neskôr pri príležitosti osláv 30.narodenín talianskej značky predstavili model SE30. Vozidlo malo výkon zvýšený na 526 koní, zníženú váhu a lepšiu aerodynamiku.

Dvojmiestne športové vozidlo, ktoré sa vyrábalo 11 rokov (1990 – 2001), sa predávalo aj s karosériou roadster.

Neskôr uzrel svetlo sveta ešte model Diablo SV, ktorý mal výkon 533 koní a disponoval aj kvalitnejšími brzdami. Posledné modely dostávali do výbavy elektricky nastaviteľný podvozok, ktorý umožňoval zdvihnúť prednú časť o niekoľko centimetrov. Vďaka tomu mohol automobil ľahšie prekonať prekážky na ceste. Celkovo vyrobili 2400 kusov z modelu Diablo v rôznych verziách. Napokon, dodnes je tento športiak cenným zberateľským exemplárom.

-jj-.zdroj a foto: Lamborghini

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov