Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Euro 7 – Komu hrozí vyhynutie?

Euro 7 je blížiacou sa hrozbou nielen pre niektoré motory, ale tiež ich výrobcov. Napokon aj pre motoristov. Je jeho zavedenie vôbec reálne?

Emisné normy, určujúce najvyššie dovolené emisie škodlivín produkovaných spaľovacími motormi, sú nočnou morou konštruktérov, výrobcov, predajcov a v konečnom dôsledku aj tých, ktorí si kupujú čoraz drahšie automobily. Iste, sledujú ušľachtilý cieľ odvrátiť alebo aspoň oddialiť kolaps života na zemi. Už v súčasnosti platné normy, pred pár rokmi ešte nepredstaviteľne prísne, síce trocha odľahčujú svet (týkajú sa však len zlomku zdrojov globálneho znečistenia, teda motorových vozidiel), no už výrazne menia zloženie trhu nových automobilov v prospech elektrifikovaných vozidiel. Lenže svetom a tiež svetom automobilov poriadne trasie koronakríza a čo to urobí s predajom práve tých drahších vozidiel, je ťažké odhadnúť. Rovnako je otázne, či výrazne poškodené automobilky budú mať na zaplatenie obrovských pokút za nedodržanie tzv. flotilových emisií. A do toho sa začína vážne hovoriť o takmer šialenej norme Euro 7…

Súčasná realita

Vozidlá, ktoré budú prichádzať na trh po roku 2020, budú môcť (je to rôzne pre rôzne modely) produkovať v priemere maximálne 95 g CO2 na km. Rozmenené na drobné: pre naftové motory to znamená priemernú spotrebu 3,54 l/100 km, pre benzínové 4,06 l/100 km. Kto sa zaoberá reálnou spotrebou vozidiel, ako napr. my v Auto magazíne počas testovania automobilov, sa musí len zľahka pousmiať. Možností zostáva niekoľko. Paradoxne primárne najlacnejšou je manipulácia s výsledkami meraní spotreby. Aj najväčší výrobcovia s tým majú bohaté skúsenosti a určite nie všetkým sa na to prišlo. Ďalšou možnosťou je hra s predpismi, napr. znižovanie objemu palivovej nádrže a tým aj hmotnosti vozidla pri meraní (a väčšia nádrž za príplatok) a pod. Serióznym riešením je zdokonaľovanie spaľovacích motorov až do absurdných technických riešení a napokon obmedzenie či zastavenie výroby vozidiel bez podporných (alebo výlučne) elektromotorov vo vozidle. A opäť sme pri tom – kto to zaplatí? Najmä ak si uvedomíme, ako budú štátne kasy vyprázdnené po kríze s vírusom, a teda naznačované dotácie sotva budú môcť uskutočňovať.

Neuveriteľné! VW, BMW a Daimler údajne testovali škodlivé emisie aj na ľuďoch!

V odborných kruhoch je známy názor, že zníženie flotilového priemeru emisií CO2 o 1 g/km stojí v priemer globálne 100 000 000 € (sto miliónov, no ciferne vyjadrené to vyzerá hrozivejšie) na vývoj technológií. Nehovoriac o ďaších „nulách“ za jednotkou na rozvoj ekologických zdrojov elektrickej energie a infraštruktúry nabíjania, ak má elektrifikácia automobilov pokračovať.

Euro 7

Ako vyplýva z materiálov Európskej komisie (originály nájdete na ec.europe.eu), norma Euro 7 je v súčasnosti v štádiu pripomienkovania. Jej zmyslom je „zabezpečiť, aby vozidlá na cestách EÚ boli čistejšie počas celej svojej životnosti, predpisy predpokladajú nové technológie pre vozidlá a zabezpečia meranie emisií v reálnom čase.“ Kedy táto norma začne platiť, nie je momentálne celkom jasné, ale všetko smeruje k roku 2025. Rovnako jasné zatiaľ nie je ani jej znenie. Výrobcovia sa už teraz pripravujú na „veľmi zlé časy“ a začínajú prichádzať s konkrétnymi riešeniami niektorých prvkov pohonu. S konkrétnym a už vyskúšaným prichádza napr. spoločnosť Vitesco Technologies. Určite nie je jediná, ktorá na normu Euro 7 bude reagovať.

Vyhrievaný katalyzátor

Účinnosť celej zostavy na čistenie výfukových plynov významne zlepšuje čo najrýchlejšie zahriatie katalyzátora. Práve elektricky vyhrievaný katalyzátor umožňuje efektívne čistenie výfukových plynov hneď po studenom štarte. Výfukové plyny vtedy ešte nemajú dostatočnú teplotu na účinné odlúčenie škodlivín. Typickým príkladom je naftový motor pri jazdách na krátke vzdialenosti. Táto nová technológia je chránená ochrannou známkou EMICAT. Na novinku už má výrobca objednávku od zatiaľ nemenovaného významného výrobcu automobilov. Realizácia mnohomiliónového kontraktu sa má začať v roku 2022. Jeho využitie sa pritom predpokladá v dvoch hybridných dodávkových modeloch so 48 V elektrickou sieťou. Práve tá umožní čerpanie dostatočného množstva elektrickej energie. Takto vybavené naftové motory, resp. vozidlá, ktoré ich využívajú, budú spĺňať očakávanú normu Euro 7. Naftové motory totiž trpia paradoxne tým, že hoci spotrebujú málo paliva, a teda vytvárajú menej emisií, súčasne trpia pomalým zohrievaním sa na prevádzkovú teplotu. Elektrické zohrievanie ich katalyzátorov využívajúce elektrickú energiu vzniknutú rekuperáciou pri spomaľovaní vozidla je preto jednou z efektívnych ciest, ako túto vlastnosť eliminovať. Nový katalyzátor využíva na zahriatie výkon 4 kW. Praktické testy WLTP dokázali pokles produkcie NOX o 42 % a CO2 o 3 %. Celková účinnosť dodatočného čistenia výfukových plynov tak dosiahla 97 %.

Častejšie emisné kontroly ako účinná ochrana pred Dieselgate?!

Vyhynú spaľovacie motory?

Verím a dúfam, že nie. Ich obrovské výhody (spomeňme len dojazd a vybudovanú sieť čerpacích staníc či servisov) by bol nezmysel zahodiť. Ak však budú nadobúdať účinnosť čoraz prísnejšie normy, elektrifikácia neminie ani ich, ani ich príslušenstvo. Nuž, čím menej budú závislé od nutnosti (no nie možnosti) dobíjania z elektrickej siete, tým lepšie! Nechajme sa prekvapiť.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov