Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Test: OPEL Zafira Life – Podvod?!

Opel Zafira Life ponúka nekonečný priestor pre rodinu, flexibilitu pre ľudí s aktívnym životným štýlom a všetkým komfort.

Zafira bola MPV celkom iných rozmerov. Veľkostne bola v triede SEATu Alhambra, Volkswagenu Sharan, Fordu S-Max či Galaxy… Teraz je Zafira, už aj s prívlastkom Life, omnoho väčšia. Je doslova v celkom inej galaxii. Povedzme si, keby pôvodná Zafira jedla špenát zo záhradky vedľa atómovej elektrárne, aj tak by tak veľa medzigeneračne nenarástla. V tom musí byť nejaký podvod. A svojím spôsobom aj je. Zafira Life totiž nie je evolúciou predošlých generácií Zafiry, vznikla „prebrandovaním“ už existujúcich vozidiel Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller a Toyota Proace Verso. Je štvrtým v rodine a po fúzii značky Opel so skupinou PSA bolo logické, že takéto vozidlo vznikne. Môžeme polemizovať o názve. Môžeme sa pýtať, či v Opli nemali dostatok invencie na to, aby vymysleli nejaké iné meno. Môžeme si však povedať aj to, že tým menom chceli pôvodných zákazníkov Zafiry presmerovať sem a povedať im, aby preradili vyššie. Pôvodná Zafira totiž z ponuky vypadla. Vypadla, pretože jej segment klesal a už by nebolo rentabilné vyvinúť nový model v tej triede.

Takmer 900 kíl

Zafira Life je doslova pekná a biela farba jej pristane. Vysoko položené svetlá a maska chladiča s pochrómovanou lištou, ktorá sa ťahá od znaku Opel a pochrómovanými intarziami v rebrách, LED denné svetlá, nárazníky a kľučky vo farbe karosérie, lesklé čierne kryty zrkadiel a lesklá čierna lišta vo výške prahov dverí potláčajú pocit, že má spoločné DNA s úžitkovými verziami svojich náprotivkov. K tomu pekné hliníkové disky kolies a máte auto, za ktoré sa rozhodne nemusíte hanbiť. Poznamenávam, že si môžete vybrať spomedzi troch veľkostí karosérie, ktoré sú označené ako oblečenie. Verzia S má krátky rázvor osí náprav (2 925 mm) a krátku karosériu (4 606 mm), verzia M má už dlhý rázvor osí náprav (3 275 mm), ale krátky zadný previs (803 mm), čo vytvára karosériu s dĺžkou 4 956 mm. Verzia L má dlhý rázvor osí náprav a už aj dlhý previs vzadu (1 153 mm), čo vytvára celkovú dĺžku auta 5 306 mm. Okrem toho máte na výber verzie so štandardným alebo zvýšeným užitočným zaťažením. Ja som testoval verziu L so zvýšeným užitočným zaťažením v konfigurácii 2+3+3. Pri celkovej hmotnosti 3 100 kg je užitočné zaťaženie 879 kg.

Ôsmi

Keď som pri exteriéri hovoril o tom, že Zafira Life je pekná a nemusíte sa za ňu hanbiť, tak to isté platí aj o interiéri. Prístrojová doska má v duchu dnešného trendu prísne horizontálnu štruktúru, materiály pôsobia na pohľad pekne. Volant je nastaviteľný v oboch smeroch, je kožený a dobre sa drží. Jediným problémom je, otočné ovládače palubného počítača a tempomatu sú blízko k vencu. Neraz sa mi preto stalo, že som pri točení volantom nechtiac niečo prestavil. O to viac, že riadenie je veľmi dlhé a často potrebujete viac ako jednu otáčku volantom. Zvykať si treba na otočný volič automatickej prevodovky. Čo sa týka odkladacích priestorov, pred spolujazdcom sú dve schránky, na vrchole prístrojovej dosky je uprostred ďalšia a vo dverách sú tiež veľké kapsy. Chýbalo mi však niečo dobre využiteľné na drobnosti. Polička pred voličom prevodovky je super, je dostatočne široká, dostatočne hlboká, ale je nízka. Keď som si tam napríklad dal slnečné okuliare, už sa mi tam nezmestil mobil a naopak, pri mobile sa mi tam už nezmestili okuliare. A držiakom na nápoje v rohoch prístrojovej dosky by som tiež nezveril pohár. Veľmi ľahko odtiaľ v zákrute alebo brzdení vypadne a nechcel by som čistiť rozliatu kávu či kolu. Samotné sedadlo aj posed za volantom sú príjemné. Vzhľadom na veľkosť auta cítite vzdušnosť. Pochváliť musím aj výborný výhľad von. Jednak to vyplýva z výšky sedenia, pretože aj v najnižšej polohe ste nad ostatnými účastníkmi premávky, a jednak z konštrukcie A-stĺpikov. Zaujímavé je, že kapsy vo dverách sú také široké v prednej časti, že keď máte okolo auta stiesnený priestor a neviete otvoriť poriadne dvere, tak vám tie kapsy vedia znepríjemniť nastupovanie. Prekrývajú totiž nástupný schodík.

Zafira Life je doslova v inej galaxii, ako bola pôvodná Zafira.

Nie je žiadnym prekvapením, že pasažieri vzadu majú v porovnaní s pôvodnou Zafirou nepomerne viac miesta vo všetkých smeroch. Už menej ľudí si uvedomuje, že vyšší posed je pre nich menej unavujúci. Kolená totiž nemusia mať tak skrčené ako v Zafire. Zo zadnej strany predných sedadiel majú praktické výklopné stolíky, gumičky na prichytenie papierov a sieťku na drobnosti. A bonbónik: aj pasažieri celkom vzadu, teda v treťom rade sedadiel, majú rovnako veľa miesta ako tí v druhom rade. Sedadlá v oboch radoch sú posuvné a delené v pomere 1/3:2/3, pričom sa dá posúvať samostatne tretinová aj dvojtretinová časť. Okrem toho môžete sklápať operadlá ktoréhokoľvek sedadla samostatne. Jedinou nevýhodou je, že pasažieri v druhom ani treťom rade nemajú otvárateľné okienka. Namiesto toho majú samostatne nastaviteľné vetranie v strope. Otváracie okienka to však nenahradí. Ani tie malé posuvné, aké bývajú v takýchto typoch áut. Keď potrebujete v kabíne previezť niečo extra dlhé – napríklad surf či koberec, tak môžete sklopiť operadlo spolujazdca. A keby vás život postavil pred takú úlohu, že musíte previezť chladničku, ani to nie je problém. Sedadlá v druhom aj treťom rade sú vyberateľné. „Tretinkové“ zvládnete aj sami, ale na dvojtretinkové budete musieť byť dvaja. Po vybratí všetkých šiestich sedadiel získate 4,9 m3 voľného priestoru.

177 koní, 400 newtonmetrov

Testovaný exemplár bol poháňaný dvojlitrovým turbodieselom s výkonom 130 kW (177 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Aj s takým veľkým autom ako Zafira Life vedia tieto parametre hýbať viac než slušne. Samotný motor má pritom príjemnú charakteristiku a je veľmi kultivovaný. To znamená, že pekne zaberie z nízkych otáčok a ochotne potiahne k vyšším, pritom má pekný zvuk. Ani za studena nemá typický tvrdý dieselový chod. Jedinou výhradou z mojej strany sú vibrácie hnacieho reťazca pri intenzívnejšej akcelerácii na nižších prevodových stupňoch. Našťastie, je to fakt iba na prvých dvoch, nanajvýš troch prevodových stupňoch, podľa toho, ako silno tlačíte na plyn, a celý jav je prechodný. Motoru vynikajúco sekunduje osemstupňový automat. Radí hladko a zbytočne ho nepodtáča. Naopak, radšej ho podrží vo vyšších otáčkach, než by ho mal podtočiť. Samozrejmosťou je možnosť manuálneho usmernenia pádlami pod volantom, presnejšie povedané na stĺpiku riadenia. Páči sa mi, že keď podraďujete do zákruty, do križovatky alebo pred vjazdom do obce a potom opäť začnete zrýchľovať, tak prevodovka okamžite pokračuje vo svojej práci. Nestane sa, žeby dlho čakala s preradením a zbytočne točila motor. Na druhej strane, pri podraďovaní počas pokojného dochádzania do obce alebo ku križovatke, keď to chcete ubrzdiť motorom, tak keď ste v podradení na niektorom zo stupňov – trebárs na päťke – dlhšie, tak po čase jednoducho preradí zasa nahor – na šestku či sedmičku. Tlačidlom vedľa otočného voliča  však môžete aktivovať plne manuálny režim, v ktorom si elektronika ponecháva iba ochranné funkcie, aby ste nepretočili alebo nepodtočili motor. Mimochodom, páči sa mi aj to, že pri usmerňovaní aj pri manuálnom radení vie prevodovka pekne seknúť s autom, čím vo vás podporí pocit dynamiky. V čase koronavírusu, keď je premávka výrazne nižšia ako obvykle, som dosiahol priemernú spotrebu 7,3 l/100 km, čo je výborná hodnota. O to viac, že som si vôbec nestrážil pravú nohu. Hoci má auto poháňané iba predné kolesá, vľavo pod volantom si môžete zvoliť niektorý z piatich režimov. Vyzdvihnúť musím podvozok, pretože je príjemný z hľadiska komfortu a stabilný z hľadiska vedenia stopy. Žiada sa mi povedať, že mu jedno, či ho vediete cez malé špáry na ceste alebo cez výtlky. Všetko zvládne s prehľadom. Brzdy sú účinné, ale mal som problémy „trafiť“ jemné pribrzďovanie. Jazdu spríjemňujú aj svetlá s prisvecovaním do zákruty. Sú síce halogénové a stretávacie nie sú nijako extra oslnivé, no diaľkové svietia doďaleka. Hoci svetelný kužeľ nie je taký prenikavý biely, aký majú xenónové či LED svetlá.

Plus – mínus

Napriek všetkému si možno poviete, že toto už nie je Zafira, a máte pravdu, nehádam sa s vami. Stratila na prestíži, resp. puncu noblesy a svojím spôsobom aj na jazdných vlastnostiach. Už to nie je také to bežne akceptované osobné auto vo verzii L, dokonca už nie je ani na každodenné používanie, pretože je veľké. Na viac ako 5,3 metra ťažko nájdete miesto na zaparkovanie. No v tých podstatných veciach získala. Získala priestor, variabilitu, nosnosť. S takouto triedou áut už roky chodievam na dovolenky a ten priestor je na nezaplatenie. Všetci pasažieri majú dostatok miesta vo všetkých smeroch. Kopec miesta má aj batožina a dokonca aj bicykel či dva bicykle sa zmestia. Jednoducho, keď máte viacčlennú rodinu alebo ste človek ako ja a radi športujete, tak je Zafira Life skvelá voľba. Lepšia, ako bola pôvodná Zafira.  

Stručne

Čo treba uznať

  • Príjemný podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Otvárateľné okienka pre pasažierov vzadu.

Čo nás prekvapilo

  • Nízka spotreba, iba 7,3 l/100 km.

 

Opel Zafira Life L 2,0 CDTi 130 kW Start/Stop 8°AT Enjoy

Cena (základ/test)                                          23 000/46 010 € vrátane DPH

Záruka                                                           5 rokov alebo 150 000 km

 

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 997 cm3, max. výkon 130 kW (177 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 183 – 213 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 10,4 s, vmax=170 km/h, spotreba WLTP/test 7,0 – 8,1/7,3 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: – 7,0

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov