Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Seat Leon ST Black Limited – Derniéra

SEAT Leon ST tretej generácie od nás pomaličky odchádza, čoskoro je tu štvrtá. Oplatí sa ju kúpiť aj po siedmich rokoch na trhu? Na plné hrdlo kričím: „Určite áno, tento ostrieľaný harcovník má ešte stále čo ponúknuť!“

Mám veľmi rád autá, ktoré dokážu vzbudiť emóciu. A Leon vo verzii kombi taký bol, je a ešte pár rokov bude. Ako každý mladý chlap, ktorý sa obzerá po novom a hlavne dostupnom „už“ rodinnom aute na každodenné použitie, zužujem výber kandidátov. Podmienky na kúpu? Cena, jazdné vlastnosti, bezpečnosť, priestrannosť, výbava a kvalitné osvetlenie a aby sa na ňom dobre jazdilo aj nežnejšej polovičke, ktorá nemá veľa skúseností za volantom. Z toho vyplýva, že ak má auto mať manuálnu prevodovku, tak nech mu nechýba ani funkcia Auto-Hold, aby rozbeh do kopca nebol problém. Všetci však veľmi dobre vieme, že dnes, keď je život drahý a platy také nízke, ak nie rovno mizerné, tak sa s priemerným rozpočtom do 20-tisíc nedá namútiť veľa vody. Kto však hľadá, ten nájde. A práve Leon ST aj vďaka akciovému balíku toto všetko spĺňa.

Chcete imidžový kombík za slušné peniaze? Kúpu Leonu neoľutujete!  

Krvavá žiletka

Som veľmi rád, že som mal možnosť vyskúšať si práve limitovanú verziu Black Limited, ktorá sa hrdí prvkami, ktoré potešia nielen oko, ale aj dušu rodinne rozmýšľajúceho mladého autičkára. O čom je reč? Okrem iného sú to prvky výbavy FR, ktoré sú prítomné v interiéri aj exteriéri. „Čierna edícia“ prináša kombináciu sýtej červenej farby karosérie a čiernej matnej, či už na 18-palcových diskoch, spätných zrkadlách alebo strešných lištách. Táto súhra a prelínanie farieb sa naozaj nikdy neopozerá. Nápisy FR na čiernej maske alebo na dverách kufra pri každom pohľade zahrejú pri srdci, rovnako aj dvojitá pochrómovaná koncovka výfuku.

Vôňa športovosti

Nebudem sa veľa rozpisovať o natočení palubnej dosky k vodičovi. Nie je síce nezvyčajne výrazné, ale je prítomné, a ďakujeme zaň. A to každého vodiča s benzínom v žilách vždy poteší. A to nie je všetko. Viete, čo so zmyslami spraví čierny strop, multifunkčný športový volant so skosenou spodnou stranou či športové predné sedadlá čalúnené v kombinácii koža – alcantara? Razom máte pocit, že sedíte v silnom kombi, s ktorým môžete potrápiť aj podstatne výkonnejšie autá. Mimochodom, som veľmi rád, že bočné vyvýšené časti predných sedadiel sú mäkké, a aj napriek tomu poskytujú telu dobrú oporu. Nastupovanie a vystupovanie tak nerobí problém ani rodičom alebo prarodičom, či ľuďom s bolesťou chrbtice. Opora na chrbát alebo stehná je tiež veľmi príjemná. Bedrovú opierku si môžu prední pasažieri podľa potrieb prispôsobiť. Prístrojová doska je klasická, analógová. Ciachovanie otáčkomeru a rýchlomeru sa začína kolmo dole. Pozerá sa na ne dobre, žiadne nútené hľadanie základných informácií sa nekoná. Leon nepatrí medzi najpriestrannejšie kombíky v triede. Na zadných sedadlách to je možno o trochu  horšie ako u konkurencie, a to aj v rámci koncernu, avšak určite by som to neoznačoval za tragédiu. Priemerná mladá rodinka si určite vystačí. A o veľkom kufri tiež nebudeme klábosiť. Jednoducho za zadné sedadlá zmestíte naozaj dosť.

Vzhľadom rozhodne neklame

Auto sa síce tvári športovo, ale papierovými hodnotami je priemerné. Tým však nechcem povedať, že je pomalé. To určite nie je. Benzínová 1,5-ka s 96 kW (130 k) si zadanú úlohu plní na 100 %. Jazdný prejav má slušný. Ťah motora bez žiadnych výrazných turbokopancov je presne taký, aký by ste od rodinného auta čakali. Sprevodovanie 6-stupňovej manuálnej prevodovky doslova zúročuje parametre agregátu. Navyše radiaca páka je krátka, no doprial by som jej aj kratšie dráhy. Podvozkovo auto nie je vôbec hlučné ani tvrdé. Podarilo sa im ho odladiť tak, že ani naše slovenské cesty mu nerobia problémy, a to aj s jednoduchou zadnou nápravou. Testovaný Leon Black Limited  síce disponoval možnosťou zmeny nastavenia jazdných režimov (mení sa tuhosť riadenia, charakteristika motora, činnosť adaptívneho tempomatu), ale adaptívne tlmiče sa už do ceny nevošli. A viete čo? Naozaj ich netreba! Španielom sa podarilo dosiahnuť ten správny kompromis na každodenné použitie. Pochváliť musím aj predné Full LED svetlá, ktoré sú doplnené ledkovými hmlovkami. Vyskúšal som si jazdu za tmy a aj v hmle, kde nebolo vidno na meter, a musím skonštatovať, že sú geniálne. Neposkytujú síce možnosť vyrezávania alebo automatického prepínania medzi diaľkovým a stretávacím režimom, ale to sa na ich účinnosti a svietivosti vôbec neodzrkadľuje. Veľa áut má s tým aj tak ešte stále problémy.

Zima je kamarát

V teplom Španielsku nezabudli ani na nás, žijúcich v miernom podnebnom pásme, kde zimy dokážu byť poriadne kruté. Preto nám pripravili aj zimný balík. Pribalili doň praktické vychytávky, ktoré spočívajú vo vyhrievaných predných sedadlách, ostrekovačoch predných LED svetlometov a nechýbajú veľmi praktické vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla.

Super kúpa

Klamal by som, ak by som povedal, že 7 rokov výroby nie je cítiť. Navzdory času SEAT Leon ST stále dokáže hrdo konkurovať. SEAT Leon ST Black Limited vyzerá ostro, jazdí príjemne a hrá na city detailmi. Červenou niťou prešívaný volant, sedadlá či manžeta radiacej páky, ambientné osvetlenie vpredu, ktoré má 8 farieb, podsvietené ozdobné lišty v prahoch dverí potešia pri každom nastupovaní. K tomu Full LED svetlá  vpredu aj vzadu, multimediálny systém so všetkými aktuálnymi funkciami… Dá sa dostať niekde inde viac?

Čo treba uznať

  • Dizajn je aj po rokoch agresívny.

Čo nám chýbalo 

  • Kratšie dráhy radiacej páky, športové pedále.

Čo nás prekvapilo   

  • Výborný vzťah ceny a protihodnoty.

 

Seat Leon ST 1,5 TSI 96 kW, 6°MT, Black Limited

Cena a záruka:

  • Základ/test  15 550/18 762 €

Všeobecné záručné podmienky:

  • 6 rokov alebo 150 000 km

Motor:

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov  1 498 cm3, max. výkon 96 kW (130 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment  200 Nm pri 1 400 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 WLTP 136 g/km

Jazdné výkony, spotreba:

  • 0-100 km/h za 9,5 s, Vmax= 207 km/h, spotreba WLTP/test 6,0 l/7,0 l/100km

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – nie
  • AUX/USB – áno/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 587 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov