Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Škoda Rapid 1.0 TSI DSG: Zaujímavá kombinácia

Škoda Rapid je všetkým dobre známa, čoskoro ju vo výrobnom programe vystrieda Scala. Tá, ktorú sme mali na test, však ponúkla niečo veľmi zaujímavé. Trojvalcový motor s automatom. Aký je?

Ak hľadáte priestranné rodinné auto s veľkým a dobre prístupným kufrom za dobrú cenu, musíte sa poponáhľať. Rapid už čoskoro na výrobných linkách automobilky vystrieda Scala. A hoci by sa mohlo zdať, že je tento liftback už  za zenitom, nie je to tak úplne pravda. Len málo automobilov na trhu v segmente „chlieb s maslom“ totiž dokáže ponúknuť takú kombináciu ceny, naplnení reálnych potrieb motoristu a materiálového pragmatizmu ako práve Rapid. Dnes sa však hrá na emócie, štýl a pocitový luxus v kabíne. A tak končí. Osobne si myslím, že si na neho veľa ľudí spomenie ako na auto, ktoré si práve pre ten jeho neskrývaný pragmatizmus mali kúpiť.

Poďme ale k tomu, prečo sme si auto zobrali na test. Dôvodom bola kombinácia benzínového trojvalca 1.0 TSI (81 kW/110 k) a sedemstupňového dvojspojkového automatu. Maloobjemové trojvalce  moc nemusím, no po tejto skúsenosti som svoj názor korigoval. Motor je s prevodovkou rozumne zladený a jej nastavenie a rýchlosť odozvy do značnej miery eliminuje limity motora. Ak budete jazdiť pokojne, bude sa snažiť vyšší prevodový stupeň zaradiť čo najskôr. Občas to môže byť problém, príliš nízke otáčky motoru pri akcelerácii nesvedčia. Musíte sa preto naučiť, že ak potrebujete zrýchliť, treba na plynový pedál šliapnuť trocha ráznejšie. V takom prípade prevodovka neváha podradiť aj o dva stupne nižšie a auto vyrazí vpred. Ak naopak plynový pedál uvoľníte, prevodovka zaradí vyšší prevodový stupeň bez váhania. Chce to teda zvyk. Rapid navyše radím k autám, ktoré si kupujú pragmatickí ľudia na dochádzanie do práce a výlety s rodinou a im bude jazda na spotrebu vyhovovať. Bez problémov sa totiž dokážu pohybovať hlboko pod úrovňou šiestich litrov benzínu na 100 kilometrov, čo je hodnota vlastná skôr dieselom.

Test Skoda Rapid TSI DSG

Kombinácia trojvalca a automatu teda nie je vôbec márna a isto sa objaví aj v Scale. Možno by stálo za úvahu, keďže bude Scala luxusnejšie ladeným modelom, pridať možnosť voľby jazdného režimu, ktorý by moment preradenia na vyšší prevodový stupeň umožnil posunúť do vyšších otáčok. Za cenu o niečo vyššej spotreby by motor pracoval pokojnejšie a jeho reakcie by, aj pri jemnejšom narábaní s plynovým pedálom, boli ochotnejšie. A na diaľnici, či plynulej jazde, by ste sa vrátili k režimu Normal, prípadne Eco. S touto možnosťou by podľa mňa kombinácia motora 1.0 TSI a prevodovky DSG bola ešte zaujímavejšia.

Stručne:Škoda Rapid 1,0 TSI 81 kW DSG Style

Čo treba uznať: Pragmatické auto na každý deň.

Čo nám chýbalo: Nič podstatné.

Čo nás prekvapilo: Reálne úsporná prevádzka.

Cena: základ/test: 12 740/20 210 €

Záruka: 5 rokov/100 000 km

Tabuľka: Motor: zážihový preplňovaný R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 000 – 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 107 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 10,2 s, vmax= 200 km/h, spotreba výrobca/test 4,7/5,6 l/100 km.

Text: Peter Lacena, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov