Škoda Superb Laurin & Klement: Pre náročných
Slovenskí motoristi sú v tejto triede automobilov pomerne nároční. Za pohodlie a luxus si radi priplatia, o čom svedčí rastúca obľuba luxusných alternatív štandardných modelov. Výbava Laurin & Klement, ktorú automobilka ponúka pre viacero svojich modelov, nie je výnimkou. Škoda ňou zo svojho najluxusnejšieho modelu z pohľadu ceny (nielen) robí alternatívu pre konkurentov z veľkej prémiovej trojky. A podľa výsledkov predaja sa jej táto filozofia vypláca.
Luxus s vkusom
Exteriér auta okrem parádnych zliatinových diskov a štylizovaných nápisov dostal výborné adaptívne LED reflektory. Okrás na karosérii teda nie je veľa, a tak auto pôsobí luxusne, no nie prezdobene. Dobrý vkus sa nasťahoval aj do kabíny. Elektricky ovládané kožou čalúnené sedadlá odvetrané sú výborné. V tomto segmente trhu neprekvapí, že predné aj zadné sú vyhrievané, vodičove ponúka aj masážnu funkciu, vyhrievaný je aj volant. O pohodu na dlhých cestách sa stará trojzónová automatická klimatizácia. Pracovisko vodiča neprináša žiadne prevratné riešenia, je dizajnovo skôr striedme, no prehľadné. V luxusnom segmente niet miesta pre úlety, zákazníci očakávajú kvalitu materiálov a dielenského vypracovania, čo v prípade verzie L & K dostanú. Z pohľadu každodenného využívania poteší bohatá konektorová výbava pre cestujúcich na predných aj zadných sedadlách, vrátane zásuvky na 230 V vzadu. Pohodlie zodpovedá charakteru auta, na zadných sedadlách je more miesta na nohy aj hlavu. Praktickým doplnkom je sklopná lakťová opierka s integrovanými držiakmi nápojov. Z mimoriadne bohatej zostavy výbavy spomeniem novú generáciu multimediálneho systému, ktorý možno ovládať dotykom aj gestami. Škoda Superb si aj v luxusnej edícii zachováva praktickosť. Batožinový priestor so základným objemom 660 dm³ je dobre prístupný cez elektricky ovládané veľké piate dvere, operadlo zadných sedadiel je rozdelené logicky, širšia časť je na strane spolujazdca. Majiteľa vyznávajúceho aktívny životný štýl poteší sklopné ťažné zariadenie.
Podľa nálady
Súčasťou výbavy L & K je aj adaptívny podvozok, ktorý autu dodáva viac charakterov (Normal, Comfort, Sport). Na kvalitnej ceste a rýchlej jazde po diaľnici si môžete pritvrdiť, na rozbitých či dláždených mestských cestách zvoliť naopak skôr komfortnejšiu a mäkšiu alternatívu. K luxusnému charakteru auta sa plavnejšia jazda hodí, treba však počítať s tým, že v zákrutách sa auto nakloní a stabilizácia zasiahne skôr.
Pohonnú sústavu tvorí preplňovaný dieselový štvorvalec 2,0 TDI s maximálnym výkonom 140 kW (190 k) a najvyšším krútiacim momentom 400 Nm, osvedčený sedemstupňový automat DSG a pohon 4×4. Hoci táto kombinácie nie je výkonovým stropom, tým je 2,0 TSI DSG 4×4 (200 kW/272 k), je z pohľadu pomeru výkonu a prevádzkových nákladov ideálnou voľbou. Motor je s prevodovkou dobre zladený, šprint z pokoja na rýchlosť 100 km/h zvládnete za 8 sekúnd. S adaptívnym podvozkom nastaveným na verziu Sport si užijete zákruty, na výbornej smerovej stabilite má samozrejme podiel aj pohon 4×4. Toto auto sa však až na pár výnimiek kupujú zákazníci do firmy, a tak ekonóma miesto vášho úsmevu zaujíma skôr to, ako často navštevujete čerpaciu stanicu. Priemerná spotreba je pri primeranom využívaní potenciálu motora veľmi zaujímavá. Týždenné súžitie s luxusným modelom Superb Laurin & Klement sme absolvovali s priemerom 6,3 litrov nafty na 100 kilometrov, ak budete jazdiť prevažne po diaľnici, počítajte s výsledkom o necelý liter vyšším.
Škoda Superb Laurin & Klement nie je športovo rýchle, skôr luxusne rýchle kombi. Majiteľovi ponúkne vyvážený pomer medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom na krátkych aj dlhých cestách za pracovnými povinnosťami či počas rodinných výletov. A takto to chlapci vývojári s naladením auta podľa mňa mysleli.
STRUČNE: Škoda Superb Combi Laurin & Klement 2.0 TDI SCR DSG 4×4
Čo treba uznať: Luxusný aj praktický
Čo nám chýbalo: Režim Smart
Čo nás prekvapilo: Rozumná spotreba
Cena: základ/test: 25 310 €/41 041 €
Záruka: 5 rokov / 100 000 km
Technické údaje: Motor: preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) pri 3 500 – 4 000 ot. min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 3 250 ot. min-1. Emisie CO2 136 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 8,0 s, V max = 228 km/h, spotreba výrobca/test 5,2/6,3 l/100 km.
Text: Peter Lacena, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov