Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Hyundai Kona Electric: Skok, nie krok

Hyundai Kona Electric nie je iba inou modelovou alternatívou techniky, ktorú používa Ioniq. V dôležitých oblastiach výrazne pridal.

Hyundai napreduje v mnohých oblastiach. Bol prvou značkou, ktorá na trh priniesla sériový model s troma alternatívami ekologického pohonu (Ioniq). Potom nielen ukázal, ale začal aj sériovo vyrábať auto na vodík (Nexo). Tak prečo v prvenstvách nepokračovať? Máme tu prvý mestský crossover do zásuvky – Hyundai Kona Electric.

Ak by ste auto ukázali 10 okoloidúcim, len máloktorý z nich by na základe dizajnu karosérie odhalil, že je Kona Electric elektromobilom. Raz darmo, doba elektrická je tu a stavať autá s touto technikou ako vesmírne lode už nemá logiku. Skôr naopak, ak chceme, aby sa stali štandardom, treba ich dizajn priblížiť vkusu bežných motoristov. Stalo sa.

Prehľadná klasika

Podobne ako exteriér poňali konštruktéri a dizajnéri aj kabínu. Prístrojová doska má klasickú koncepciu, ovládacie prvky v ničom nevybočujú z konceptu, ktorý teraz v Hyundai používajú. Teda, samozrejme, okrem voliča jazdy. Podobne ako v Ioniqu máte k dispozícii tlačidlá, ktoré sú umiestnené na mostíku spájajúcom prístrojovú dosku s lakťovou opierkou. Vďaka tomuto riešeniu sú veľmi dobre prístupné a pod ním ešte zostalo more miesta na veľký úložný priestor a dva konektory. Pochvaľovať si budete aj opierku medzi prednými sedadlami. Je nielen v ideálnej výške voči sedadlám, no ukrýva aj veľký úložný priestor, do ktorého som bez problémov uložil svoj veľký fotoaparát.

Hľadá sa akumulátor

Klasika pokračuje aj na zadných sedadlách, nechýba výklopná lakťová opierka s integrovanými držiakmi nápojov. V aute rád sedím čo najnižšie, a tak som si sedadlo vodiča spustil aj v Kone Electric. Keď som si však chcel sadnúť za seba, narazil som na problém. Na kolená a hlavu som mal miesta habadej, no mierny deficit som pociťoval v priestore na nohy. Dôvod je prostý a odhalíte ho hneď po tom, ako preskúmate batožinový priestor. Ak tam totiž budete hľadať akumulátor, ste vedľa. Konštruktéri ho ukryli do podlahy pod kabínou a pod zadné sedadlá. Zhodneme sa na tom, že toto riešenie prospieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti, a teda aj jazdným vlastnostiam. Pre posed je to však mínus. Osobne si však z výkladu možností vyberám stabilný podvozok a nízke sedenie oželiem.

Hyundai pre model Kona Electric ponúka dve alternatívy lítiovo-polymérového akumulátora s maximálnou kapacitou buď 39, alebo 64 kWh. V našom prípade sme mali k dispozícii  model s vyššou kapacitou. Pri preberaní vozidla svietilo na ukazovateli maximálneho dojazdu smelé číslo 412 kilometrov. Poučený z teoretických spotrieb spaľovacích motorov som o tom čísle, samozrejme, s úsmevom zapochyboval. Chyba. Toto auto dokáže na jedno nabitie absolvovať približne 400 kilometrov! Ak to prepočítam na kilometrový nájazd mojej manželky, auto by som jej na sieť pripájal raz za dva týždne.

Samozrejme, s takouto kapacitou akumulátora priamo súvisí aj dĺžka nabíjania. Ak budete postupovať ako ja, teda na nabíjanie budete využívať klasickú domácu zásuvku, budete na nabitie úplne prázdneho akumulátora potrebovať viac ako deň. V prípade pripojenia na wallbox (230 V, 4,6 kW) dĺžka nabíjania klesne na 17 hodín. Toto auto zvláda aj pripojenie na rýchlonabíjačky s výkonom 50 kW aj 100 kW. V takomto prípade už nabitie prázdneho akumulátora na 80 % jeho kapacity klesne na veľmi zaujímavé hodnoty: 1:15 h, respektíve 0:54 h.

Rýchlo, rýchlejšie…

Na pohon auta slúži elektromotor s maximálnym výkonom 150 kW (204 k) a najvyšším krútiacim momentom 395 Nm. Tieto hodnoty zabezpečia, že pri šprinte z miesta vás zatlačí do sedadiel a stovku budete mať na rýchlomere za 7,6 sekundy. Vzhľadom na to, že Kona je prednokolka, je to asi až príliš. Ale dobre, užívať si potenciál motora je príjemné. Poďme k spotrebe. Výrobca sľubuje, že by auto malo priemerne spotrebovať 14,3 kWh na 100 kilometrov. Samozrejme, vyskúšal som, či respektíve za akých okolností možno túto hodnotu dosiahnuť. A čuduj sa svete, mimo diaľnice sa mi ustálenou plynulou jazdou podarilo dosiahnuť hodnotu  13,4 kWh/100 km. Dodám, že týždenný test som ukončil s priemerom 14,9 Wh/100 km. Veľký podiel na výsledku má štýl jazdy. V aute máte na výber tri režimy jazdy: Eco, Comfort, Sport. Ja som veľkú časť testu absolvoval v Eco. V tomto režime ide Kona pri bežnej práci s plynom menej ochotne, no keď na plynový pedál zatlačíte silnejšie, auto vyrazí vpred ako v režime Sport. A potom sa vráti späť do Eco. Prirodzene, keď už auto má režim Sport, bolo by hriechom ho aspoň občas nepoužiť. Motor totiž reaguje na plyn až žiadostivo. Doslova netrpezlivo čaká, kedy vás bude môcť vystreliť vpred. Je to návykové. Tomu verte. Pre úplnosť doplním, že ak budete jazdiť po diaľnici, pri rýchlosti 130 km/h bude z akumulátora ubúdať energia rýchlosťou približne 18 až 20 kWh/100 km.

Pomocníci

Kona Electric je zaujímavým autom nielen z pohľadu pohonu. Automobilka mu totiž dopriala novú generáciu inteligentných pomocníkov. K dispozícii budete mať aktívne vedenie v jazdných pruhoch, stráženie mŕtvych uhlov, auto dokáže čítať dopravné značky, prepínať reflektory, pri cúvaní z parkovacieho miesta vás upozorní na blížiace sa vozidlo aj chodca. Rekuperáciu si môžete nastaviť v štyroch stupňoch (vypnutá, plus tri alternatívy), pričom pri každom jazdnom režime si ju môžete nastaviť samostatne. Adaptívny tempomat pracuje spoľahlivo, auto sa snaží jazdiť predvídavo, systém spolupracuje aj s rekuperáciou. Je príjemné, že ho môžete aktivovať, aj keď auto stojí. Systém do pamäte uloží základnú rýchlosť 30 km/h, ktorú si môžete tlačidlami upraviť.

Hyundai nám ukazuje, že robiť veľmi dobré „obyčajné“ autá mu už nestačí. Tvrdiť muziku chce aj v segmente automobilov s ekologickými pohonmi. Modelom Kona Eletric sa mu to podľa mňa podarilo.

STRUČNE: Hyundai Kona Electic +

Čo treba uznať: Reálna alternatíva nielen do mesta.

Čo nám chýbalo: Príjemnejšia cena.

Čo nás prekvapilo: Celková vyspelosť.

Cena: základ/test 34 990 €/42 490 €

Záruka: 5 rokov bez obmedzenia kilometrov

 Technické údaje: Motor: synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (PMSM), max. výkon 150 kW (204 k), max. krútiaci moment 395 Nm. Emisie CO0 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 7,6 s, Vmax = 167 km/h, spotreba výrobca/test: 14,3/14,9 kWh/ 100 km, kapacita akumulátora: 64 kWh, dojazd: výrobca/test: 482/405 km.

Text: Peter Lacena, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov