Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

ZIM 12: Čierny havran

V časoch, keď motorizácia v bývalom Sovietskom zväze bola ešte v plienkach, brázdil ulice veľkých miest a vzbudzoval zaslúženú pozornosť. Tri desiatky rokov bol nielen kráľom, ale pretože sa preslávil ako služobné auto sovietskej tajnej polície aj postrachom obyvateľov vtedajšieho impéria.

Šesťmetrová limuzína GAZ s označením ZIM 12 predstavovala ten najvyšší luxus a preto vždy slúžila „verchuške“ – predstaviteľom strany a vlády. Množstvo chrómu a tvar pripomínal veľké americké limuzíny, ale logo cválajúceho jeleňa potvrdzovalo príslušnosť k sovietskej automobilke GAZ. Model ZIM v hierarchii patril medzi osobnú Pobedu a luxusné prominentní limuzíny ZIS a ZIL. Závod Imeni Molotova v Gorkom (dnes Nižný Novgorod) ju vyrábal v rokoch 1950 – 1960. Vedúcim projektu nového automobilu  bol Andrej Lipgart,  vzhľad vytvoril Lev Jeremejev,  jeho dizajn sa uplatnil aj u vozidiel  Volga a Čajka. GAZ tu  po prvý raz použil samonosnú karosériu, aby znížil hmotnosť auta. Lenže tuhosť a pevnosť karosérie bola nedostatočná, a tak nástupca M13-ky  Čajka mal znova rámový podvozok.

Ako prvý nové auto  videl a osobne schválil Stalin v roku 1949, o rok neskôr ho v Moskve predstavili verejnosti.  Výroba  sa skončila v roku 1959, len špeciálna sanitná verzia sa vyrábala o rok dlhšie. Celkom vyrobili  21 527 aut.. Všetko je na ZIMe väčšie, ako býva zvykom. Predná maska siaha dospelému človekovi po hrudník, zdvihnutie kapoty vyžaduje nemalú silu.  Časy  komunistickej totality pripomína päťramenná červená hviezda uprostred vika kufru, ktorá v noci žiari do tmy.

Na zadné sedadla sa skôr vchádza, ako  nasadá. Predné a zadné dvere sa otvárajú proti sebe, rovnako ako u modelu Rolls-Royce.  V interiéri čakajú na pasažierov  mäkké plyšové sedadlá. Cestujúci vzadu majú pred sebou priestor dlhý viac ako meter. Lavica šoféra je od zadného priestoru oddelená stenou s posuvným okienkom. Sovietske štátne inštitúcie, ktoré boli väčšinou vlastníkmi týchto korábov ich v sedemdesiatych rokoch rozpredali väčšina z nich sa ale nezachovala  a dnes ide o slušnou raritu.

 

Šesťmetrová limuzína značky GAZ s názvom ZIM 12 nemala nikdy dobrú povesť.  Vo veľkých mestách slúžila ako taxík, ale aj ako služobné vozidlo sovietskej tajnej  polície NKVD, alebo ako vozidlo  Štátnej bezpečnosti Stasi v  NDR. Tam dostal prezývku „Schwarzer Rabe“ – čierny havran.

Hoci ho dnes nájdeme možno len  v niektorom múzeu dopravy, tento neprehliadnuteľný automobil sovietskej či ruskej histórie je znova v centre pozornosti. Začal sa oň zaujímať ruský dizajnér Sergej Barinov, ktorý má za sebou projekt Pobeda M20 Neoclassic. GAZ 12 ZIM dostal tentoraz prívlastok Hyperliner. Zastarané tvary vystriedali oblé línie uhladenej karosérie s netradičným  krytom na zadných kolesách  (ako voľakedy Tatra) a ako už meno našepkáva má  modernú tvár a neopakovateľné aerodynamické poňatie.

To sa  začína chrómovou mriežkou chladiča a pokračuje vydutou kapotou, ktorá pripomína svojho predchodcu.  Zaoblené čelné sklo plynule prechádza do zaoblenej strechy, ktorý sa zvažuje až k zadnej časti Hyperlineru. Mohutný bočný profil zdobí chrómová lišta medzi blatníkmi a stĺpiky vo farbe karosérie. Retro efekt dokresľuje  už spomínané zakrytie  zadných kolies podľa vzoru pôvodného automobilu.

Hoci mal prívlastok Čierny havran, modernizácia vzbudzuje opačné emócie.  Množstvo presklených plôch s bohatým použitím svetlého odtieňu  vyvoláva pozitívnu náladu. Ruská automobilka v Nižnom Novgorode vie o snahách dizajnéra  inovovať automobilovú  legendu, zatiaľ však nemá  v pláne  začať so sériovou výrobou. Je to škoda, reinkarnovaný automobil GAZ 12 ZIM Hyperliner je viac ako  zaujímavý experiment.

jp, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov