Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


SEAT Arona: Pravé orechové…

SEAT Arona vo mne zanechal pozitívne dojmy už s litrovým trojvalcom. Až s 1,5-litrovým benziniakom je však tým pravým orechovým.

Dokážem oceniť dobré dieselové motory, no osobne som veľkým fanúšikom benzínových. A keď je ten motor plný života a je zasadený do vydareného auta, potom si test takéhoto auta nemôžem nechať ujsť. Aj po Arone s 1,5-litrovým benzínovým agregátom som okamžite „skočil“. Motor vyvinie 110 kW (150 k), resp. 250 Nm, čo je v spojení s 1 275 kg vážiacim autom (vrátane vodiča) prísľub slušnej dynamiky. V čase, keď sa riadiaca jednotka musí tisíckrát pýtať lambda sondy, či môže vstreknúť trochu viac paliva, sa už ani nečudujem, že motor nie je výbušný. Na druhej strane sa mu nedá uprieť, že má silu. Má ju už z nízkych otáčok a pekne rastie až tesne ku 6 500 ot.min-1. Pre vás to znamená dve veci. Po prvé, že motor nemusíte vytáčať do nemoty, aj tak sa budete rozhýbavať svižnejšie ako ostatní okolo vás. Po druhé, že môžete ísť skutočne rýchlo bez toho, aby ste uštvali motor. Ani pri rýchlosti okolo 200 km/h som nemal pocit, že motor melie z posledného. Áno, pri prudkom pridaní sa plynu sa objaví turbodiera, ale nie je to nič, čo by vás malo otravovať. Ja osobne som namiesto toho som si skôr vychutnával nástup motora po nafúknutí turbodúchadla. Zaujímavosťou motora je vypínanie dvoch zo štvorice valcov pri nízkom zaťažení. Technicky senzibilní ľudia pri vypínaní valcov zacítia jemné seknutie auta aj to, že motor trochu zakape a zmení svoj zvuk. Jednoducho dva valce nie sú ako štyri. Nepostrehnete však žiadne zvýšené vibrácie. Ani niet dôvodu, veď piesty oboch vypnutých valcov naďalej „kmitajú“ hore-dole, len nedostávajú palivo. Pre ešte vyššiu účinnosť vypínania valcov elektronika vyradí aj otváranie a zatváranie sacích a výfukových ventilov príslušných valcov. Len čo však požadujete od motora vyšší výkon, riadiaca jednotka okamžite pripojí vypnuté valce. Je zaujímavé, že pripojenie valcov už nespozorujete žiadnym seknutím, iba rastom výkonu. Niekomu bude prekážať, že tento motor nemožno kombinovať s automatickou prevodovkou, ja si však myslím, že práve s manuálom si užijete naplno jeho potenciál. Bežne dokáže tento motor v Arone jazdiť za 6,3 – 6,5 l/100 km, ja som však mal priemer 7,8 l/100 km, pretože som si užíval výkonový potenciál motora…

Stručne:

SEAT Arona 1,5 EVO FR

Cena: základ/test: 12 990/21 112 €

Záruka: 6 rokov alebo 150 000 km

Čo treba uznať: Motor plný energie.

Čo nám chýbalo: Niekomu bude chýbať automat, no mne nie.

Čo nás prekvapilo: Pri vypínaní valcov s autom jemne sekne.

Technické údaje:   Motor: Zážihový preplňovaný/R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 115 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 8,0 s, vmax=205 km/h, spotreba výrobca/test 5,1/7,8 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov