Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Toyota 2000GT – historický medzník

Toyota 2000GT bol prvý športový automobil japonskej značky, ktorý očaril aj charizmatického herca Seana Conneryho v úlohe Jamesa Bonda. Napriek tomu, že tento ázijský priekopník nedosiahol komerčný úspech, zmenil vo svete pohľad na dovtedy nudné japonské automobily.

Ladné kupé, ktoré sa po prvý raz objavilo na verejnosti v roku 1967 na autosalóne v japonskom Tokiu, sa vyrábalo len do roku 1970. Malo byť priamou konkurenciou pre Jaguar e-Type, Aston Martin GTs či pretekárske modely od Ferrari, ale mínusom bola relatívne vysoká obstarávacia cena.

Prečítajte si aj: Toyota Camry – návrat do Európy

Roku 1967 vznikli dve vozidlá úplne bez strechy, ktoré boli ozdobami vo filme o agentovi 007 pod názvom „Žiješ len dvakrát“. Dej filmu sa odohrával prevažne v Japonsku. Roadstery boli vyrobené špeciálne pre škótskeho herca Conneryho, vtedajšieho predstaviteľa Jamesa Bonda, pretože urastený filmový idol sa nezmestil pod strechu aerodynamického kupé. Model, ktorý vo filme prevažne riadila Bondova priateľka Aki (Akiko Wakabajašiová), však nebol nikdy uvedený na trh.

Príbeh športového modelu Toyota 2000GT je zamotaný. Dnes to znie až trochu neuveriteľne, ale pôvodne na začiatku to bol spoločný projekt, do ktorého sa zapojili tri japonské konkurenčné značky – Toyota, Yamaha a Nissan. Z pozoruhodného modelu, ktorý v súčasnosti môžete vidieť napríklad v Petersenovom automobilovom múzeu v Los Angeles (pozri foto), sa však vyrobilo len 337 exemplárov.

Dizajnérom vozidla s kódovým označením A550X bol slávny nemecko-americký gróf Albrecht von Goertz, ktorý sa okrem iného zviditeľnil vďaka návrhom automobilov BMW 507 a Datsun 240Z. Von Goertz preto odcestoval začiatkom 60-tych rokov minulého storočia do krajiny vychádzajúceho slnka, ku spoločnosti Yamaha, kde spolupracoval na vývoji dvojmiestneho športového auta pre Nissan.

Lenže ambiciózny projekt koncom kalendárneho roka 1964 skrachoval a Nissan sa rozhodol pripravené plány nezrealizovať. Yamaha tak napokon stihla postaviť jediný funkčný prototyp. Aj naďalej však spolupracovala s automobilkou Toyota, ktorá napokon návrh od vedenia konkurenčnej firmy Yamaha prijala, ale použila vlastný dizajn od svojho návrhára Satora Nozakiho.

Prečítajte si aj: Toyota Setsuna? Elektro-roadster z dreva

Nastal však ďalší problém, ktorým bola vysoká cena vozidla a s ňou spojené nízke predajné čísla. Napríklad na americkom trhu, kde sa predalo celkovo 63 kusov, stála Toyota GT2000 okolo 6800 dolárov. Len pre porovnanie, Jaguar e-Type (XKE) v tom čase stál 5580 dolárov,  Porsche 911 okolo 6500 dolárov a nový Chevrolet Corvette ste si mohli zaobstarať dokonca za cenu o 2500 dolárov nižšiu!

Vzhľadom k tomu, že sa z ekonomických dôvodov vyrobilo len spomínaných 337 kusov patrí Toyota 2000GT v súčasnosti k vyhľadávaným zberateľským kúskom medzi klasickými japonskými vozidlami. Napokon v roku 2014 predal aukčný dom RM Sotheby´s model Toyota 2000GT za 1,2 milióna amerických dolárov, čo najvyššia zaplatená čiastka v histórii za japonský veterán.
Prečítajte si aj: 24 h Le Mans: Toyota do histórie aj s Alonsom
Pohon obstarával radový šesťvalec s výkonom 150 koní pri 6500 ot/min. Maximálna rýchlosť bola 215 km/h, pričom auto vážiace 1275 kg sa rozbehlo na 100 km/h za 8,9 sekundy. Chrbticový podvozok, podobný tomu aký používajú vozidlá Lotus, bolo v konštrukcii európskych a japonských vozidiel tej doby veľmi vzácny. Motor mal dva vačkové hriadele, ale na americkom trhu len jeden. Toyota GT2000 mala aj klimatizáciu a automatickú prevodovku.
Prečítajte si aj: 24 h Le Mans: Toyota do histórie aj s Alonsom
-jj-

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov