Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

24 h Le Mans: Toyota do histórie aj s Alonsom

Toyota sa stala po konkurenčnej Mazde druhou japonskou automobilkou v histórii, ktorá zvíťazila v absolútnej klasifikácii legendárnych vytrvalostných pretekov 24 hodín Le Mans. K triumfu stajne Toyota Gazooo Racing prispel aj dvojnásobný majster sveta formule 1 Fernando Alonso, ktorý tak útočí na zisk prestížnej motoristickej trojkoruny (tzv. „triple crown“).

Okrem španielskeho matadora sa vo farbách víťaznej stajne predstavili ďalší bývalý jazdec z „efjednotky“ Sebastien Buemi zo Švajčiarska a Japonec Kazuki Nakadžima. Spomínaná trojica triumfovala na 86. ročníku 24 h Le Mans v hlavnej kategórii LMP1 pred ďalším monopostom Toyota TS050 Hybrid , pričom celkovo absolvovala 388 súťažných kôl.

Za víťaznou „osmičkou“ sa na druhej priečke umiestnila Toyota so štartovým číslom 7 v zložení Mike Conway, Kamuj Kobajaši a José-María López. Bronzový stupienok si na 86. ročníku slávnych pretekov vybojoval automobil Rebellion Racing, ktorý sa tak stal najlepším nehybridným prototypom LMP1, a to v zložení Thomas Laurent, Mathias Beche a Gustavo Menezes.

„Le Mans sa koná raz za rok a to je veľmi málo! Malo by sa to jazdiť každé tri týždne,“ žartoval nadšený 36-ročný rodák z Ovieda. Vyhliadky jeho tímu sa pritom v sobotu neskoro večer na Okruhu de la Sarthe skomplikovali potom, čo taliansky Helvét Buemi dostal penalizáciu za prekročenie rýchlosti v ochrannej zóne.

Prečítajte si aj: Preteky 24 h Le Mans odštartuje Rafael Nadal!

Alonso ale v priebehu noci dokázal manko opäť zmazať a pripravil Nakadžimovi pozíciu, aby v nedeľu mohol súpera predbehnúť. „V noci som sa cítil skvele. Ani neviem ako, ale podarilo sa mi, aby pneumatiky aj v nižších teplotách správne pracovali. Mali sme dobrú rýchlosť a mal som aj šťastie na premávku,“ dodal pilot z Pyrenejského polostrova.

Toyota to však nemala jednoduché ani v posledných hodinách pretekov. V jednom momente sa všetkým zatajil dych, keď Kobajaši nezabočil do boxov a pre nedostatok paliva musel s vozidlom číslo 7 absolvovať celé kolo rýchlosťou 80 km/h. Našťastie sa za tím neskrýval žiadny technický problém a obe monoposty Toyota mohli v pokoji a vo formácii zamieriť k vysnívanému cieľu.

Prečítajte si aj: Alpine si pripomenulo triumf na pretekoch 24 hodín Le Mans

Alonso dokázal v Le Mans uspieť ako prvý nováčik v histórii, s tímom navyše vybojoval aj cennú „pole position“ na štartovacom rošte. Toyota vytrvalostní klasiku vyhrala pri svojom jubilejnom 20. štartu. V aktuálnom ročníku ale štartovala ako jediný továrenský tím, pretože víťaz posledných troch sezón Porsche tentoraz slávne preteky vynechalo.

K získaniu vysnívanej trojkoruny chýba Alonsovi už len triumf v zámorských pretekoch Indy 500. Na Veľkej cene Monaka F1, ktorá prestížnu kolekciu dopĺňa, už španielsky borec vyhral v rokoch 2006 a 2007. Na slávnom ovále v americkom Indianapolise štartoval Alonso o prvý raz v kariére vlani, ale zradil ho motor a musel zo súťaže odstúpiť.

Trojkorunu respektíve „triple crownv“ v tradičnej podobe pozostávajúcej z prvenstiev na pretekoch v Monaku, Le Mans a Indianapolise získal doteraz len britský jazdec Graham Hill. Ten zisk prestížnej motoristickej trofeje zavŕšil prvenstvom v Le Mans v roku 1972.

Fantastický výkon predviedol tím G-Drive Racing s posádkou číslo 26 v zložení Roman Rusinov, Andrea Pizzitola a Jean-Éric Vergne, ktorá bola v nedeľu nezdolateľná. Na druhom mieste dokončil monopost  #36 Signatech Alpine Matmut, s ktorým jazdil aj Nicolas Lapierre. Ten sa musí v triede LMP2 po prvý raz vyrovnať s prehrou. Až piaty skočil Kolumbijčan Juan Pablo Montoya (#32 United Autosports), ktorý je rovnako adeptom na „triple crown”.

Prečítajte si aj: Formula E: Massa kývol na ponuku Venturi

Medzi vozidlami GTE Pro nakoniec po 344 kolách oslavoval „double“ tím Porsche GT, a to s posádkami, ktoré nastúpili do Le Mans v historických farbách. Víťazstvo zhrablo číslo 92  tzv. „rúžové prasa“ s Michaelom Christensenom, Kevinom Estrom a Laurensom Vanthoorom za volantom. Druhú priečku si vyjazdilo modro-biele Porsche s číslom 91.

Stajňa herca Patricka Dempseyho si nakoniec vybojovala prvenstvo v triede GTE Am zásluhou posádky číslo 77 v zložení Matt Campbell, Christian Ried a Julien Andlauer. Druhá pozícia patrila automobilu s číslom 54 Spirit of Race, s ktorým súťažil aj Giancarlo Fisichella. Na tretiu priečku sa po chybe Lucy Stolza prepadol tím Keating Motorsports s číslom 85.

Prečítajte si aj: Formula E: Prelomová sezóna začne v Rijáde

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov