Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

BMW M5 a BMW i8 Roadster: Jeden svet nestačí

BMW M5 to dokáže hrať na dve strany. Vie byť nekompromisne rýchle a presné, ale aj úplný chuligán.

Prezentácia noviniek od BMW sa niesla v inom duchu, než obyčajne. Žiadna tlačová konferencia, žiadne oficiality. Nech sa páči, tu sú autá, choďte! Mne to vyhovovalo. Keď totiž BMW predstavilo svoju novú M5 s historicky prvým pohonom všetkých kolies, zaujala ma natoľko, že som si všetko pekne naštudoval doma a parametre i8 mám v hlave už dávno.

Zmena pravidiel

Takže najprv k M5: nové BMW M5 má pod kapotou už známy motor 4,4 V8 Biturbo z predchádzajúcej generácie. Má však upravené turbodúchadlá, vstrekovače, výfukové potrubie a naladenie. Jeho výkon teraz dosahuje astronomické hranice – 441 kW (600 koní) v obrovskom rozsahu 5 600 – 6 700 otáčok za minútu. Krútiaci moment 750 Nm dostupný od 1 800 – 5 600 otáčok je zas dôvod, prečo inžinieri v BMW prešli na pohon všetkých štyroch kolies, ktorý sa špeciálne pre toto auto nazýva M xDrive. Ešte než začnete protestovať ohľadom vyššej hmotnosti pohonu 4×4, pripomínam, že nová M5 je ľahšia, než jej predchodca. A to vymenila dvojspojkovú prevodovku za ťažší osemstupňový automat. Za úbytok hmotnosti teda môže šikovné používanie materiálov a karbónová strecha. Ak si objednáte ešte aj karbón-keramické brzdy, ušetríte ďalších 23 kilogramov tam, kde sa to najviac počíta: na neodpružených hmotách.

Ešte stále M?

Pohon M xDrive je v BMW M5 rozhodne kontroverzným ťahom. Avšak ako bezpečne prenesiete ten obrovský výkon na cestu? Navyše sa takto drasticky zväčšuje každodenná využiteľnosť auta v najrôznejších podmienkach a v snehu. BMW však myslí aj na zdravých bláznov a tak má pohon M xDrive tri režimy. V klasickom preferuje zadnú nápravu ako každý xDrive, avšak väčšinou zaberá ako štvorkolka. Športový režim pridáva pohon predných kolies iba v prípade, že zadné strácajú trakciu v priamke, ale dovoľuje jazdiť bokom takmer rovnako, ako na zadnokolke. Skúsení drifteri si môžu pohon 4×4 úplne vypnúť, avšak iba ak si vypnú aj stabilizáciu. Vtedy ide všetkých 600 koní iba na zadné kolesá. Vtedy je to pravé M. Zvyšok auta si môžete nakonfigurovať rovnako, ako ostatné M modely: riadenie, podvozok, reakcie motora a dokonca aj reakcie osemstupňového automatu sa dajú zvlášť nastaviť a uložiť do červených tlačidiel M1 a M2 na volante. Prechod na automat bol, mimochodom, skvelý ťah: je absolútne komfortný pri rozbiehaní, ale absolútne rýchly a brutálny pri ostrej jazde.

Zrýchlený svet

Takže aké je BMW M5 spoza volantu? Trochu tvrdšie, než som čakal, ale nesmierne schopné. Pocitovo váži okolo 1500 kg a vďaka pneumatikám so šírkou 275 mm vpredu a 285 mm vzadu má obrovský grip. Smer dokáže meniť rýchlejšie, než by malo byť možné a tá akcelerácia… Tá je z iného sveta. Veď BMW M5 pokorí stovku za 3,4 sekundy. Veľmi ma teší, že motor V8 v novej M5 má konečne poriadny zvuk. Aktívne výfuky znejú úžasne, miestami pripomínajú zvuk exotických športiakov. So športovým režimom štvorkolky sa nemusíte báť pridať plyn, avšak v zákrutách je cítiť, že vás viac tlačí zadok. A v režime zadnokolky môžete s M5 driftovať tak, ako s každým eM-kovým bavorákom. Som rád, že M5 nestratila zmysel pre humor.

 

Všetko je inak

Druhý deň sa niesol v znamení futuristického BMW i8 Roadster. Vynovené i8 sa môžu pochváliť vyšším výkonom elektromotorov a väčšou kapacitou akumulátorov. Kombinovane tak máte k dispozícii až 275 kW (374 koní). Potešil ma nový manažment akumulátorov. Len na elektrinu prejdete takmer 50 km a pri bežnej jazde sa batérie stále inteligentne dobíjajú, takže sú vždy pripravené poskytnúť vám elektrický kopanec navyše. BMW i8 Roadster zrýchli na stovku len za 4,6 sekundy a zo zatvorenej strechy na otvorenú za 15 sekúnd. Váži len o 60 kg viac, než verzia kupé. Väčšinou preferujem práve kupé, ale v prípade i8 je to naopak. Vďaka karbónovému monokoku necítiť menšiu tuhosť karosérie. S otvorenou strechou si užijete aj vskutku zaujímavý, hlboký zvuk 1,5-litrového trojvalca, dopĺňaný kakofóniou jemného elektronického pískania a kvílenia pri rekuperácii. Do Roadstera sa lepšie nastupuje a jazda na elektrický pohon po centre prímorských mestečiek, pri ktorej môžete počúvať čajky a konverzácie ľudí naokolo, je na nezaplatenie. A pritom to auto jazdí nádherne, aj keď naháňačky nie sú jeho prioritou. Keď sa tak zamyslím, garáž s M5 a zároveň s i8 Roadster by vôbec nebola na zahodenie.

Text: Juraj Hrivnák, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov