Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

ABARTH 595 COMPETIZIONE: HRAČKA PRE VEĽKÝCH

ABARTH 595 COMPETIZIONE JE KRÁSNE A MILÉ AUTÍČKO. ALE POZOR, NEBERTE HO NA ĽAHKÚ VÁHU!

Text: Peter Varga, foto: autor

Fiat 500 netreba nikomu predstavovať. To milé autíčko poznáme všetci. Robí deň krajší aj nám, ktorí ho iba stretávame na cestách. Abarth, hoci pôsobí navonok podobne, je však z iného cesta. Hneď na úvod musím povedať, že so značkou Abarth je spojených nespočetne veľa úspechov v motoristickom športe a model
595 Competizione neostáva tomuto tvrdeniu nič dlžen.
Nie som Fiat 500!
Abarth 595 je hračkárske auto. Ale nie preto, lebo je malé ako angličák. Ani nie preto, lebo vyzerá milo ako nejaké detské autíčko. Najmä preto, lebo je hravé a dá sa s ním krásne zabávať. Toto vážne nie je ženské auto, ale hračka pre veľkých. Milú tvár päťstovky sa všemožne snaží zdrsniť športový nárazník, ale popravde, veľmi sa mu to nedarí. Aj s veľkými náduchmi je Abarth 595 napohľad milé autíčko. A podobná situácia je aj vzadu. Ani mohutný spojler nad zadnými dverami, ani športový nárazník s imitáciou difúzora, ani dve dvojité koncovky výfuku nedokážu zabiť milý charakter 500-ky. Abarth 595 je rozhodne najmilšie športové
auto na svete. A že je skutočne športové, dokazuje aj skutočnosť, že pod krásnymi 17-palcovými diskami kolies sú vŕtané kotúče, a, priatelia, pozor, aj vzadu, pričom do tých predných sa zahryzávajú štvorpiestikové čeľuste. Podotýkam, že nie sú len na parádu, ale majú svoje opodstatnenie. Táto žltá osa totiž čerpá energiu z beštiálneho 1,4-litrového preplňovaného motora s výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 250 Nm.
V testovanom modeli ma privítali športové sedadlá Abarth Corsa od renomovaného dodávateľa Sabelt. Majú výrazne tvarovaný sedák aj bedrovú časť, ale chýba im opora ramien. Nič to však nemení na situácii, že som sa v nich cítil výborne. Dokonca ani vysoký posed mi nevadil. Mimochodom, tie sedadlá sú skutočne karbónové. Žiadna lacná plastová imitácia. Tvarovaný volant je potiahnutý čiastočne semišom a podobným materiálom je potiahnutá kaplnka centrálneho združeného „budíka“. Prevodová páka padne do ruky. Na hlavicu ešte nikto nevymyslel nič lepšie ako guľa a 595 Competizione ju má. Pre absolútny
zážitok by chod prevodovky mohol byť mechanickejší. Chválim vynikajúce rozloženie pedálov, čo mi umožňovalo pri podraďovaní dávať krásne medziplyny. Motor na ne krásne reagoval a výfuk zakaždým zlovestne vyštekol do okolia, aby toto auto nikto nebral na ľahkú váhu.

Precízny aj hravý
Kombinácia 180 koní a 1 150 kíl(vrátane vodiča) je riadny „nárez“. Málokto sa vám bude môcťrovnať. Turbodúchadlo je akoz lokomotívy, takže motor reaguje
na plyn s trochou oneskorenia, nokeď a zobudí, ťahá s neuveriteľnouenergiou. A výkon rastie až k obmedzovaču, ktorý zasiahne až pri 6 500 ot.min-1. K modelu
Competizione prislúcha výfuk Record Monza, ktorý má zvuk,ako zákon káže. Rozhodne jeden z najkrajších, aké som kedy v aute zažil. A najkrajšie na ňom je, že nemusíte jazdiť nekresťansky rýchlo, aby ste si ho vychutnávali. Práve naopak, najkrajšie znie v nízkych otáčkach, resp. v takých otáčkach, ktorépri bežnej jazde používate. Vtedy je hlboký a brunivý, počuť cezeň aj pískanie turba. Jednoducho nádhera. Podvozok je síce tvrdý, ale nie nepríjemný. Stojí totiž na pasívnych tlmičoch Koni, ktoré menia svoju tuhosť v závislosti od frekvencie zdvihu kolies. Riadenie je agilné, auto reaguje na volant s obrovskou chuťou. Samotný podvozok má talent byť precízny ako oldenburský kôň aj hravý ako mačiatko. V tej hravosti ho však elektronika výrazne krotí. A bonbónik na záver: 595
Competizione má diferenciál so zvýšenou svornosťou, vďaka ktorému je v zákrutách nielen precíznejší, ale aj rýchlejší. Treba však držať volant pevne v rukách.
Abarth 595 Competizione v testovanej konfi gurácii je pravé športové auto, s ktorým však nemusíte jazdiť nekresťansky rýchlo, aby ste sa bavili a užívali si ho.

Abarth 595 Competizione
Cena a záruka:
základ/test n. u./n. u.
2 roky bez obmedzenia km
Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 368 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 3 000 ot.min-1.
Emisie CO2 139 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 6,7 s,
vmax=225 km/h, spotreba výrobca/
test 6,0/7,2 l/100 km

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov