Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda MX-5: destilovaná radosť!

Mazda MX-5. Doteraz som s ňou nikdy nemal tú česť. Po stretnutí s ňou som si musel prepísať všetky pravidlá o tom, čo očakávam od dobrého auta. Je jednoducho fantastická.

Spojenie „jednoducho fantastická“ sa dá pri Mazde MX-5 chápať dvojako: je totiž „skrátka fantastická“ a zároveň „fantastická jednoduchým spôsobom“. Nie sú v nej totiž žiadne zbytočnosti, ktoré by vodiča nutne odrádzali od jeho hlavného zamestnania: šoférovania. Naopak, malá Mazda robí všetko pre to, aby ste sa na „prácu“ mohli plnohodnotne sústrediť.

Menšia je lepšia

Nestáva sa často, že by sa autá medzigeneračne zmenšili. V Mazde sa však tohto prístupu nebáli. Naopak, s novou MX-5 sa chceli vrátiť k jej koreňom. Auto je teda oproti predchodcovi výrazne menšie, ale aj ľahšie. Ani napriek dnes už povinnej elektronickej a bezpečnostnej výbave sa ručička váh neprehupla za hranicu jednej tony. To je fantastická hmotnosť. Dokonca aj rázvor má novinka menší, takže je agilnejšia, obratnejšia a vrtkejšia. Toto všetko som vedel už z rôznych materiálov, ale až naživo som sa mohol presvedčiť, aké to naozaj je jazdiť na emixe. Aké boli teda moje prvé dojmy po sadnutí za volant? Trochu rozpačité… Zistil som, že sa do nej poriadne nezmestím. Ľudia vyšší než 186 cm asi Japoncov nezaujímajú. Keby bol volant pozdĺžne nastaviteľný, vyriešilo by to všetky moje problémy. Nakoniec som našiel aký-taký kompromis, ale k ideálu kúsok chýbal. Hlava mi stále narážala do strechy, a tak som si ju radšej zložil. O tom to je, nie?

Kompletnú galériu nájdete v rubrike Galérie

Simply… simple

Žiadne tlačidlá na narábanie so strechou som hľadať nepotreboval. Stačilo uvoľniť poistku po mojej pravej lopatke a natiahnuť strechu pekne ručne. To auto je také maličké, že som to bez problémov zvládol aj pripútaný z miesta vodiča. Nakoniec stačí strechu manuálne zaistiť pomocou jednoduchého bajonetu. Kde sa iné kabriolety chvália, že dokážu strechu stiahnuť za „úžasných“ 20 sekúnd, v Mazde MX-5 vám to potrvá asi tri sekundy. Rýchlostné obmedzenie? Záleží od vás, do akej rýchlosti zvládnete strechu natiahnuť. Aerodynamika auta je dobre riešená a takmer vôbec doň nefučí. Stiahnutie okien zhorší situáciu len minimálne. Začal som teda s emixou jazdiť a čoskoro som si zvykol na pozíciu za volantom a už som ju neriešil. Trvalo to len pár minút a moje zmysly už opantali úplne iné vzruchy…

Bez mediátora

Prvé, čo ma dostalo, bol zvuk motora. Po naštartovaní chvíľu vrčí dosť nahnevaným tónom. Po zohriatí utíchne, ale čaká na to najmenšie pošteklenie plynu, aby nabrúsene vyštekol do výfuku lahodným štvorvalcovým zvukom. Prím tu však nehrá len výfuk. Pri akcelerácii na plný plyn sa spod kapoty rovnako intenzívne ozýva veľmi pekná rezonancia sania. Súhra týchto dvoch zvukov je vyladená do nádhernej športovej symfónie. Potom je tu prevodovka. Jej kratučká páka s okrúhlou hlavicou padne do ruky ako uliata. Jej chod je mechanický a veľmi presný. Páka je zasadená priamo do prevodovky. Nie sú tu žiadne ťahadlá ani káble. Brzdy majú veľmi dobrý účinok a progresívny charakter. Tuhý pedál dodáva človeku sebadôveru. Za zmienku stojí aj samotné rozloženie pedálov. To je priam šité na „heel“ and „toe“ medziplyny. Tie má rád aj motor. Ohromil ma okamžitými a presnými reakciami na plyn. Nevynechal som ani jednu príležitosť, aby som takto podraďoval, a vždy som si pri tom vychutnával zvuk výfukov, odrážajúci sa od skál či budov naokolo. Jedine riadenie ma nechalo chladným. Je rýchle a presné, ale spätnú väzbu do rúk vodiča takmer neposiela. V ostatných parametroch sa však Mazda (v dobrom zmysle slova) správa ako 15 rokov staré auto, ktoré sa nemuselo na každý pokyn pýtať emisného policajta, či ho môže splniť. Čo jej poviete, to urobí. Ešte aj ESC sa vypína krátkym stlačením tlačidla.

Uznávam kaderníkov

Mnohí si z Mazdy MX-5 robia srandu, že je to „auto pre kaderníkov“. Stačí si však zvoliť správnu výbavu a z nevinne, až hračkársky pôsobiaceho roadstera sa stane celkom ostrá pílka. Ak aj  tak niekto povie, že je to kadernícke auto, tak sú kaderníci vskutku zaujímaví chlapíci a aj ja by som chcel byť jedným z nich. Mazda MX-5 totiž nie je žiadne neviniatko. To len internetom odchovaní „znalci“ nedokážu pochopiť, že 118 kW (160 k) z dvojlitrového atmosférického motora v tonu vážiacom aute nie je málo. A na driftovanie predsa treba aspoň 400 koní? Omyl. Naša Mazda bola vďaka výbave Revolution TOP vybavená športovými tlmičmi Bilstein a samosvorným diferenciálom Torsen na zadnej náprave. A teda vedela sa riadne vykrúcať! Na horskom priechode mi nakrátko vyskladaná prevodovka umožňovala vždy držať motor v správnych otáčkach. Stačilo sa dostať na hranu priľnavosti a MX-5 mi ponúkla celé menu svojich schopností a možností. Čistá stopa? Jemný nedotáčavý šmyk? Powerslide? Drift? Všetko záviselo od toho, ako som si „emiks-päťku“ položil do zákruty. Nielen vďaka rozloženiu hmotnosti 50:50 medzi nápravami je vyladená neskutočne vyvážene. Ani jedna náprava tu nehrá prím. Na nedotáčavosť sa môže sťažovať len ten, čo nevie dobre jazdiť. Mazda na slovo presne reaguje na vaše pokyny a po chvíli nad jazdou úplne prestanete rozmýšľať – začnete ju žiť. Zadná náprava sa dá odtrhnúť na brzdách, ubratím plynu v zákrute, surovým podradením bez medziplynu či jemným rozhodením. A tých 160 koní je dosť, verte mi. Ani raz som si na Pezinskej Babe nepovedal, že by som chcel viac a bol som taký vysmiaty, až ma bolela sánka. Na kruhové objazdy som sa tiež nemal problém podpísať veľkým dvojitým „O“. Dávno som sa necítil za volantom taký úprimne šťastný. Diferenciál Torsen citeľne zvýrazňuje pretáčavé chúťky auta a bez neho by som „emiks-päťku“ nechcel. Pridanie plynu v zákrute nie vždy vyústi v powerslide, ale auto sa jednoznačne stočí do zákruty, čo vo vodičovi vyvolá neskutočnú radosť z jazdy. Podvozok „emiks-päťky“ je relatívne tvrdý, ale v zákrutách dovolí karosérii sa nakláňať. Aj vďaka tomu je Mazda MX-5 tak nádherne čitateľná na limite. Fascinuje ma, že vôbec nebúcha a vynikajúco tlmí aj tie horšie nerovnosti. Len karoséria bez strechy sa občas trocha zatrasie. Hoci na pomery otvorených áut je jej karoséria veľmi pevná. Aj preto na dobrej ceste necítiť jej krútenie ani pri jazde na limite.

Všetko potrebné

V súlade s dobou musí mať aj čisto šoférske auto nejakú výbavu. Našu „emiks-päťku“ s výbavou Revolution TOP skrášľovali LED svetlá s natáčaním do zákrut (svietili výborne!), športové sedadlá Recaro, audiosystém BOSE s reproduktormi v hlavových opierkach a nechýbal ani systém varovania pred opustením jazdného pruhu či štart-stop systém. Hneď sa vám priznám, že prvé dve som ocenil a ostatné vypol. Mazda MX-5 dokáže byť vynikajúce, každodenne použiteľné auto. Má veľký kufor, všetky komfortné funkcie, nie je príliš hlučná (aj keď na diaľničné presuny to nie je) a má fantastickú spotrebu. Pri slušnej jazde jej stačí 6 l benzínu na 100 km, pri ostrej sa zmestíte do ôsmych (a to sa už budete musieť snažiť, aby to tak veľa žralo!). To sú pre ostatné podobné autá tiež údaje z ríše snov. Vidíte, čo robí nízka hmotnosť? Takže už aj ja som jej čaru podľahol. Vôbec sa nečudujem, že je to Svetové auto roka.

Čo treba uznať: Tak dokonale zladené auto sa len tak nevidí.

Čo nám chýbalo: Pozdĺžne nastaviteľný volant.

Čo nás prekvapilo: Jej driftovacie schopnosti.

 

Mazda MX-5 2,0 Skyactiv-G160 Revolution TOP

Cena a záruka:

Základ/test 23 990/32 125 €

3 roky alebo 100 000 km

Motor: zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 118 kW (160 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 4 600 ot.min-1. Emisie CO2 154 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0 – 100 km/h za 7,3 s,

vmax=214 km/h, spotreba výrobca/test 6,6/6,5 l/100 km.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a Peter Varga

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov