Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


MINI Cooper D: Preč s predsudkami

MINI Cooper D, to je nový dizajn, nové technológie, nový motor, ale rovnaká zábava.

Hoci každá generácia MINI je svojím spôsobom rovnaká (a musím zdôrazniť, že našťastie), každá šla v detailoch vždy o krok ďalej. Ale táto nová, zachádza s detailmi až do nepredstaviteľných zón. Napríklad zadné svetlá… Ak ich spojíte, získate britskú zástavu. Tú nájdete aj na volante. V interiéri sa skvalitnili materiály aj spracovanie. Predné sedadlá sú veľké, výborne  držia telo v zákrutách, ale pritom sú neskutočne pohodlné. K zaujímavostiam v tejto veľkostnej triede patrí možnosť posúvania stehennej opierky na oboch predných sedadlách. MINI dozrelo aj technologicky. Vo výbave pribudli napríklad adaptívne LED svetlomety s funkciu vykrývania ostatných účastníkov premávky. Vykrývanie je síce také „luxusné“, že vedľa vykrývaných áut necháva pomerne veľkú neosvetlenú plochu, ale vždy je to lepšie než nič. Ak by som však niečo mal vyzdvihnúť na MINI, tak by to bol podvozok. Na povely volantu reaguje s takou neobyčajnou chuťou a takou presnosťou, že sa človeku až zastavuje rozum. So správnymi pneumatikami sú jeho limity v zákrutách až za hranicami ľudského chápania. MINI Cooper vás doslova vtiahne do deja. Naladenie je riadne tvrdé a ja osobne by som privítal adaptívne tlmiče s možnosťou zmäkčenia oproti štandardnému naladeniu, ale našťastie podvozok nebúcha do karosérie.

Traja stačia?

Spojiť takúto kombináciu plnú emócií s dieselom a ešte k tomu s trojvalcovým neznie vábne. Nenechajte sa však ovplyvniť predsudkami. Pri prvom štartovaní je motor drsnejší a tiež pri vypínaní a opätovnom naštartovaní systémom štart-stop. Za jazdy je však veľmi kultivovaný. Až tak, že ani nevnímate, že mu jeden valec chýba. Nesklame ani dynamickým prejavom. Najmä v strednom pásme je vďaka krútiacemu momentu 270 Nm silný a v prípade potreby potiahne takmer ku hranici 5 000 ot.min-1. To však nemá význam. Osobne by som chcel MINI s benzínovým motorom, no rozumiem tomu, že spotreba paliva je silný argument v prospech diesla. Áno, mojich 5,1 l/100 km má ďaleko od výrobcom deklarovaných 3,5, ale ak si uvedomím, ako som jazdil, tak to vôbec nie je zlá hodnota. A od benzínu je stále ďaleko. Už v kabriolete s benzínovým motorom som bol nadšený z novej dvojspojkovej robotizovanej prevodovky a ani s dieslom ma nesklamala. Nie je taká rázna ako v spojení so spomínaným benzínovým dvojlitrom, ale aj tak patrí k najrýchlejším vo svojej kategórii. Čo ma trápilo, bolo, že v automatickom režime podtáča motor a to v spojení s dieselovým trojvalcom intenzívnejšie vystupuje do popredia.

Ešte viac individualizmu

MINI už samo osebe kričí do nebies, že jeho majiteľ je niekto výnimočný. A komu to nestačí, môže si individialitu svojho MINI teraz zvýrazniť jedinečnými, priamo podľa predstáv majiteľa personalizovanými doplnkami v rámci projektu MINI Yours Customised. Náš Cooper mal v rámci tejto individualizácie napríklad hlavové opierky s anglickou zástavou zozadu.

Stručne: MINI Cooper D

Čo treba uznať: MINI reaguje na riadenie s obrovskou vervou.

Čo nám chýbalo: Adaptívny podvozok.

Čo nás prekvapilo: Kultivovaný prejav dieselového trojvalca.

Cena: základ/test:19 400/39 674 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Technické údaje: Motor: preplňovaný vznetový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 496 cm3, max. výkon 85 kW (116 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 270 Nm pri 1 750 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 100 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 9,3 s, vmax=204 km/h, spotreba výrobca/test 3,8/5,1 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov