Mazda CX-3: jednoducho sexi
Čo je malé, to je milé, a v prípade Mazdy CX-3 to platí dvojnásobne.
Kompletnú galériu fotografií nájdete v rubrike Galérie.
Milión kriviek, napnuté plochy a svetlomety s prenikavým pohľadom dodávajú Mazde CX-3 vzrušujúci tvar. Ostatne vzrušenie bolo zrejme ústredným motívom pri tvorbe tohto modelu, pretože tak pôsobí auto do poslednej svojej kostičky – počnúc dizajnom exteriéru cez stvárnenie interiéru až po jazdné vlastnosti.
Klame telom
Prístrojová doska pochádza z modelu 2 a vyzerá veľmi dobre. Mix čiernej, bielej a bordovej plus dekoračné prvky s povrchovou úpravou klavírneho laku, karbónu a lešteného hliníka znie, ako keby sa v oddelení pre výber materiálov nevedeli dohodnúť. Keď to však máte pred očami, zrazu to dáva zmysel a celkový dojem je perfektný. Vôbec to nepôsobí chaoticky. Samotná prístrojová doska pôsobí naoko asymetricky, no v skutočnosti je prísne symetrická. Pod volantom je prístrojový štít s otáčkomerom a dvoma symetricky usporiadanými okienkami po jeho boku, vedľa sú dva symetricky umiestnené kruhové výduchy klimatizácie. Nad kaplnkou je plexištít, na ktorý sa premietajú údaje head-up displeja. Výšku premietania údajov si môžete prispôsobiť. Uprostred prístrojovej dosky je potom 7-palcový farebný displej informačno-zábavného systému a navigácie. Je dotykový, ale jednotlivé funkcie môžete ovládať aj multifunkčným ovládačom HMI a piatimi periférnymi tlačidlami na stredovom tuneli. Zmysel pre detail dokazuje aj malá plôška, ktorá slúži na to, aby ste si o ňu opreli dlaň a zastabilizovali tak ruku. Chválim intuitívne ovládanie klimatizácie troma veľkými ovládačmi. Naopak, karhám, že iba vodičovo okno má impulzné ovládanie. Ostatné musíte držať. Sedadlá sú dostatočne veľké a dobre držia telo v zákrutách. Biela koža je však náchylná na špinenie. Napríklad aj od modrých riflí, ktoré farbia. Stojí to však za tú námahu z času na čas čalúnenie dôkladnejšie vyčistiť. Mrzelo ma, že volant možno nastaviť iba výškovo. Vzhľadom na to, že CX-3-ka má v génoch baviť a vzrušovať svojho pána aj jazdnými vlastnosťami, zaslúžila by si aj osové nastavenie volantu.
Tak akurát
CX-3 je malé auto, preto vzadu nečakajte priestorovú ponuku. Keď si sadnem sám za seba, tam mám miesta akurát. Ale ja sedím dosť nalepený na volant. Keby som posunul sedadlo vodiča o niečo viac dozadu, už by som mal málo miesta na kolená. A situácii nepomôže ani to, že si chodidlá môžete schovať pod predné sedadlá. Na druhej strane, vzhľadom na vysokú vnútornú výšku kabíny máte nad hlavou dostatok miesta. Batožinový priestor má dvojité dno, spodná priehradka je extrémne plytká – len pár centimetrov – preto je v skutočnosti veľmi málo využiteľná. Iba ak na zvýšenie objemu kufra. Dodajme, že s audiosystémom Bose máte na mieste rezervného kolesa zosilňovač. Samotné Bose nehrá zle, ale ani nijako výnimočne dobre.
Bez možnosti voľby
Ako veľmi som bol sklamaný z toho, že v testovanom aute nie je manuálna prevodovka, tak veľmi som bol nakoniec spokojný s automatom. Je totiž geniálny. Geniálny tým, že radí s veľmi decentným seknutím (mám rád, keď cítim, ako pracuje prevodovka), geniálny tým, že keď treba, vie využívať preklz meniča, ale najmä tým, že nepodtáča motor. Ak však mám vyjsť s celou pravdou von, tak musím povedať, že pri manuálnom radení vykonáva povely s výrazným oneskorením. Dodajme, že testovaný model mal pohon všetkých štyroch kolies bez akejkoľvek možnosti voľby režimu. 2WD ani LOCK, nič z toho si nemôžete zvoliť. O všetko sa postará elektronika, ktorá pomocou elektrohydraulicky ovládanej lamelovej spojky prerozdeľuje hnaciu silu medzi jednotlivé nápravy podľa aktuálnych podmienok.
Dva výfuky sľubujú slušný kaliber pod kapotou. Testovaný model si však musel vystačiť iba s 1,5-litrovým dieselovým motorom. Ten je síce počuteľne hlučnejší ako špička v triede, no má veľmi dobre odtlmené vibrácie. Vôbec nič necítite vo volante, v pedáloch ani v karosérii. Napriek pomerne malému objemu (hoci pri dnešnom trende downsizingu už nie je isté, čo je malý objem a čo nie) je plný života. Dokonca ani šesťstupňová automatická prevodovka ho „nezadupe“ do zeme. Naopak, vzhľadom na dobré odstupňovanie vyzdvihne jeho kvality. Niekomu sa môže zdať ako mínus, že Mazda neponúka žiadne jazdné režimy. Mne však vôbec nechýbali. Motoru ani v štandardnom režime nechýba dych a prevodovka sa veľmi rýchlo prispôsobí vášmu jazdnému štýlu. Problémom je akurát vyššia spotreba (ja som jazdil v priemere za 6,7 l/100 km), tá je však daná skôr odpormi (čelnou plochou, vysokou svetlou výškou, aerodynamikou, prevodovkou, stálym pohonom všetkých štyroch kolies atď.) než absenciou ekonomického režimu. Podvozok vôbec nie je tvrdý, no napriek tomu toto malé SUV veľmi dobre drží stopu. Vzhľadom na strmší prevod riadenia reaguje na povely volantu veľmi rýchlo. Preto sa s ním budete rovnako radi ponevierať úzkymi mestskými uličkami, ako sa jašiť na horských serpentínach.
Nabalený
V najvyššom stupni výbavy je vozidlo vybavené množstvom asistenčných prvkov. Zaujímavosťou je adaptívny tempomat, ktorý síce funguje iba od 30 km/h vyššie, no v tejto triede vôbec nie je samozrejmosťou. Samozrejmosťou je aj varovanie na čelnú kolíziu a automatické brzdenie pred nárazom. Do rýchlosti 30 km/h by systém mal zastaviť pred prekážkou. Nechýba varovanie na vybočenie zo svojho jazdného pruhu. To však varuje neskoro – keď už auto prekročilo deliacu čiaru a samotné akustické varovanie je navyše nevýrazné. Ak počúvate audiosystém hlasnejšie, určite ho prepočujete. Tieto dva systémy totiž nie sú prepojené. Nechýba tiež sledovanie áut v zóne mŕtveho uhla. Svetlá sa natáčajú do zákruty a automaticky prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Vyznačujú sa dobrou účinnosťou. Pri cúvaní spoza neprehľadných prekážok vás na autá prichádzajúce zboku upozorní systém RCTA, ktorý dopĺňajú cúvacia kamera a cúvacie senzory. Informačno-zábavný systém bol vybavený konektormi USB a AUX, rozhraním bluetooth a Wi-Fi, ktoré umožňuje využívať aplikácie aha. V opcii sme mali aj navigáciu.
Text: Peter Varga, foto: autor
Čo treba uznať: Automatická prevodovka nepodtáča motor.
Čo nám chýbalo: Pozdĺžne nastavenie volantu.
Čo nás prekvapilo: Vyššia spotreba paliva.
Konkurenti: Fiat 500X, Jeep Renegade, Opel Mokka X.
Mazda CX-3 1,5 Skyactiv-D 105 AWD AT Revolution TOP
Cena (základ/test) 14 590/27 925 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Motor
Vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 77 kW (105 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 270 Nm pri 1 600 – 2 500 ot.min-1. Emisie CO2 136 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 11,9 s, vmax=172 km/h, spotreba výrobca/test 5,2/6,7 l/100 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov