Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Vespa GTS 300 (2023) nie je iba o emóciach, či dizajne. Zmien je oveľa viac

Vespa GTS 300 nie je iba o emociach, či dizajne

Vespa je kult, legenda a okrem toho aj mimoriadne dobrý mestský skúter. Je to čosi ako Porsche 911 medzi skútrami jej tvary sa nemenia jej poslanie je robiť radosť po estetickej aj praktickej stránke. K celkovej radosti z predstavenia nového skútra mi chýbalo už iba strenúť Audrey Hepburn a Gregory Pecka ako sa vozia okolo Kolosea. Práve tento film vyniesol Vespu na piedestál skútrovej scény a odvtedy sa tam Vespa drží. Jeden film.

Motocyklisti si zamilovali rozmery, obratnosť, no v prvom rade dizajn! Ten sa prakticky nemení, lebo sa nemôže a ani by sa nemal, už by to nebola Vespa. Piaggio má v ponuke dostatok skútrov, ktoré sú odlišne, moderné, či dokonca trojkolesové. Inak povedané, Vespa ostáva a zrejme naveky ostane takou aká bola. Asi najväčšou zmenou prešla v roku 1984, kedy sa na trhu objavila verzia Big body to jest predĺžená verzia s lepšou priestorovou ponukou a aj lepšími jazdnými vlastnosťami.

Pre rok 2022 však získala množstvo farebných kombinacií, vyberie si každý. A ak vás doteraz Vespa nepresvedčila, napríklad preto, lebo ste ju považovali za zženštilú, tak teraz si už vyberie každý. Aj chlap. Viem, aj doteraz ju kupovali chlapi, no ja som si k nej našiel cestu až teraz a po zhliadnutí kompletnej ponuky som si ihneď vybral “tú svoju” – matnú čiernu s oranžovými doplnkami. Nech sa páči. Vy chcete inú? Napríklad lesklú oranžovú s čiernymi doplnkami. Nechýba ani tá. Matná svetlošedá, tmavošedá, modrá, zelená a nechýba ani klasika v podobe lesklej čiernej, bielej, cervenej, či mentolovej. Celkovo 14 farieb, ktoré si ľubovoľne skombinujete s lištami, nálepkami a množstvom iných doplnkov. Vyjadriť vašu osobnosť nebude žiaden problém.

Ako identifikujete model 2023? Tvar predného štítu sa prerábal takisto, odlišná je aj “kravata”, ktorá sa postará o individualitu najmä v prípade ak je vyhotovená v kontrastnej farbe, prípadne potiahnutá karbónovou fóliou. Pribudli pozičné LED svetlá, nefungujú však ako denné, no väčšina motorkárov aj tak jazdi radšej so zapnutým hlavným svetlometom. Pozičné svetlá majú zároveň aj integrované smerovky. Hlavný svetlomet rovnako využíva LED technológiu a aj zadný, dnes už modernejšie spravovaný svetlomet využíva LED-ky ako zdroj svetla.

Detaily treba ladiť

Vylepšená bola aj ergonómia ovládačov, pribudla konektivita, no len vo verzii Supertech, ktorá poskytne možnosť spárovania telefónu s motorkou a v prípade stiahnutia aplikácie tak môžete využiť aj navigáciu. Pribudlo bezkľúčové štartovanie, takže komfort používania sa posúva na novú úroveň, v odkladacej skrinke pre rukavice nechýba klasický USB výstup.

Ako zbytočnosť vyznieva zmena tvaru riadidiel a pozície brzdových páčok, no verte mi že zmeny budete cítiť. Musíte sa síce previezť na predchádzajúcej generácii, no v podstate za seba môžem povedať ani po takmer celodennom jazdení som necítil únavu.

Opakujem, zmeny sú minimálne, no citeľné. Konštruktéri ladili aj podvozok, zavesenie predného kolesa sa menilo tak aby komfort pruženia získal podobne ako jazdné vlastnosti. A funguje to. Preverili sme to v uliciach Ríma, kde nie je núdza o rôzne výtlky, mačacie hlavy, či zrovna nerovný asfalt. Nerozhodilo nás nič, svoju stopu si Vespa drzi veľmi dobre. Dokonca sa musím priznať, že motorka toho zvládla viac a ja som občas pribrzdil možno aj tam, kde som nemusel. Spoliehal som sa na motor, v tomto prípade silnejší motor s objemom 300 cm3. Jeho maximálny výkon sa nemenil, stále je to 17,5 kW (23,8 k) pri 8 250 ot.min-1. Podobne aj maximálny krútiaci moment ostal zachovaný na úrovni 26 Nm pri 5 250 ot.min-1. A to sú hodnoty, pri ktorých oceníte sériovo montovaný systém ABS a ASR, ktoré sú súčasťou vybavenia už od roku 2013.

A kto by si mal Vespu 300 GTS kúpiť? Nuž podľa štatistík je to väčšinou chlap, ktorý jazdí denne niekoľko desiatok kilometrov, potrpí si na štýl aj výkon motora a je vášnivým „Vespistom“ a najradšej si užíva život plnýmni dúškami. Vlastne chápem, prečo ma tento model okamžite chytil za srdce, hoci som mu doteraz nefandil. Už teraz sa teším na budúcoročný test!

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov