Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz V Marco Polo Horizon – Ide sa na výlet!

Mercedes-Benz V Marco Polo Horizon. Na víkendy sa budete tešiť, budete na cestách.

Na úvod trochu edukácie a ozrejmenia pojmov. Marco Polo je značka pre milovníkov dovolenkovania autom a v aute v podaní Mercedesu-Benz. Inými slovami sú to obytné autá, ktoré si však na rozdiel od karavanov zachovávajú prakticky rovnaké vonkajšie rozmery ako pôvodné auto. Len výška je kvôli výklopnej streche, pod ktorou je stropná posteľ, mierne – o pár centimetrov – vyššia. V rámci modelového radu Marco Polo existujú tri základné verzie. Activity stojí na úžitkovom Mercedese Vito, ponúka 5 až 7 sedem miest a orientuje sa na mladé rodiny. Verzia Horizon už stojí na osobnom Mercedese triedy V a ako taká je zameraná na náročnejších zákazníkov. Má 5 miest, 2 postele a bohatú výbavu. Top verzia bez prívlastku – Marco Polo – stojí taktiež na triede V, sériovo ponúka 4 miesta, dve postele, ale už aj zabudovanú kuchynku a šatník. Kým verzie Activity a Horizon sú určené na kratšie výlety, Marco Polo bez prívlastku je vďaka spomínanej kuchyni a šatníku vhodný aj na dlhšie výlety.

Testuj, ako sa má!

Ja som tentoraz testoval verziu Horizon a aj v rámci nej verziu 300 d. Cez týždeň som s autom riešil bežné veci, aké človek rieši – práca, nákupy, vybavovačky, večer beh atď., no Marco Polo Horizon sa zrodil na to, aby si s ním človek užíval kratšie výlety. V zmysle testuj auto v takých podmienkach, na aké bolo určené, som si na víkend naplánoval výlet do národného parku Nockberge, ktorý je od Bratislavy vzdialený necelých 400 km.

Topka

Verzia 300 d je najsilnejšia, akú môžete mať, ale nie je to trojliter. Ten padol za obeť európskym pravidlám. Ide o dieselový dvojliter, ktorý však má na pomery danej triedy až prekvapivé výkonové parametre – výkon 174 kW (237 k) a krútiaci moment 500 Nm. Až som sa sám seba pýtal, ako v Mercedese dokázali z motora vyžmýkať takéto parametre bez toho, aby roztavili piesty. A musím povedať, že motor je veľmi silný aj pocitovo – ani pri hmotnosti auta presahujúcej 2,6 tony som nemal problém predbiehať. Dokonca aj v 23-percentnom stúpaní pred Turracherhöhe dokázalo auto udržať rýchlosť bez toho, aby motor zavýjal ako o život. Takže po stránke výkonu klobúk dole. Teraz si asi poviete, že v poriadku, motor šliape, ale je taký vyžmýkaný, že pri tej veľkosti a hmotnosti auta bude žrať aj deti pri ceste. Omyl, ani náhodou, veď môj priemer bol 7,9 l/100 km. A to si vyžaduje, aby som sa okrem toho, že som si už za výkon dal dole pomyselný klobúk, pred motorom navyše aj poklonil. A poriadne hlboko. Na mieste som totiž veľmi veľa kilometrov najazdil po horských cestách s dlhými a strmými stúpaniami.

Nuž a do tretice k motoru: je absolútne kultivovaný. To znamená, že „fachá“ bez vibrácií a pri bežných rýchlostiach je veľmi tichý. Tíško dodávam, že v tomto prípade treba za bežnú rýchlosť považovať aj 160 km/h. Škoda, že okrem Nemecka nie je nikde povolená. Deväťstupňová prevodovka s takouto rýchlosťou počíta. Je totiž veľmi dlhá. V súvislosti s prevodovkou musím vyzdvihnúť, že vás veľmi rýchlo prečíta a veľmi rýchlo sa pridá na vašu stranu. Keď som napríklad schádzal z kopca a začal som mierne brzdiť, tak sa prevodovka tvárila, že sa jej to netýka a nechala motor v prirodzených otáčkach. Len čo som však zatlačil brzdový pedál hlbšie, okamžite podradila, aby ma podporila brzdným momentom motora. A podobne to bolo aj pri akcelerácii, pri pozvoľnom zrýchľovaní využívala krútiaci moment motora a zbytočne nepodraďovala a ani v strmých stúpaniach netočila motor do nebies, no keď som pridal plyn viac, okamžite podradila. O to viac ma mrzelo, že občas podtáčala motor. Hoci ten sa aj s otáčkami mierne nad 1 000 snažil čo najhrdinskejšie popasovať a vibroval a dunel len minimálne. Ja som však jasne cítil, že mu to nerobí dobre. Našťastie, pod volantom sú pádielka, ktorými môžete prevodovku usmerniť. Plus máte k dispozícii aj plne manuálny režim.

Mimochodom, k motoru 300 d sa štandardne dodáva už spomínaná 9-stupňová automatická prevodovka a tiež pohon všetkých štyroch kolies 4Matic.

Človek mieni…

Poznáte príslovie: Človek mieni, Pán Boh mení. Pôvodne som chcel kempovať, teda v noci prespať v aute, priamo niekde popri Nockalmstrasse, teda nadivoko v prírode, až by som povedal, že priamo v srdci národného parku Nockberge. Keď som si však zisťoval veci dopredu, zistil som, že to nie  je možné. A to nielen v Nockberge či na Nocalmstrasse, ale ani v celom Korutánsku, kam táto oblasť patrí. Kempovať môžete v oficiálne schválených kempoch a na súkromných kempovacích miestach, ktoré majú miestni ľudia zvyčajne vytvorené na záhradách, v ovocných sadoch atď. – samozrejme, so súhlasom majiteľa. Pre objasnenie, Rakúsko nemá jednotný systém na divoké kempovanie, ale každá spolková krajina to má po svojom, takže keď sa chystáte kempovať do Rakúska, zistite si, ako je to v danej oblasti. Pokuty sú totiž na naše pomery doslova devastačné, zdevastujú celý rodinný rozpočet. Okrem toho v Korutánsku platí zákaz jazdiť motorovým vozidlom alebo ho čo i len parkovať  na miestach mimo určených na riadnu verejnú dopravu. Inými slovami: nesmiete ísť na poľné, lesné ani horské cesty. Takže schovať sa niekde na nejakej „zabudnutej“ cestičke by asi tiež nebol dobrý nápad. Nabral som teda smer kemping. Bol prvý októbrový víkend, ďaleko po sezóne, takže miesta bolo habadej. Auto plus jedna osoba ma vyšlo na 13 eur vrátane všetkých služieb – počnúc toaletou cez sprchu až po elektrickú energiu, ktorú som však nevyužil. Na noc som si zakúril bufíkom a potom som si ho nastavil tak, aby mi ráno prikúril a ja som sa zobudil do tepla.

Keď si plánujete dovolenku mesiaca dopredu, tak si počasie nevyberiete, no ak sa vydávate na takúto krátku víkendovku, tak si v závislosti od predpovede počasia môžete povedať, či idete alebo nie. U nás bolo síce počasie nevábne, na mieste bola predpoveď sľubná. Síce o nič teplejšie ako u nás, ale polojasno, s minimálnou pravdepodobnosťou dažďa, aj to len v sobotu. Nedeľa už mala byť suchá. Nuž, ale sľuby sa sľubujú, blázni sa radujú. Prvý deň pršalo prakticky nonstop. Raz viac, inokedy menej, občas na chvíľku prestalo, ale to iba preto, aby mraky nabrali síl a mohlo sa znova ešte intenzívnejšie rozpršať. A pršalo aj v noci, no aj tak som spal na hornej posteli, pod dvihnutou strechou. Vzadu som totiž mal svoj bicykel, takže som spodnú posteľ nemohol rozložiť. Cieľom mojej cesty totiž nebolo len otestovať Marco Polo v takých podmienkach, na aké je stvorené – to som mohol urobiť aj doma na dvore, ale prejsť Nockalmstraase na bajku. Pýtate sa, ako prežila „celtovina“ dážď? Bez akejkoľvek ujmy a bez akejkoľvek straty na cti. To znamená, že nepremokla a nezvlhla zvnútra, vôbec nič sa jej nestalo. Dodávam, že pri peknom počasí si môžete otvoriť tri veľké vetracie siete. V noci máte hore k dispozícii dve čítacie lampy s možnosťou regulácie intenzity svetla a dva USB porty – jeden USB a jeden USB-C. Ak nechcete, aby vám počas kempovania niekto „čumel“ do auta, môžete si všetky oká zastrieť záclonami. Tú v oblasti čelného skla a okien predných dverí pripevňujete gumičkami na protislnečné clony a prísavkami na okná, ostatné sú na tyčkách priamo nad príslušnými oknami a sú zaťahovacie. Za zmienku stojí, že sedadlo spolujazdca môžete otočiť do protismeru alebo šikmo dozadu, čo som aj využil, keďže som večer pred spaním využil čas a trochu pracoval. Notebook som si pritom napájal z 230-voltového konektora za posuvnými dverami. Vy ho môžete využiť napríklad pre malú mobilnú chladničku. Mimochodom, keď zadnú lavicu posuniete celkom dozadu, tak vznikne taký veľký priestor v kabíne, že si na spomínanom otočenom sedadle môžete úplne natiahnuť nohy. Alebo keď nie ste sám, tak si s partnerkou môžete zatancovať čardáš. Samozrejmosťou je aj výsuvná markíza na pravom boku auta. V jej súvislosti musím vyzdvihnúť solídnu pevnosť ramien, aretačných mechanizmov aj podperných nôh.

Ráno som sa zobudil na to, že som si videl dych z úst, no obloha bola nádherne blankytná. Hovoril som si, že im konečne vyšla predpoveď, večer totiž hlásili presne toto – chlad, ale slnečno. Ako sa však zakrátko ukázalo, bolo to len také propagačné promo – ukážka toho, aká vie byť skorá jeseň nádherná. Ledva som opustil kemp, začali sa zbierať mraky a kým som prišiel pod Nockalmstrasse, už zasa sa opakovalo počasie z predošlého dňa – dážď, miestami slabý, miestami intenzívnejší. A mraky nie a nie sa prevaliť cez kopce, akoby v nich boli zakliesnené. Zašiel som teda k priehrade Kölnbrein, jednej z najväčších klenutých priehrad v Európe, ktorá sa nachádza nad dedinou Malta a ku ktorej vedie platená, ale nádherná cesta Malta Hochalmstrasse. Cestou odtiaľ som si všimol, že nad Nockalmstraase sa vyčasuje, tak som sa tam vrátil, vytiahol bicykel a začal šliapať do pedálov. Žiaľ, ako sa ukázalo, mraky opäť vyhrali boj so slnkom a ledva som sa stihol vrátiť k autu, aby som nezmokol. Z „nockalmu“ som zasa šiel za hustého dažďa a ten ma sprevádzal až takmer ku diaľnici.

Mercedes telom aj dušou

Véčko je luxusné a diaľničné kilometre mi ubiehali veľmi rýchlo, jazda po horských cestách bola príjemná. A to nielen vďaka bohatej výbave, vynikajúcej audiosústave, ktorá má ostré výšky, jasné stredy, hutné basy a nechýba ani priestor, prístrojovej doske, ktorá vytvára príjemnú atmosféru, ale aj vďaka tomu, že auto je veľmi dobre odhlučnené od motora, podvozka aj od aerodynamického hluku a v konečnom dôsledku aj vďaka tomu, že hnací reťazec má príjemnú charakteristiku. Aby ste nepovedali, že na auto pozerám ružovými okuliarmi, musím povedať, že predné sedadlá mi najskôr pripadali na prvé usadnutie úzke. Na moje prekvapenie som si však na to celkom rýchlo zvykol a v konečnom dôsledku ani po najazdení vysoko cez 1 000 km za dva dni ma chrbát nijako nebolel. Celkovo som za týždeň najazdil 1 380 km. S čím som sa však nezmieril, je, že sedadlo vodiča je vzhľadom na bufík vysoko. Podvozok je tvrdší, ale platí to na kratších a ostrých nerovnostiach. Na väčších a dlhších hupákoch, keď na tlmiče zapôsobí auto so svojou hmotnosťou, tak je nádherne plavný. Cítiť, že podvozok je počítaný na stabilitu a vysoké zaťaženie. Pritom užitočné zaťaženie 526 kg nie je až taká svetoborná hodnota. Dodávam, že testovaný model mal vzduchový podvozok za príplatok. Veľmi dlho som si zvykal na brzdy a vlastne som si na ne ani nezvykol. Pedál kladie veľký odpor a keď som naň zatlačil jemne, tak vlastne brzdy ani nezaberajú. Nezaberajú, takže som sa snažil postupne zvyšovať tlak, lenže potom brzdy zrazu zabrali – ibaže silnejšie, než by som čakal. Skrátka pri prudkom brzdení je to v poriadku, no keď som chcel brzdiť jemne, tak som nedokázal odhadnúť správny tlak na pedál a  brzdiť pekne postupne.

Pri dlhých cestách sa zrejme nevyhnete jazde v noci, a to je ten moment, keď si tíško, a možno aj nahlas pred celým osadenstvom auta, poviete: „Ďakujem, môj Mercedes!“. Pretože véčko má vynikajúce svetlá – stretávacie aj diaľkové, diaľkové navyše s funkciou vykrývania premávky a  výborne fungujú. To znamená, že vedľa áut nenechávajú zbytočne veľkú čiernu dieru a ani raz sa mi nestalo, žeby mi protiidúce auto bliklo diaľkovými alebo žeby som od auta predo mnou dostal hmlovku.

Argumenty za a proti

Mercedes-Benz Marco Polo som si napriek nepriaznivému počasiu užil a rozhodne by som sa na podobnú cestu vydal aj kedykoľvek inokedy. Testovaný exemplár však stál vyše 110 000 eur, a to už je suma, pri ktorej začnete uvažovať,  koľko dovoleniek si užijete a kde si vôbec môžete užiť kempovanie v prírode nadivoko bez toho, aby vedľa vás bolo v kempe ďalších iks-ypsilon kempujúcich. Musíte mať kempovanie v krvi. Na druhej strane je pravda, že Marco Polo nie je len jednoúčelové auto a v priebehu roka ho môžete využívať na všetky bežné úlohy. Argumentov za aj proti je niekoľko, spočítať ich a dať na misky váh nie je jednoduché.

Stručne

Čo treba uznať

  • Silný, tichý a úsporný motor.

Čo nám chýbalo

  • Nižší posed za volantom.

Čo nás prekvapilo

  • Prevodovka sa rýchlo naladí na vašu nôtu.

Mercedes V300 d Marco Polo -Symbol cestovateľa

Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Marco Polo Horizon

Cena (test)                                                                          110 056 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 950 cm3, max. výkon 174 kW (237 k) pri 4 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 600 – 2 400 ot.min-1. Emisie CO2 160 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,0 s, vmax=210 km/h, spotreba WLTP/test 8,3/7,9 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – 2×
  • AUX – nie
  • USB-A – 2×
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 830 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov