Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


ŠKODA Karoq 1,5 TSI 150 k 7DSG Ambition – Všímajte si ho!

Škoda Karoq po facelifte prináša množstvo vylepšení, no do elektrifikácie sa nehrnie.

Keď v roku 2017 Karoq nahrádzal Yeti, tak som spočiatku nebol veľmi nadšený. Yeti bol totiž svojský, Karoq iba ďalší v rade SUV, akých jazdia na cestách tisíce. Vtedy, ako náznak môjho názoru, som článok z prezentácie nového Karoqu nazval „Zbohom Yeti, vitaj Karoq!“. Neskôr, po týždňovom teste, som Karoq prijal za svoj a na znak môjho postoja som test nazval „Vitaj Karoq!“. Po štyroch rokoch prichádza faceliftovaný Karoq, ktorý má robustnejšiu tvár, aerodynamickejšiu karosériu, nový infotainment, a našťastie v ponuke ostali benzínové a dieselové motory, pohon predných kolies a všetkých štyroch kolies. Mimochodom, správnosť totálnej zmeny, resp. prechodu z Yeti na Karoq potvrdzujú aj čísla. ZYeti sa v priebehu 8 rokov (2009 – 2017) predalo vyše 630 000 exemplárov, no Karoqa sa za štyri roky predalo viac ako pol milióna. Pravda, tieto čísla nie sú celkom porovnateľné, pretože medzičasom sa trh s autami výrazne zmenil v prospech SUV.

Výraznejšia osobnosť

Najvýraznejšou optickou zmenou nového Karoqu je výraznejšia maska chladiča. Je širšia a po vzore Kodiaqu má šesťuholníkový lem. O niečo menej nápadné sú užšie svetlá so schodíkom vo vonkajších krajoch a väčšie prídavné svetlá. Upravený je, pochopiteľne, aj predný nárazník, po bokoch pribudli vertikálne otvory, ktoré optimalizujú aerodynamiku. Zmeny sa dotkli aj zadných skupinových svetiel – nová je vnútorná štruktúra aj samotný tvar svetiel – a mierne upravený je aj zadný nárazník. Smerovky majú efektnú funkciu dynamického rozsvecovania. Zásadnou novinkou sú disky kolies s aerodynamickými krytmi – na testovanom modeli ide konkrétne o disky Scutus s pneumatikami 215/55 R17. Testovaný model mal aj ďalšiu novinku – metalickú sivú farbu Graphite Grey.

Digitál mi nechýba

V interiéri sa toho na prvý pohľad veľa nezmenilo, základná štruktúra prístrojovej dosky ostala zachovaná bez zmien. Pôvodné správy hovorili o tom, že faceliftovaný Karoq bude mať digitálny prístrojový štít, no testovaný exemplár má – zrejme pre nedostatok čipov – klasické analógové budíky a digitálny palubný počítač medzi nimi. Priznám sa, mne ten digitál vôbec nechýba, dokonca som rád analógu. A chválim aj to, že si Karoq ešte ponechal priame ovládanie klimatizácie, systému štart-stop a svojím spôsobom aj stráženie jazdných pruhov. Ten vypínate z ľavej páčky pod volantom, ktorým sa dostanete do menu asistenčných systémov, a potom ovládačom na volante už priamo vypnete alebo zapnete systém. To, čím ma Karoq získal, je posed za volantom daný samotným sedadlom aj polohou voči volantu, pedálovej skupine, voliču prevodovky aj lakťovým opierkam. Sedadlá sú veľké a majú výrazné, ale relatívne mäkké čalúnenie. Pri pohľade na anatomický tvar by ste čakali, že aj bočné čalúnenie bude pevné. Samozrejmosťou sú Simply Clever riešenia, ktorými Škoda doslova deklasuje aj koncernových súrodencov, nieto ešte ostatné značky.

Má „navrch“

Ani po facelifte Karoq nie je elektrifikovaný – nemá mild-hybridný ani hybridný pohon a už vôbec nie čisto elektrický. Namiesto toho ponúka rozumné alternatívy, z ktorých si vyberie každý – benzín, diesel, manuál, automat, 2WD aj 4WD. Ja som testoval verziu s motorom 1,5 TSI ACT EVO 110 kW so 7-stupňovou DSG prevodovkou a pohonom predných kolies. S výkonom 110 kW (150 k) dokáže byť Karoq celkom dynamický, no podstatnejšie je, že má vysoký krútiaci moment k dispozícii vo veľmi širokom otáčkovom pásme, takže prakticky vždy má „navrch“. Štyri valce pracujú kultivovane a s príjemným akustickým pozadím a ani pri vypnutí dvoch zo štyroch valcov motor nestratí príliš veľa zo svojej kultivovanosti. Jediné, čo by potrebovalo posunúť na vyššiu úroveň, je reštart motora po vypnutí na križovatkách. Jednak je pomalý a jednak je sprevádzaný nepeknou zvukovou kulisou. Spolu s DSG prevodovkou dokáže motor jazdiť veľmi úsporne. Keď som si dával len trocha pozor, tak som jazdieval za 5,3 – 5,4 l/100 km, ale ani celkový priemer 6,6 l/100 km nie je zlá hodnota. Najmä, keď si uvedomím, že je v nej zahrnutá aj dynamickejšia jazda a fotenie. Jazdu robil príjemným aj podvozok, ktorý našťastie nie je zbytočne tvrdý. Naopak, príjemne tlmil nerovnosti, karoséria na nich neposkakovala a efektne izolovala prenos rázov do karosérie. A rád by som vyzdvihol riadenie, ktoré mi sprostredkovalo výborný kontakt s autom – prevodový pomer je akurátne rýchly a účinnosť posilňovača je taká, že cítite odpor volantu, ale neprekonávate ho silou. Do toho má volant dobrý tvar a je nastaviteľný v oboch smeroch vo veľkom rozsahu.

Karoq je síce „iba ďalším SUV na cestách“, no rozhodne sa ho oplatí všimnúť si a pri kúpe auta ho zaradiť do svojho „wishlistu“.

Stručne

Čo treba uznať

  • Simply Clever riešenia, príjemné riadenie.

Čo nám chýbalo

  • Hladší a tichší reštart motora pri činnosti Start-Stop systému.

Čo nás prekvapilo

  • Príjemné mäkké čalúnenie sedadiel.

Škoda Superb Sportline 2,0 TDI – Vlk sýty a ovca celá

Škoda Karoq 1,5 TSI ACT EVO 110 kW 7°AP DSG Ambition

Cena (základ/test)                                          22 510/30 666 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 139 – 152 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax = 210 km/h, spotreba WLTP/test 6,2 – 6,7/6,6 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 521 dm3
Diskusia 2
  1. Romeo Používateľ hovorí

    S údivom čítam článok nástupca Yeti-ho …Yeti bol totiž svojský, Karoq iba ďalší v rade SUV totálny nezmysel, čo píšete, to sa nedá porovnávať
    Karoq je už úplne iný level, iba ďalšie SUV ??? je to vyplnenie strednej triedy SUV Kamik je celkovo malé a Kodiaq skúste ho zaparkovať pred domom, v Karoqu sa vzadu odvezú 3 osoby pohodlne cca 80kg
    A čo sa týka faceliftu je le kozmetická.
    Spotrebe, keď niečo testujem tak to robím poriadne bud ide na min. spotrebu alebo športovo ,,brzda plyn” jasné predpisovo, čo to je za test ,, Keď som si dával len trocha pozor,, buď tak alebo tak a nie len trocha
    To napíše len amatér, alebo to testoval len od stola a nie na ceste

    1. peter varga Používateľ hovorí

      dobrý deň, ďakujem za pripomienky a kritiku, ale na svoju obhajobu uvádzam nasledovné:

      To, že Yeti bol svojský a Karoq je len ďalší v rade SUV som vysvetľoval pred 4 rokmi a myslel som to hlavne na dizajn a priestor, resp. na pomer vnútorného priestoru k pôdorysu vozidla… Musíte uznať, že Yeti ešte aj dnes upúta na ceste. Keď ho zbadáte, hneď viete, že je to Yeti. To sa o Karoqu žiaľ nedá povedať. Pokiaľ nie ste predajca Škoda alebo ho nevlastníte, tak ho asi v tom dave SUV ani nezbadáte. O tom, že drvivá väčšina ľudí na prvý pohľad v rýchlosti nerozozná Karoqa od Kodiaqa a Kamiqa ani nehovorím – ale to je všeobecný jav všetkých autmobobiliek. Každá si chce vytvoriť nejaký svoj dizajnový jazyk so spoločnými poznávacími znakmi a potom u niektorých značiek to vyzerá tak, že sa jednotlivé modely líšia prakticky len veľkosťou, nie tvarom. Pritom nevravím, že Karoq je škaredý alebo čo, len nie je taký výrazný ako bol Yeti.

      Čo sa týka vašej poznámky “facelift je len kozmetický”, nie celkom som pochopil na čo narážate. Všetky dôležité zmeny som spomenul, dokonca aj tie, ktoré sa nakoniec neudiali… Ale pokojne mi dajte vedieť, čo vám tam chýbalo, alebo naoapak, čo bolo zbytočné.

      Čo sa týka spotreby, väčšinou sa snažím jazdiť tak, ako s daným autom bude jadziť typický zákazník – pritom sa snažím zohľadňovať typ auta (či je to SUV, mestské auto, kupé…) a veľkosť, motorizáciu, značku auta atď.. A to preto, aby ste si ako čitatelia vedeli urobiť obraz o tom, s akou spotrebou môžete počítať. Konkrétne k spotrebe testovaného Karoqa: Možno keby to bola litrovica, tak by som sa snažil jazdiť ekonomicky na spotrebu, ale keď si niekto kúpi motor 1,5 TSI, tak asi nie preto, aby s ním brzdil premávku… Preto som nejazdil na mimimum. A zasa s Karoqom asi nikto nebude jazdiť plyn-brzda… Možno raz – dvakrát za život, keď sa niekam ponáhľa, ale určite nie na pravidelnej báze. Keď tak jazdí, tak si kúpil veľmi zlé auto. To, že keď som si dával len trocha pozor a dosiahol som spotrebu 5,3 – 5,4 l/100 km znamená, že keby som sa snažil ešte viac, tak by to mohla byť ešte nižšia hodnota. Všeobecne drvivú väčšinu som jazdil svižne, tak ako bude podľa mňa s týtmo autom jazdiť väčšina majiteľov. Samozrejme, vždy sa nájde niekto, kto veľmi trčí z davu… Keď máte Karoq s takýmto motorom, povedzte nám akú máte dlhodobú spotrebu vy.

      S úctou
      Peter Varga

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov