Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Na zamyslenie: Aká bude budúcnosť automobilov?

Musím sa priznať, že v ostatných mesiacoch pozorujem na našich cestách oveľa viac elektrických áut ako vlani.

Rast elektromobilov potvrdzujú aj manažéri z autopriemyslu, ktorí dokonca očakávajú v priebehu nasledujúcich piatich až desiatich rokov masové rozširovanie elektromobilov a v menšej miere aj autonómnych vozidiel. Niektorí z nich dokonca tvrdia, že sa to týka aj lietajúcich áut. Aby sa ich predstavy naplnili, zároveň dodávajú, že rozširovanie elektromobilov musí ísť ruka v ruke so zlacňovaním. Predpokladajú, že do konca tohto desaťročia sa cena elektromobilov zníži na úroveň automobilov s klasickým pohonom.

Oponenti zasa vyhlasujú, že k žiadnemu masovému rozširovaniu elektromobilov nepríde skôr, ak sa neskráti čas nabíjania. Posledné výskumy uvádzajú, že podľa vodičov nemôže čas nabíjania trvať niekoľko hodín. Musí sa skrátiť maximálne na tridsať minút. K skeptikom sa pridávajú aj tí, ktorí tvrdia, že rozhodujúcim momentom na masové rozšírenie elektromobilov je sieť nabíjacích bodov. Mimochodom, na nabíjačky nemyslí ani náš štátny plán obnovy, respektíve myslí, ale len na 3 000 nabíjacích staníc a iba Slovensko by ich potrebovalo trikrát viac…

V analýze expertov zo spoločnosti KPMG ma zaujal aj fakt, že až 77 % manažérov verí, že rozširovanie elektromobilov sa bude diať aj bez štátnych dotácií a že do roku 2030 bude polovica automobilov, ktoré sa predajú v USA, západnej Európe, Japonsku a Číne, na elektrinu. Štyri z desiatich predaných áut v Indii a v Brazílii budú elektromobily.

Smelé sú aj predpovede v oblasti rozširovania autonómnych áut. Odborníci predpokladajú, že sa najskôr rozšíria vo veľkých mestách západnej Európy, Ameriky, Japonska a Číny. Podobne vidia situáciu aj pri lietajúcich autách, akurát hranicu posunuli o päť rokov, do roku 2035. Kto túto atraktívnu oblasť komerčnej dopravy sleduje, iste registruje, že vývoj a testovanie lietajúcich áut pokročil a že sa jej venujú vo viacerých krajinách vrátane Slovenska.

Každopádne sa mení a zmení celý automobilový svet. Najväčší hráči chcú zostať lídrami a preskupujú sily. Do segmentu vstupujú najväčšie technologické a telekomunikačné firmy s nemenej veľkými ambíciami…

Na to, aby sa všetky tieto pohľady do budúcnosti osobnej dopravy stali realitou, musí svet zvládnuť aktuálne problémy, ktoré ho trápia – vojny, choroby, hlad. Sú z pohľadu ľudstva oveľa dôležitejšie.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov