Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Yaris Cross – Hybridná štvorkolka

Toyota Yaris Cross patrí medzi mestské crossovery, ale netypicky v triede má opciu pohonu všetkých kolies.

V prvom rade musím pochváliť dizajn. Je to skutočne pekné auto so zaujímavými ostrými líniami. Výrobca udáva svetlú výšku 17 cm, no opticky vyzerá od zeme vyššie, keďže spodná hrana bočného prahu je vo výške 24 cm. S pomerne nízkou celkovou výškou strechy pôsobí elegantným, no dravým dojmom.

Predsudky bokom

Verzia s pohonom oboch náprav je vždy full-hybridná. Zadná náprava nie je prepojená s prednou pomocou kardanového hriadeľa, ale o pohon zadných kolies sa stará maličký elektromotor s výkonom len 3,9 kW (5,3 k), ale zato so slušnou porciou krútiaceho momentu, a to 52 Nm. Aj zadná náprava je konštrukčne iná. Kým prednokolka má vzadu jednoduchú torznú nápravu, verzia 4×4 má nápravu s dvojitými lichobežníkmi. Hybrid má spaľovací motor s výkonom len 68 kW a systémový výkon je 85 kW, pričom čisto benzínová verzia bez hybridu má 92 kW. Celkový systémový výkon teda hrá v neprospech hybridnej štvokolky, hlavným benefitom je práve istota skutočného pomocníka v podobe funkčného pohonu všetkých kolies. Na pevnom podklade s jasnou priľnavosťou pneumatík malý elektromotor pomáha do cca 30 km/h za hodinu, vo vyšších rýchlostiach sa mi ho už do práce zapojiť pri plnej akcelerácii nepodarilo. Iná situácia nastane vtedy, keď predné kolesá prekĺznu, a aj pri jazde po poľných cestách rýchlosťou do cca 50 km/h sa malý motorček pri strate trakcie predných kolies pod plynom statočne a rýchlo pripájal a to nielen v terénnejších režimoch Trail a Snow, ale aj v bežnom normálnom cestnom režime. Mimochodom, zadná náprava sa pripája len do rýchlosti 70 km/h. Všimli ste si, že takýto malé crossover a má dva režimy pre jazdu v teréne? Väčšina konkurentov ani pohon 4×4 neponúka, nieto ešte dva režimy pre jazdu „off-road“. Trochu zvláštne je, že tlačidlo asistenta zjazdu z kopca umiestnili mimo od voliča jazdných režimov, a to ku tlačidlu na výhrev vodičovho sedadla. Normálny režim ešte pracuje v režime Eco a Power, keď sa trošku zmení nastavenie a prejav pohonného ústrojenstva. Ak je batéria dostatočne nabitá, môžete si tlačidlom navoliť aj elektrický režim na skutočne krátku, pokojnú a pomalú bezemisnú jazdu.

V meste ako doma

Yaris Cross je označovaný ako mestský crossover. Toto územie mu skutočne sedí. Diaľnica podvozku, stabilite, motoru či riadeniu nerobí problémy, práve naopak. Vedú si celkom dobre a to vzhľadom na výkon a prevodovku e-CVT. Najväčším nepriateľom je hluk. Pri rýchlych presunoch je jeho hladina vyššia, ako som očakával, a šírila sa aj odzadu. Až som mal chvíľu pocit, že začína hučať niektoré zadné ložisko. Použité hlučnejšie runflatové zimné pneumatiky zn. Nokian pritom deklarujú hlučnosť 70 dB, no so zvyšujúcou sa rýchlosťou hučia viac a viac.

Verzia s pohonom oboch náprav má aj menší batožinový priestor. Pod dvojitým dnom sa skrýva mohutný polystyrén, ktorý drží napr. sprej na opravu pneumatiky či povinnú výbavu. Lepšou organizáciou mohli dosiahnuť viac využiteľného priestoru, lebo celkovo mi prišiel batožinový priestor dosť malý. Celý batožinový priestor je prekrytý len látkou na gumičkách, ale s pevným obvodom, škoda, že sa nedá nejako rýchlo zrolovať a odložiť.

Čo treba uznať

  • Vydarený dizajn exteriéru, prekvapivo funkčný systém pohonu všetkých kolies.

Čo nám chýbalo

  • Lepšie odhlučnenie pri diaľničnej rýchlosti.

Čo nás prekvapilo

  • Maličký batožinový priestor, predné pakovacie senzory sú až v maske, nie na spodnej hrane nárazníka.

Toyota Camry – Nedocenená

Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Dynamic Force 116k e-CVT AWD-i Executive  

Cena (základ/test)                                          16 990/28 440 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km, 5 rokov alebo 100 000 km na komponenty hybridného systému

Motor

  • Atmosférický zážihový R3/12V + HEV, zdvihový objem valcov 1 490 cm3, max. výkon 68 kW (92 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 120 Nm pri 3 600 – 4800 ot.min-1. Predný elektromotor: synchrónny s permanentným magnetom, max. výkon 59 kW (80 k), max. krútiaci moment 141 Nm. Zadný elektromotor: indukčný, max. výkon 3,9 kW (5,3 k), max. krútiaci moment 52 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 85 kW (116 k). Emisie CO2 106 – 116 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 11,8 s, vmax=170 km/h, spotreba WLTP/test 4,7 – 5,1/5,7 l/100 km. 

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – Nie
  • Bluetooth – Áno
  • Wi-fi – nie
  • Aux – Nie
  • USB-A – 1x
  • USB – C – 0x
  • Zrkadlenie – Áno
  • Uhlopriečka: 9,0
  • Batožinový priestor: 320 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov