Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Yamaha MT-09 SP – Poslušný a zábavný

Yamaha MT-09 SP je stelesnením temnej stránky Japonska, no nemusíte sa ho báť.

Modely MT od Yamahy si vytvorili svoju vlastnú kategóriu, ktorá sa označuje ako Hyper Naked, teda hyper-naháč. Slovko hyper nie je náhodný, mnohé vlastnosti jednotlivých modelov z radu MT totiž môžeme označiť týmto slovkom.

Ja som dostal do rúk model MT-09 a to rovno v exkluzívnej verzii SP. MT-09 ako taký stojí takmer na vrchole modelového radu MT. Nad ním je už iba MT-10, pod ním MT-07, MT-03 a MT-125. Pre rok 2021 dostal novú tvár, ktorá pripomína nejaký čudný hmyz alebo mimozemský organizmus a mne sa to spolu s agresívnym postojom páči. Dominantou masky je voľne vsadená šošovka svetlometu, teda bez krycieho skla. Motorku ako takú zasa z dizajnového hľadiska charakterizuje agresívny postoj s krátkym rázvorom osí kolies a strmými vidlicami, ale aj nádrž, ktorá je v hornej časti rozšírená (ako „prdelka“ sexi tanečnice). Jej predná časť plynulo prechádzala do nasávačov vzduchu pre motor. Verzia SP má navyše exkluzívne farebné prevedenie Icon Performance, čierne eloxované riadidlá a páčky, priehľadné dymové brzdové nádržky, zlaté tlmiče vpredu, žltú pružinu vzadu a zlatú prídavnú nádrž na olej tlmiča, brúsené eloxované výkyvné rameno a exkluzívne dvojito prešité sedadlo. Priznám sa, uchytenie prednej nádržky brzdovej kvapaliny na subtílnom ramienku v tvare L vo mne nevyvolávalo bohvieakú dôveru. Na jednej strane si myslím, že prípadnú silnejšiu ranu pri manipulácii v garáži neprežije, na strane druhej nádržka za jazdy vibrovala. 

Klame telom

MT-09 naoko pôsobí ako nekompromisný bojovník, ktorý sa pobije s každým a so všetkým čo stretne. Pravda je však taká, že ani zďaleka nie je taký agresívny a nekompromisný ako vyzerá, a to po každej stránke. Posed na ňom vôbec nie je taký bojovný aký má motorka postoj, a to je dobré, pretože na ňom vydržíte aj viac ako len cestu do obchodu za roh domu. Telo máte vzpriamené, ruky prirodzene natiahnuté, svoju hmotnosť nemáte na zápästiach a ramenách… Akurát nohy máte skrčené, ale ani to nie tak agresívne ako motorka vyzerá. A vyzdvihnúť musím aj sedadlo, ktoré síce tvarovo nevyzerá nijako mimoriadne prepracovane, skoro by som povedal, že vyzerá úplne tuctovo, ale sedí sa na ňom dobre. Motor nie je taký agresívny akoby ste pri zdvihovom objeme valcov motora 890 cm3 a renomé motorky, ktorá stelesňuje temnú stránku Japonska predpokladali. Ani toto však nemyslím ako výčitku, ale naopak, ako chválu. MT-09 SP vás totiž nemá snahu pri každom pootočení rukoväte zhodiť zo sedla, ani s motorkou „necuká“ ako neurotik. V nízkych otáčkach má motor plochejšie reakcie na plyn, no o to krajšie rastie výkon s otáčkami. A to je presne to, čo mám rád – pokojnú motorku pri bežnom presúvaní sa a zábavnú pri jašení sa. Keď chcete stroj, ktorý je agresívny hneď od začiatku, tak si kúpte „litrovicu“ MT-10 SP. Páči sa mi, že ani zvuk motora a výfuku nie je taký ohlušujúci akoby ste od takto vyzerajúceho stroja očakávali. Počujete ho, počujú vás, no neotravujete svoje okolie. Našťastie ani podvozok nie je taký tvrdý ako agresívne MT-09 vyzerá. To všetko sa mi nesmierne páči a Yamahe za to dávam obrovský palec hore. Jediné, čo mohlo byť také ostré ako ostro motorka vyzerá sú brzdy. Niežeby boli slabé, no pokojne by som zniesol rýchlejší nástup a lepšie dávkovateľnú intenzitu.

O zábavu neprídete

Avšak to, čím si ma Yamaha MT-09 SP získala je poslušnosť a zábavný charakter. Motorka je pri hmotnosti 190 kg neuveriteľne ľahká aj na ovládanie – ľahko si líha do zákruty, ľahko z nej vstáva a ľahko sa prehadzuje zo strany na stranu. Ani napriek relatívne krátkemu rázvoru nemá pri brzdení do zákrut veľkú tendenciu k tomu, aby predok zabáral a zadok ustrelil. Mimochodom, prednú vidlicu dodáva KYB a tlmiče majú samostatné tlmenie kompresie pri nízkych a vysokých rýchlostiach. Zadný tlmič pochádza od Öhlinsu a pre dokonalú prácu má externú nádržku na olej.

 MT-09 SP je oveľa priateľskejší, než ako napohľad pôsobí

Samozrejmosťou je možnosť nastavenia tlmičov a predpätia pružín vpredu aj vzadu. V súvislosti s podvozkom musím vyzdvihnúť aj to, že model SP má nové kované kolesá SpinForged, ktoré sú najľahšie aké sa kedy osadzovali na sériové motorky Yamaha. Oproti predošlej generácii vážia o 700 gramov. To je prínos pre ovládateľnosť aj pre spotrebu. Motor má štyri mapy, v štvorke sú reakcie na plyn otupené, čo je dobré pre jazdu za mokra, ale aj vtedy, keď sa chcete len tak pokojne voziť mestom a nechcete, aby to pri otáčaní plynom s celou motorkou cukalo. V jednotke sú už aj reakcie z nižších otáčok ostrejšie, no stále platí to, čo som napísal vyššie – a síce, že reakcie nie sú také agresívne ako MT-09 SP vyzerá. A platí aj to, že s otáčkami krásne rastie výkon, a v tomto prípade intenzívnejšie ako v ostatných režimoch. Veľmi rád som využíval aj obojsmerný quickshifter, ktorý zrýchľuje radenie smerom nahor a zároveň zvyšuje stabilitu pri podraďovaní. Nevravím, že vám pri súčasnom dobrzďovaní a podraďovaní v nájazde do zákruty zadné koleso nepodkĺzne, no pravdepodobnosť toho, že sa to stane je tisíckrát menšia, než keby ste v tej istej situácii využívali klasické podraďovanie cez spojku. Inými slovami, s quickshifterom môžete byť agresívnejší. MT-09 SP má trojrežimovú trakčnú kontrolu, ktorá sleduje aj náklon motocykla, protišmykový systém SCS, systém kontroly dvíhania predného kolesa LIF. Samotná Yamaha ale o tomto systéme hovorí skôr ako systéme, ktorý reguluje rýchlosť dvíhania predného kolesa, nie o systéme, ktorý tomu zabráni. Údaje vám sprostredkuje farebný digitálny displej, ktorý je na môj vkus trochu utopený. Avšak aj od toho, že je príliš nízko, ma viac prekvapilo, že je relatívne malý – na uhlopriečku má iba 3,5 palcov.

Yamaha MT-90 SP nie je taký ostrý ako vyzerá, no to, o čo prídete v ostrosti vám vynahradí prívetivosťou, ľahkosťou ovládania a tým, že je použiteľný v každodennej premávke. Dôležité však je, že o zábavu rozhodne neprídete.

Čo treba uznať

  • Zábavná a ľahko ovládateľná motorka.

Čo nám chýbalo

  • Väčší displej.

Čo nás prekvapilo

  • Motor vás nechce za každú cenu zabiť.

Yamaha R7: Nová generácia Supersportu prichádza

Yamaha MT-09 SP

Cena (základ/test)                                                         9 090/10 690 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km       

Motor

  • Kvapalinou chladený R3/12V, zdvihový objem valcov 890 cm3, max. výkon 87,5 kW (119 k) pri 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 93 Nm pri 7 000 ot.min-1. Emisie CO2 116 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 190 kg, vmax= ~215 km/h, spotreba výrobca/test 5,0/4,2* l/100 km.

Pozn.: * – motor ešte nebol riadne zabehnutý a musel som ho šetriť.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov