Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Ďalšie spoplatnené parkovacie zóny v Bratislave už v októbri

V októbri 2021 spustí Bratislava prvé parkovacie zóny podľa pravidiel mestskej parkovacej politiky – Bratislavský parkovací asistent PAAS. Pôjde o zóny v častiach Rače, Nového Mesta a Petržalky.

Ročné predplatné parkovania pre rezidenta zóny pre jedno auto bude v hodnote 39 eur. V balíku služieb bude zároveň 100 voľných parkovacích hodín na rok, ktoré je možné poskytnúť na parkovanie návštevám, ale aj 2 hodiny parkovania denne v inej zóne za 10 eur ročne

Dôvod alebo plán? Kvôli zavedeniu regulácie a hodinovej sadzby pre návštevníkov bude v zónach parkovať menej nerezidentov, čo znamená viac dostupného parkovania pre rezidentov v okolí ich bydliska.

Parkovanie bude možné iba na vyznačených miestach. Zavádzanie parkovacej politiky bude postupné. Od októbra začnú platiť prvé vyznačené lokality – v Rači zóna Krasňany, v Novom Meste v časti Tehelné pole a v Petržalke v okolí Einsteinovej. Jednotlivé mestské časti navrhujú ďalšie zóny, v ktorých budeme so zavádzaním regulácie následne pokračovať.

Ako na to? 

Princíp je jednoduchý, rezident zóny bude môcť tam, kde býva, parkovať za 39 eur ročne za prvé auto, čo znamená približne 0,11 eur denne. Naopak návštevník, ktorý v zóne nemá trvalý pobyt bude musieť vo vymedzenom čase platiť hodinovú sadzbu za parkovanie, od 0,50 do 2 eur podľa vyťaženosti zóny. Platba bude možná cez viaceré existujúce mobilné aplikácie, pre uľahčenie platby bude na informačných tabuliach uvedený QR kód s odkazom na aplikácie. K dispozícii budú tiež parkomaty umiestnené v uliciach a kiosky, ktoré pripravujú ako sieť partnerských prevádzok, kde bude možná úhrada parkovného na mieste.

Každopádne, som veľmi zvedavý, či to nebude mať negatívny dopad napr. na lokálnych poskytovateľov služieb, keď sa im znížia návštevy zákazníkov, kvôli spoplatneniu parkovania.

Vyrieši parkovanie intenzívna kontrola?

Čo dostane vodič?

Súčasťou ročného predplatného za parkovanie je zároveň 100 voľných hodín na rok, ktoré budú môcť rezidenti poskytnúť na parkovanie svojim návštevám, či už pôjde o rodinu, priateľov alebo rôzne služby, napríklad opravárov. Obyvatelia, ktorí si rezidentské parkovacie oprávnenie nezakúpia, budú môcť získať 150 voľných hodín pre návštevy. Za dodatočný poplatok 10 eur na rok získajú rezidenti dve hodiny denne na parkovanie v iných regulovaných zónach s výnimkou zóny s najvyššou tarifou (Staré Mesto). Tie môžu využiť napríklad pri návšteve lekára či úradov. Na hranici zóny bude platiť ročná predplatná parkovacia karta nielen v prislúchajúcej zóne, ale umožní parkovať aj v časti vedľajšej zóny.

Ako získať rezidenčnú kartu?

Rezidentskú kartu bude od septembra možné získať prostredníctvom formulára a dokladov online zaplatením kartou alebo prevodom a tiež v dostupných klientskych centrách v mestských častiach.

Na objektívnu zodpovednosť 3x denné?!

Efektívna kontrola parkovania bude kľúčová pre správne fungovanie regulovaného parkovania. Vláda tento rok schválila aplikovanie objektívnej zodpovednosti pre účely kontroly parkovania. Papuče sa pravdepodobne stanú minulosťou, skenovacie vozidlo rýchlo skontroluje, či každé odparkované auto má buď rezidentskú kartu, alebo zaplatenú hodinovú tarifu. Ak ju nebude mať, pokuta mu príde domov poštou. Vďaka objektívnej zodpovednosti chcú každú regulovanú ulicu kontrolovať aspoň trikrát za deň. Aby boli pripravení na spustenie prvých zón v októbri, kontrolu parkovania prostredníctvom objektívnej zodpovednosti budú skúšať už počas júla v Petržalke.

Parkovanie nie je politika, ale mobilita

Súčasťou parkovacej politiky sú aj záchytné parkoviská, aby  zlepšili dostupnosť parkovania na najvyťaženejších sídliskách. Obyvateľom už odprezentovali citlivo navrhnuté parkovacie domy v Novom Meste a v Lamači. V blízkej dobe odprezentujú ďalšie. Rovnako napredujú so záchytnými parkoviskami, aby mimobratislavskí návštevníci mohli ľahšie nechať svoje auto na okraji mesta a do centra sa dostať verejnou dopravou. Do konca roka spustia nové záchytné parkovisko na začiatku Rače, pripravujú ďalšie plochy v Novom Meste a Vrakuni, ale aj v blízkosti vnútorného obchvatu.

Zo sveta

Skúsenosti zo sveta ukazujú, že zavedenie regulácie parkovania bolo vždy vnímané najprv ako nepopulárne opatrenie, po jeho uplatnení ale obyvatelia vraj pocítili pozitívne zmeny a ocenili ich. Aspoň tak sa to snažia prezentovať. Reguláciu parkovania vnímajú vraj ako službu a pomoc. Chcú vraj pomôcť obyvateľom ľahšie zaparkovať tam, kde bývajú. Preto je rezidentská karta určená pre ľudí s trvalým pobytom v zóne a drahšia hodinová sadzba pre návštevníkov. Len akosi zabúdajú na to, že dostať sa k nehnuteľnosti či k trvalému pobytu je čoraz zložitejšie. Navyše, nedeklarujú vám žiadnu službu, iba majú istý príjem do kasičky… Navyše o niektorých nedoriešených situáciách sme informovali aj na našom webe.

Problém zo života: Rezidentská karta v Petržalke

Zdroj: bratislava.sk

Foto: Archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov