Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test jazdenky: Toyota Yaris – Spoľahlivosť v malom balení

Toyota Yaris patrí k najpredávanejším mestským autám na sekundárnom trhu, netreba dlho rozmýšľať prečo.

Tretia generácia malého japonského hatchbacku sa v Európe predávala od roku 2011 do roku 2020, keď ju nahradila súčasná štvrtá. Nakoľko išlo o pomerne dlhý životný cyklus jednej generácie, Yaris v rámci neho prešiel dvomi modernizáciami. Prvý facelift prebehol v roku 2014, druhý potom v roku 2017. Opticky sa zmeny prejavili najmä na dizajne karosérie, no ešte dôležitejšie bolo vylepšenie techniky.

 

Už prvá modernizácia so sebou priniesla nový typ torznej priečky na zadnej náprave, mäkšie zadné pružiny, dlhšie dorazy prepruženia a zvýšila sa aj celková tuhosť karosérie vďaka prepracovaniu stredového tunela a väčšiemu počtu bodových zvarov. Druhý facelift sa neskôr tiež zameral na príjemnejší pocit z jazdy či lepšie odhlučnenie kabíny. Toyota pri Yarise nešetrila na ponúkanej výbave, v bazároch preto môžete ľahko natrafiť na kusy vybavené 7-palcovým dotykovým displejom, parkovacou kamerou, tempomatom, rozpoznávaním dopravných značiek či vyhrievanými sedadlami.

V ponuke aj diesel

Základným motorom tretej generácie bol atmosférický benzínový trojvalec 1,0 VVT-i s premenlivým časovaním sacej vačky, ktorý sa však kombinoval iba s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 51 kW je vhodný skôr na mestské presuny. Ide o jednoduchý a spoľahlivý motor, pri dlhodobom prekračovaní intervalov výmeny oleja sa mu však zvykla naťahovať rozvodová reťaz. V bazároch sa najčastejšie stretnete s Yarisom, ktorý má pod kapotou atmosférický štvorvalec 1,33 Dual VVT-i s variabilným časovaním sacej, ako aj výfukovej vačky.

Motor sa už kombinoval so šesťstupňovým manuálom, v ponuke bola dokonca aj variátorová prevodovka CVT. Pri kusoch spred modernizácie pozor na zvýšenú spotrebu oleja. Po druhom facelifte do ponuky motorov pribudol atmosférický štvorvalec 1,5 VVT-iE, ktorý tiež disponoval systémom časovania sacej aj výfukovej vačky, po novom však už elektronicky. Motor dokáže prepínať medzi Ottovým a Atkinsonovým cyklom, čo zvýšilo jeho účinnosť a znížilo spotrebu. Netrpí žiadnym väčším problémom, je mimoriadne spoľahlivý. Toyota Yaris sa už v tretej generácii dala kúpiť s hybridným pohonom, kde základ tvoril 1,5-litrový štvorvalec, pričom išlo o technológiu prevzatú z Priusu.

Hybrid je z pohľadu poruchovosti tiež dobrá voľba, akurát si treba zvyknúť na vysávačový charakter e-CVT prevodovky. Okrajovou voľbou majiteľov bol naftový štvorvalec 1,4 D-4D s nízkou spotrebou. Keďže je Yaris mestské auto, používané na krátke vzdialenosti, časom sa môžu začať prejavovať problémy so zaneseným DPF filtrom, čo následne môže znamenať servis za niekoľko tisícok eur. Odporúčame siahnuť po benzínovom motore.

Hodnotenie technika z Autoklinik 27:

Toyota Yaris tretej generácie je vo všeobecnosti považovaná za bezporuchové auto, a tak ju vnímam aj ja. Prakticky všetky motory, ktoré tu boli v ponuke, sú na tom so spoľahlivosťou veľmi dobre. Toyota pri tretej generácii zlepšila antikoróznu ochranu, hoci na výfuku sa hrdza niekedy objaví pomerne rýchlo. Pri staršich Yarisov som riešil problémy s katalyzátorom, pri motore 1,5 VVT-iE som sa s touto poruchou už nestretol.

Citlivým miestom by v mestskom aute mohol byť AGR ventil, ale tiež som nezaznamenal, že by v Yarisoch robil zásadnejšie problémy. Pri vyššom nájazde kilometrov by som odporúčal výmenu zadných silentblokov, guma časom tvrdne a stráca svoje vlastnosti. Pri servise odporúčam používať originálne diely od Toyoty, zvyknú byť kvalitnejšie a trvácnejšie ako druhovýroba. Pri verziách s CVT prevodovkou pozor na výmenu oleja po 60-tisíc kilometroch.

  • Spoľahlivosť, resp. nízka poruchovosť
  • Rovná podlaha zväčšuje priestor na zadných sedadlách
  • Bohatá výbava
  • Vyššia cena spôsobená veľkým záujmom
  • Diaľničná spotreba benzínových motorov
  • Tvrdé interiérové plasty v nižších výbavách

 

Náhradné dielce* (€ s DPH, približné ceny)
AGR ventil 200 €
Katalyzátor 350 – 500 €
Predný brzdový kotúč 30 €
Predný svetlomet 160 €
Olej do CVT prevodovky (1l) 20 €
Vzpera stabilizátora 10 – 15 €
Spojková súprava 100 – 180 €
Zapaľovacia sviečka 15 €

 

 

Toyota Yaris 1,5 VVT-iE 2020

Cena: nového vozidla/súčasná cena 14 500/11 799 €

Motor:

atmosférický zážihový R4/16 V, zdvihový objem valcov 1 496 cm3, max. výkon 82 kW (111 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 136 Nm pri 4 400 ot.min-1, emisie CO2: 109 – 112 g/km

Jazdné výkony a spotreba:

0-100 km/h za 11 s, vmax = 175 km/h, spotreba WLTP/test 4,8 – 5,0/5,8 l/100 km.

 

Test jazdenky: Volkswagen CC 2,0 TDI – Športové sako

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov