5 dôvodov, prečo je na Slovensku parkovanie problém
Motoristi na Slovensku majú takmer v každom meste ten istý problém – parkovanie! Tu je 5 dôvodov prečo tomu tak je.
- Nemáme automobilovú kultúru
Znie to zvláštne však? Ale je to tak. Na Slovensku nie je automobil zarátaný do verejného života, či priestranstva. Akoby neexistoval. A toto nie je kritika len do radov komunálnych politikov, ktorých by sa téma parkovania mala pohybovať na popredných miestach, ale aj pre bežných motoristov. Tí by mali takisto zdôrazňovať dôležitosť dôstojného parkovania a jeho zabezpečenie najmä po kapacitnej stránke a v adekvátnej miere.
- Verejný priestor je môj!
Nie, nie je. Opäť jeden zo skrytých dôvodov, ktorý nie je zrejmý na prvý pohľad. Keď sa začali pred panelákmi míňať oficiálne miesta na zaparkovanie, množstvo motoristov začalo parkovať „na divoko“ všade kde sa dalo. Na chodníkoch, ale aj na trávnatých plochách. S argumentom:“ A kam mám zaparkovať?“. Autá začali obsadzovať verejný priestor, ktorý pôvodne nepatril im a majiteľ auta naňho nemá právo. Nielen na sídliskách, ale aj vo vilových štvrtiach, kde autá zvyčajne parkujú v obytných zónach. Vzhľadom na to, že situáciu starostovia a ani motoristická verejnosť neriešili dospelo to do štádia, kedy už všadeprítomné autá začínajú vadiť už aj majiteľom samotných áut.
- Developerský tlak
Mám na mysli množstvo novostavieb, ktoré boli nevhodne integrované do už existujúcich blokov bez toho aby sa zvýšila kapacita parkovania. Projekty boli odsúhlasené na stavebných úradoch bez námietky. Áno, korupcia je u nás na vysokej úrovni a následky si teraz nesieme všetci. Projekty domov si bez problémov prisvojili už existujúce parkovacie miesta, takže situácia s parkovaním sa stavbou nového domu zhoršila. Pritom by to malo byť práve naopak.
- Nízke zákaznícke povedomie
Do skupiny „vinníkov“ možno zaradiť aj samotných majiteľov nových bytov. Napriek tomu, že ceny bytov u nás na Slovensku patria medzi najvyššie, zákazník si ani pri niekoľkostotisícovom byte nekladie podmienky a zvyčajne si parkovací box musí prikúpiť, ak chce parkovať auto. A mnohokrát ani nemá možnosť kúpiť si dva boxy, lebo kapacita parkovanie je nadimenzovaná vzorcom jeden byt – jeden box. Alebo ak sú boxy navyše je ich minimum.
- Garáž je sklad
Posledným dôvodom nedostatku parkovacích miest je fakt, že už existujúca infraštruktúra garáží sa na starších sídliskách prakticky nevyužíva. Respektíve využíva, ale ako sklad nepotrebného nábytku, prípadne iných starých vecí. A to znamená, že auto majiteľa garáže parkuje väčšinou vonku. Odhadom sa až 70 percent najmä starších garáží jednoducho nevyužíva. Preparkovaním áut do garáží by sa dala aktuálna situácia aspoň mierne zlepšiť.
P.S. Toto je prvý diel seriálu o parkovaní, ktorý v redakcii pripravujeme o parkovaní a riešeniach. Sme presvedčení, že výlučne spoplatnenie parkovania nevyrieši problém a treba ho riešiť hĺbkovo a zároveň na viacerých úrovniach. V nasledujúcich dieloch si podrobnejšie rozoberieme parkovaciu politiku a jej výhody a mnohokrát aj nevýhody, či chybné riešenia.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov