Bizár: Elektromobily v problémoch
V Spojených štátoch amerických začiatkom roka udreli silné mrazy a majitelia elektromobilov ostali nepríjemne prekvapení...
Americké štáty Kansas, Wyoming, Nebraska, Iowa či Illinois sa prvé januárové týždne trápili s priemernou dennou teplotou hlboko pod bodom mrazu. Lepšie povedané, viac ako ľudia sa trápili elektrické autá a tamojšia infraštruktúra. Majitelia elektromobilov sa už pri teplote vzduchu okolo -10 °C sťažovali na pokles deklarovaného dojazdu a pomalšie nabíjanie batérie. Keď priemerná denná teplota klesla na -20 °C, začali sa skutočné problémy. Majitelia elektromobilov masovo hlásili, že batérie v elektrických autách sa im vybíjajú dvakrát rýchlejšie, zároveň upozorňovali na obmedzenú schopnosť generácie energie prostredníctvom rekuperácie a tiež sa sťažovali na pomalé alebo nedostupné nabíjanie z verejných nabíjacích staníc. Mimochodom, optimálne teplotné podmienky pre najčastejšie používané lítiovo-iónové batérie sú v rozmedzí 15 až 20 stupňov, takže dvadsať stupňov pod nulou pre ne znamená enormnú záťaž. Výsledkom bolo, že množstvo elektrických áut malo problém dostať sa k nabíjacím stojanom a keď sa tam už aj dostali, museli čakať v dlhých radoch aj niekoľko hodín. Navyše batérie sa im nabíjali veľmi pomaly a pre rýchlo klesajúci dojazd to neraz stačilo len na cestu domov a späť na nabíjačku. Aby to nebolo málo, niektoré stojany pre silný mráz nedokázali dodávať energiu vôbec.
Celá situácia je o to bizarnejšia, že ani v Kalifornii si majitelia elektromobilov nemohli svoje autá užívať štandardne ani v letných mesiacoch. Keď totiž Kaliforniu zasiahla vlna horúčav, žiadala Tesla majiteľov elektrických áut, aby obmedzili ich nabíjanie. V tejto časti Ameriky totiž elektrická rozvodná sieť nestíhala, niektoré domácnosti a firmy dokonca zostali bez elektriny. Nedostatok energie spôsoboval napríklad fakt, že ľudia púšťali všetky dostupné klimatizačné systémy naplno. Do áut majiteľov Tesly prišiel v lete takýto oznam: „Aktuálna vlna horúčav ovplyvňuje elektrickú rozvodnú sieť v Kalifornii. Ak je to možné, žiadame vás, aby ste obmedzili nabíjanie pomocou Superchargerov a rovnako aj nabíjanie doma medzi 16.00 a 21.00.“ Nuž, nie je to bizarné, keď auto ako symbol slobody, za ktorý ste navyše vysolili nemalé peniaze vás nakoniec obmedzí na slobode?
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov