Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance

Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance sa pokúša posunúť predstavy o Volve do novej dimenzie po dizajnérskej, ako aj technologickej stránke.

Áno, je to Volvo, ale nie také, ako ho poznáme. Po dlhšom čase sa o slovo hlási menší model, je to crossover či skôr vyšší hatchback a je čisto elektrický. S bežným, teda spaľovacím motorom ho nekúpite. A aj napriek tomu, že zopár konkurentov by sme vedeli vymenovať – napríklad Hyundai Kona Electric, Renault Megane Electric či Samrt #1, tak o svoju individualitu neprichádza. A nielen po stránke dizajnu, ale aj technológií a ceny. Verzia s pohonom zadnej nápravy a 49 kWh batériou sa predáva sa za 37 950 eur a to je vzhľadom na ponúkanú protihodnotu solídna cena. Nie, ľudia nebudú stáť v rade pred showroomom, ale ak budú chcieť dať elektromobilite šancu, máte príležitosť tak učiniť za prijateľnejšie peniaze a rovno skončiť v prémiovej triede.

Dizajn? Kombinuje nový jazyk Volva, nájdete tam Polestar, naopak, nenájdete masku chladiča, hoci typický znak aj s priečnou lištou nechýba. Blatníky sú rozkopnuté, ako sa na Volvo patrí, a nechýbajú kľučky! Po týždňoch výsuvných kľučiek s divným úchopom som konečne mohol otvoriť dvere klasicky, ako sa na správne auto patrí. Volvo chápe bezpečnosť ako top prioritu, a preto sa tu neexperimentuje ani nenecháva priestor na zlyhanie. Sláva! Zbytočné šetrenie tisícin na aerodynamickom odpore sa nekoná. Štýlovou bodkou za komentármi sú 20-palcové kolesá s pneumatikami 245/40 R20. Niet čo dodať, azda len to, že konečne sa nadrozmerné kolesá dostali aj do sériového modelu a neostali iba na štúdii.

Minimalizmus kraľuje

Podobne ako severské detektívky, ani interiér Volva vás neobsype množstvom detailov. Skôr naopak. Je to číry švédsky minimalizmus s využitím mantry o recyklácii a trvalej udržateľnosti tohto modelu. Plasty, na ktoré sa dívate, sú recyklované a Volvo využíva takmer všetok odpad. PVC rúrky, džínsy, PET fľaše, rybárske siete dokonca aj zvyšky či staré rámy z plastových okien. Až jedna šestina plastov je recyklovaná, šestina ocele a štvrtina hliníka je tiež recyklovaná. Šetrí to emisie a náklady pre výrobcu. Ak vás zaujíma emisná záťaž Volva EX30 pri výrobe, je to 18 ton CO2. A to už nie je oveľa vyšší údaj ako pri klasických spaľovacích automobiloch.

To však dizajnérom nebránilo vytvoriť štýl. Veľké plochy vždy príjemne naruší nádherný detail ako napríklad leštená a tenká vnútorná kľučka. Alebo výduchy kúrenia či výsuvný držiak na nápoje. To všetko vás očarí a vy sa budete okamžite cítiť príjemne za volantom. Až kým sa nepozriete na stredový displej. Ten jasne prezrádza inšpiráciu Teslou a jej logikou ovládania, no nie je to šťastné rozhodnutie. Najmä ak si cez dotykový displej nastavujete aj sklon spätných zrkadiel a nedarí sa vám to pre skokovú charakteristiku. Ak hľadáte na displeji informáciu, ktorá sa neukáže ihneď, budete upozornený asistenčným systémom, že máte pozerať pred seba. Milé, no aj komické. Veď práve výrobca určil, že všetko budete ovládať cez centrálny displej, takže váš pohľad bude počas jazdy vždy smerovať mierne doprava. A hoci je grafika prehľadná a displej prináša vysoké rozlíšenie aj logiku rozdelenia zobrazených informácií, ideálnym ani intuitívnym riešením sa to nedá nazvať. Ale možno som iba starý a model EX30 je určený mladším klientom, ktorí to neriešia. Takisto neriešia absenciu tlačidiel, ktoré jednoducho nie sú. Iba sťahovanie okien, ani to nie celkom bežným spôsobom, predné aj zadné totiž ovládate tými istými tlačidlami.

Dynamit

Z 0 na 100 km/h to máte za sebou za 3,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h. Áno, posunuli sme sa aj v tejto oblasti a Volvo chápe túžbu vodičov po zrýchlení. EX30 Twin Motor Performance vám dokáže zlomiť krk, no zrejme viac využiteľnou bude príjemná rezerva pri pružnom zrýchlení. To je pointa, napokon rozmery v interiéri naznačujú mestské využitie. Aj napriek tomu pochválime podvozok a jeho agilitu. Je vynikajúca a je to normálne a vlastne tak to má byť! Kompromisy netreba robiť, je to zbytočné. Teda jediný spravíte v prípade priestoru na zadných sedadlách, ten je obmedzený a preto označenie rodinný nedostane, hoci na zadné sedadlá som posadil v detskej sedačke syna. Spolujazdkyňa sa musela posunúť dopredu a to už kompromis bol. Objem kufra výrobca uvádza na úrovni 318 litrov, niektoré zdroje uviedli rovných štyristo. Malý priestor nechýba ani vpredu a umiestnite tam napríklad vysokonapäťový nabíjací kábel.

Verdikt?

Nuž, poďme na dojazd. Najmenej by to malo byť 450 kilometrov, čo je už fajn hodnota. Naša zimná prevádzka bez obmedzovania znamenala tristo kilometrov dojazdu, možno ak by sme sa tak netešili z výkonu, bolo by to o pár desiatok kilometrov viac, ale to záujem o auto neneguje. Majitelia, nadšenci elektromobility s tým rátajú a akceptujú to. Napokon nezabúdajme, že základná cena podlieza hranicu 38-tisíc eur, čo je na prémiovú triedu vskutku atraktívna cena.

 

Stručne

Čo treba uznať

Dynamiku malého crossoveru, ktorá mimoriadne poteší.

Čo nám chýbalo

Prehľadnejšie a intuitívnejšie ovládanie funkcií.

Čo nás prekvapilo

Relatívne prijateľná cena vzhľadom na poskytovaný výkon.

Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance

Cena (základ/test)                                         55 560/58 660 €

Záruka                                                            3 roky alebo 100 000 km

                                                                       na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

 

Motor

Trojfázový synchrónny elektromotor, max. výkon 315 kW (428 k), max. krútiaci moment 543 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 69/64 kWh.

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 3,6 s, vmax=180 km/h, dojazd vo WLTP/test 450 – 590/360 km, spotreba WLTP/test 13,5 – 17,5/24,2 kWh/100 km.

 Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 4x

Wi-fi – ano

Zrkadlenie – ano

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 318+61 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov