Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Paríž vyhlasuje vojnu SUV, poplatky za parkovanie budú trojnásobné. Z tej sumy odpadnete!

Vo francúzskej metropole zaplatia vodiči SUV za hodinu parkovania 18 eur namiesto 6 eur - vyjadrili to obyvatelia Paríža malou väčšinou hlasov v nedávnom referende. Zdraženie sa bude týkať len návštevníkov, zaplatia však aj majitelia elektromobilov.

Parížske úrady už roky rôznymi spôsobmi odrádzajú vodičov áut od vstupu do mesta. Teraz boli vypustené ďalšie zbrane proti vodičom SUV.

V referende konanom nedávno vo francúzskej metropole sú výsledky jasné. 54,5 % voličov podporilo zvýšenie parkovného pre tento typ vozidiel, a 45,5 % bolo proti. V referende malo právo hlasovať 1,3 milióna obyvateľov, no zúčastnilo sa ho len 5,7 percenta. z nich. Hlasovať sa dalo len osobne. Hovoríme teda o vôli približne 40 385 ľudí v meste s 2,1 milióna obyvateľov. A teraz sa pozrite na tie rozdiely. V Trnave ohľadom parkovania sa na referende zúčastnilo cca 30% obyvateľov a bolo neplatné! Tu stačilo 5%. Zaujímavá priama demokracia.

 

Výsledok referenda je pre parížske úrady záväzný, od 1. septembra 2024. Vodiči SUV zaplatia za prvú hodinu parkovania v centre francúzskej metropoly 18 eur namiesto 6 eur. Sadzba je progresívna: napríklad 6-hodinové parkovanie bude stáť až 225 eur namiesto súčasných 75 eur. Nejde o omyl: za šesť hodín parkovania na nestráženom mieste na ulici si mesto vypýta túto obrovskú sumu! V susedných okresoch sa sadzba za parkovanie SUV zvýši zo 4 eur na 12 eur za hodinu.

Bratislava ako raj pre cyklofanatikov, autá chcú úplne utlmiť

 

Zvýšenia sa budú týkať všetkých SUV, avšak s rozlíšením podľa typu pohonu a pohotovostnej hmotnosti auta. V prípade spaľovacích modelov a plug-in hybridov je hranica stanovená na 1,6 tony, elektromobily si priplatia nad pohotovostnú hmotnosť dve tony. V skutočnosti to znamená, že nárasty sa dokonca dotýkajú napríklad elektrických kompaktných SUV alebo rodinných plug-in hybridov. Nižšie uvádzame niekoľko vybraných príkladov áut, ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou stanú obeťou nových pravidiel.

Audi Q4 e-tron 40

  • 2050 kg
  • 4,59 m

Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV

  • 1770 kg
  • 4,50 m

Peugeot e-3008

  • 2108 kg
  • 4,54 m

VW ID.4 77 kWh

  • 2048 kg
  • 4,58 m

Vyššie parkovné však zaplatia len vodiči návštevníci. Oslobodení od nich budú majitelia SUV žijúci v zónach plateného parkovania, opatrovateľské služby a remeselníci ako inštalatéri, elektrikári a opravári .

Parížske úrady k tomuto kroku motivujú túžbou zlepšiť kvalitu života v meste. Podľa kancelárie primátora SUV spôsobujú vyššie znečistenie ovzdušia, zaberajú viac verejného priestoru a predstavujú vyššie riziko v cestnej premávke.

Na stránke tamojších médii sme našli aj vyjadrenia voličov. V nich sa dočítame nasledovné:

Cyreane Demur, 20-ročná študentka, volila v elegantnom 8. obvode, ktorý zahŕňa autom upchatý bulvár Champs-Elysées a jeho chaotický kruhový objazd okolo monumentálneho Víťazného oblúka. Demur povedala, že ťažšie autá robia zápchy „ešte komplikovanejšie“ a že „treba zvážiť ekológiu a problémy s parkovaním“.

Jadine L’Orlendu, 75-ročná volička, však povedala, že SUV ma „nerušia, nezaberajú viac miesta ako iné autá, parkovacie miesta sú označené a ľudia by mali jazdiť, čo chcú. Ide o slobodu.”

Ktorý názor je vám bližší? Sloboda výberu alebo ekológia?

PAAS alebo likvidačné parkovanie v Bratislave, sťažujú sa inštitúcie aj domáci

 

Vo Francúzsku už podobné plány majú úrady v Lyone, Bordeaux a Grenobli. Proti trendu obmedzovania slobody výberu auta sa snaží bojovať francúzsky autoklub 40 Millions d’Automobilistes, ktorý pred referendom podal v mene svojich členov petíciu proti zavedeniu vyššieho parkovného v Paríži. Očakáva sa, že podobné iniciatívy úradov sa časom dostanú aj do zvyšných častí Európy.

Foto: Archív

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov